غنی‌ سازی بیست درصدی ایران قابل پیش‌بینی بود

  • کد خبر : 348389
  • 16 دی 1399 - 5:05
غنی‌ سازی بیست درصدی ایران قابل پیش‌بینی بود

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی در شهر وین، اقدام ایران درخصوص رساندن غنی‌ سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را قابل پیش‌بینی توصیف کرد.

اولیانوف روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «اینکه ایران اعلام کرد به غنی‌ سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد ادامه می‌دهد، خبر فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس ایران قابل پیش‌بینی بود».

این دیپلمات روس افزود:‌ «نکته اصلی اینجا است که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام، این اقدام قابل برگشت است».

«علی ربیعی» سخنگوی دولت امروز (دوشنبه) از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

از سوی دیگر امروز (دوشنبه) خبرگزاری انگلیسی «رویترز» به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که مدیرکل آژانس در صدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌ سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

چند روز پیش، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرده بود که ژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است.

اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

براساس ماده یک مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=348389

برچسب ها

ثبت نظر

-