آمریکا| ورود خانواده ترامپ به دعوای داخلی جمهوریخواهان

  • کد خبر : 350264
  • 18 دی 1399 - 2:29
آمریکا| ورود خانواده ترامپ به دعوای داخلی جمهوریخواهان

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از مهر، کنگره آمریکا امروز چهارشنبه در نشستی بطور رسمی تکلیف برنده انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) این کشور را مشخص می کند.

از مدت ها قبل خبرهای زیادی درباره فشار بر «مایک پنس» معاون ترامپ، که به نوعی وظیفه اعلام فرد پیروز در نشست کنگره را برعهده دارد، منتشر شده است. هدف از این فشارها آن است تا پنس بر خلاف نتایج اعلام شده، ترامپ را به عنوان فرد پیروز رقابت های انتخاباتی معرفی کند.

از سوی دیگر از اردوگاه جمهوریخواهان نیز خبر می رسد که سناتورهای این حزب در مورد اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات دچار دو دستگی شده و برخی موافق این کار و برخی مخالف آن هستند.

درهمین رابطه «اریک ترامپ» پسر رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد، جمهوریخواهانی که در جلسه روز چهارشنبه کنگره با اعتراض به نتیجه انتخابات همراهی نکنند، با اتمام زندگی سیاسی خود مواجه خواهند شد.

اریک ترامپ: می‌توانیم این را بگوییم، زندگی سیاسی هر سناتور یا نماینده کنگره‌ای که برای ابطال آرای الکترال نجنگد، خاتمه خواهد یافت

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، پسر «دونالد ترامپ» سه‌شنبه شب در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری «فاکس نیوز» گفت: «فردا چیزهای زیادی درباره کشور به شما خواهیم گفت».

اریک ترامپ تهدید کرد: «می‌توانیم این را بگوییم، زندگی سیاسی هر سناتور یا نماینده کنگره‌ای که برای ابطال آرای الکترال نجنگد، خاتمه خواهد یافت زیرا کسی که جنبش آمریکا را دوباره به عظمت برگرداند قرار نیست جایی برود».

وی با طرح این ادعا که پدرش «بزرگترین جنبش تاریخ آمریکا» را ایجاد کرده است، علیه جمهوریخواهان کنگره که مخالف تغییر نتیجه انتخابات هستند هشدار داد: «اگر آن‌ها نایستاده و از خود استواری و استقامت نشان ندهند در دور مقدماتی انتخابات بعدی از دور خارج شده و شکست خواهند خورد».

اریک ترامپ امروز چهارشنبه در پیامی توییتری نیز تأکید کرد، اگر در جلسه امروز، جمهوریخواهی از پیروزی دونالد ترامپ حمایت نکند، این شخص در انتخابات بعدی حمایت خانواده ترامپ را از دست داده و آنها در عوض از رقیب این شخص حمایت خواهند کرد.

«جاش هالِی»، سناتور جمهوریخواه ایالت میسوری روز چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای گفته بود در جلسه کنگره، که قرار است آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شمرده شوند، به تأیید نتایج آرای الکترال جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعتراض خواهد کرد.

شنبه شب نیز، ۱۱ سناتور جمهوریخواه کنگره خبر دادند که قصد دارند روز چهارشنبه در مراسم تایید آرای مجمع گزینندگان، تایید پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا را رد کنند.

از سوی دیگر، ستاد انتخاباتی ترامپ از طرفداران خود خواسته تا با تماس با سناتورهای جمهوریخواه، به آنها فشار آورده تا به نتایج انتخابات در ایالت‌های کلیدی در نشست روز ۶ ژانویه (۱۷ دی) اعتراض کنند.

موضع نامعلوم پنس

«مایک پنس» معاون ترامپ و رئیس مجلس سنای آمریکا نیز که پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی درباره عدم حمایت وی از این طرح جمهوریخواهان به گوش رسیده بود، نهایتاً سفرش به فلسطین اشغالی را لغو و اعلام کرد از تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ: با پنس کاملاً توافق داریم که وی برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در کنگره قدرت عمل دارد

این در حالی است که روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده که پنس در یک ضیافت ناهار به ترامپ گفته است که فکر نمی‌کند قدرت ممانعت از تأیید بایدن بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در جلسه کنگره را داشته باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به وقت محلی (سه شنبه)، با رد این گزارش به عنوان «اخبار جعلی» بار دیگر مدعی شد که با معاون خود کاملاً توافق دارند که وی برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در کنگره قدرت عمل دارد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، پنس حق رد نتایج انتخابات و ارجاع آن به مجلس نمایندگان آمریکا را ندارد. وی آراء الکترال کالج را بر اساس حروف الفبا باز می‌کند و ارائه می‌دهد و سؤال می‌کند که آیا مخالفت یا اعتراضی به هر ایالت وجود دارد یا خیر.

در این میان «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به هم‌حزبی‌های دموکراتش نوشت: ممکن است آرای چند ایالت در جلسه مشترک روز ششم ژانویه مورد اعتراض قرار گیرد و احتمالاً اعلام نتیجه نهایی، تا نیمه شب به طول انجامد.

پلوسی تأکید کرد در پایان این جلسه، «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور و «کامالا هریس» معاون او به صورت رسمی به عنوان پیروز نهایی انتخابات شناخته خواهند شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=350264

ثبت نظر

-