انتظار دولت برای رونق بورس در ۱۴۰۰

  • کد خبر : 337332
  • 05 دی 1399 - 22:42
انتظار دولت برای رونق بورس در ۱۴۰۰

 

 

انتظار دولت برای رونق بورس در ۱۴۰۰

به گزارش نیوز، دولت در شرایطی بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد که همگان از کسری بودجه و افزایش رقم آن صحبت می‌کنند. گفته می‌شود دولت به همه گزینه‌ها برای افزایش درآمد و تامین منابع لازم برای کاستن از حجم کسری بودجه متوسل شده است. یکی از ردیف‌های درآمدی دولت مالیات اخذ شده از نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه است که دولت دوازدهم در بودجه سال آینده میزان آن را ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

انتظار دولت برای رونق بورس در ۱۴۰۰ / پیش بینی بر مبنای فصل پاییز

💲 میزان درآمد مالیاتی دولت از نقل‌وانتقال سهام

بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، میزان درآمد مالیاتی دولت از نقل‌وانتقال سهام در بازار سرمایه طی ۶ ماهه اول سال جاری ۱۳ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به رقم هزار و ۱۷ میلیارد تومانی ۶ ماهه اول سال گذشته رشد ۹۲ درصدی نشان می‌دهد. به بیان دیگر دولت طی ۶ ماه ابتدای سال حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مازاد بر رقم پیش بینی شده در قانون بودجه از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام درآمد به دست آورده است.

از آن جایی که مالیات بر نقل و انتقال سهام ۰٫۵ درصد است، رقم ۱۳ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومانی درآمد مالیاتی از این محل به معنی آن است که ارزش معاملات بازار در ۶ ماهه نخست امسال رقمی معادل ۲ هزار و ۶۳۴ تریلیون تومان (۲,۶۳۴,۰۰۰ میلیارد تومان) داشته است.

اما پس از رشد بی سابقه شاخص بورس و ورود بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام در نیمه اول سال ۱۳۹۹، بورس از انتهای فصل تابستان روندی نزولی پیدا کرد، به طوری که از ۲۰ مرداد ماه تا پایان آذرماه خالص خروج پول حقیقی از بورس ۴۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان بوده است که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن به فصل پاییز اختصاص دارد.

 در نتیجه به نظر می‌رسد انتظار دولت تحت تاثیر رشد ارزش معاملات در ۶ ماه نخست سال بر افزایش درآمدها از این ردیف بودجه‌ای شکل گرفته و در بودجه سال آینده انتظارات و برآورد خود را بیان کرده است. اما رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی به چه معناست؟

💲 انتظار دولت برای رونق بورس

دولت در لایحه بودجه سال آینده رقم بودجه عمومی را ۹۲۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است که نسبت به سال ۹۹، ۳۶۶ هزار میلیاردتومان معادل ۶۵ درصد افزایش یافته است. در نتیجه هزینه‌های عمومی دولت افزایش چشم‌گیری داشته است، برخی‌ها معتقدند افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه موجب شده برآورد دولت از منابع درآمدی خوش‌بینانه انجام شده باشد.

دولت دوازدهم در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده که درآمدش از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام ۱۴ هزار میلیارد تومان باشد که این رقم در قانون بودجه سال ۹۹، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. رقم مالیات بر نقل و انتقال سهام در کل سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب معادل ۳۳۰ و ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان بوده است.

افزایش ۶۰۰ درصدی رقم مالیات بر خرید و فروش سهام به این معنی است که انتظار دولت برای رونق بورس در سال آینده پررونق باشد. با توجه به نرخ ۰٫۵ درصدی مالیات بر خرید و فروش سهام، رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی برآورد شده یعنی این رقم ۰٫۵ درصد کل ارزش معاملات بازار سهام در سال آینده خواهد بود. در واقع دولت انتظار دارد ارزش معاملات بورس در سال آینده ۲ هزار و ۸۰۰ تریلیون تومان (۲,۸۰۰,۰۰۰ میلیارد تومان) باشد.

در ۹ ماه ابتدای سال ارزش معاملات بازار سرمایه ۳ هزار و ۶۰۸ تریلیون تومان (۳,۶۰۸,۲۱۸ میلیارد تومان) بوده است، اگر ارزش معاملات فصل زمستان را برابر با پائیز در نظر بگیریم، درآمد دولت از محل نقل و انتقال سهام در کل سال ۹۹ رقمی معادل ۲۲ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان خواهد بود. در نتیجه به نظر می‌رسد که پیش‌بینی دولت واقع‌بینانه بوده است.


>>>بیشتر بدانید…

صعودِ کم رمق بورس/افت میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد

 


💲 پیش بینی بر مبنای فصل پاییز

اگر ارزش معاملات بورس در ۴ فصل سال ۱۴۰۰ را برابر با ارزش معاملات پائیز ۹۹ در نظر بگیریم، ارزش معاملات کل سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳ هزار و ۸۹۷ تریلیون تومان (۳,۸۹۷,۰۰۰ میلیارد تومان) خواهد بود و با توجه به نرخ ۰٫۵ درصدی مالیات، درآمد مالیات دولت از محل نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۱۹ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان خواهد بود.

در نتیجه هرچند که به نظر می‌رسد رونق بورس در نیمه اول سال ۹۹ دیگر تکرار نخواهد شد اما پیش بینی رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی واقع بینانه بوده است.

اما نکته هشدار دهنده این است که روند خروج پول‌های حقیقی از بورس که از پایان مردادماه آغاز شد، تا پایان پائیز ادامه داشته است. با توجه به خروج ۲۳ هزار میلیارد تومانی پول‌های حقیقی در فصل پائیز، بورس برای تکرار رقم ارزش معاملات این فصل در فصل‌های آینده به ورود پول‌های حقیقی نیاز دارد.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=337332

ثبت نظر

-