هشدار «یوروپل» در مورد واکسن‌ های تقلبی کرونا

  • کد خبر : 340481
  • 08 دی 1399 - 2:03
هشدار «یوروپل» در مورد واکسن‌ های تقلبی کرونا

به گزارش جام جم آنلاین از نیوز، طی روزهای اخیر شماری از کشورهای اروپایی روند واردات واکسن کرونا و واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده اند. در چنین شرایطی پلیس اروپا هشدار داده است که دولت ها مراقب واکسن های تقلبی باشند زیرا این واکسن ها می توانند برای سلامتی خطرناک باشند.

در همین رابطه «کاترین دوبول» رئیس آژانس اجرای قوانین اتحادیه اروپا موسوم به یوروپول در گفت وگو با نشریه «مورگن پست» آلمان هشدار داد که اکنون سازمان های جنایی سعی در استفاده از کمپین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ برای وارد کردن واکسن های تقلبی دارند.

وی که پیشتر رئیس پپلیس فدرال بلژیک بوده گفت: ما قبلاً هشدار به کشورهای عضو ارسال کرده ایم و از آنها خواسته ایم که بسیار هوشیار باشند. خطر واقعی وجود دارد که گروه های جنایتکار در تلاش باشند از نیاز به واکسن برای جرایم خود سوءاستفاده کنند.

به گفته وی، این کلاهبرداری ممکن است به یکی از دو شکل باشد: یا واکسن سفارش داده می شود و هزینه آن پرداخت می شود و هرگز تحویل داده نمی شود یا واکسن های ارائه شده جعلی هستند.

رئیس یوروپل با بیان این که حمل و نقل واکسن هایی که برای استفاده در اتحادیه اروپا مورد تأیید قرار گرفته، تحت تدابیر امنیتی بالا انجام می شود، افزود: بنابراین برای مجرمان دشوار خواهد بود که دست بر روی واکسن واقعی بگذارند اما این مانع از تلاش آنها نمی شود. طی هفته های گذشته پیشنهادات واکسن برای فروش در شبکه های اجتماعی شروع شده است. اگر کلاهبرداری ناشی از عدم تحویل واکسن باشد، تنها اثر سوء آن، زیان مالی است اما فروش واکسن جعلی بسیار خطرناک تر است.

دو بول هشدار داد: اگر کسی قربانی چنین تقلبی شود، این می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی اش داشته باشد. در اولین موج همه گیری کرونا، سارقان ماسک های صورت را هدف قرار داده بودند. دی بول گفت: این مسئله اکنون برای واکسن نیز خطر ایجاد می کند.

یوروپول در تلاش است نقاط احتمالی را که در آنها به ویژه خطر جرایم جنایی زیاد است شناسایی کند و سپس به مقامات ملی هشدار دهد. همچنین همکاری ویژه پلیس اتحادیه اروپا برای محافظت از حمل و نقل واکسن ها در نظر گرفته شده است.

حمل و نقل واکسن ها در وهله اول توسط شرکت «اچ. اسرس» (H. Essers) مستقر در لیمبورگ سازماندهی می شود که دارای ۶۰۰ کامیون یخچال دار و ایمن است تا واکسن ها را از کارخانه فایزر در در نزدیکی مشلن بلژیک به فرودگاه ها یا مراکز توزیع در هر یک از کشورها منتقل کند. از آنجا طبق برنامه های هر دولت اروپایی، محموله ها با توجه به توافق کشور عضو با اسکورت امنیتی ارائه شده توسط پلیس و یا ارتش، به مراکز واکسیناسیون این کشورها اعزام می شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=340481

ثبت نظر

-