واکنش نمایندگان به اظهارات رئیس جمهور روحانی درباره عمل به وعده ها

  • کد خبر : 324028
  • 26 آذر 1399 - 10:42
واکنش نمایندگان به اظهارات رئیس جمهور روحانی درباره عمل به وعده ها

 

واکنش نمایندگان به اظهارات رئیس جمهور روحانی درباره عمل به وعده ها

رئیس جمهور در نشست خبری اخیر خود با رسانه های داخلی و خارجی مطالبی مرتبط با مجلس و تحقق وعده های انتخاباتی خود مطرح کرد که واکنش نمایندگان مجلس در صحن علنی را به دنبال داشت.

 رئیس جمهور روحانی

رئیس جمهور بر این باور است که تاکنون هر وعده ای به مردم داده را عملیاتی کرده است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روز گذشته ۲۴ آذر ماه رئیس جمهور روحانی پس از مدت‌ها در جمعی به غیر از جمع مسئولان حضور یافت و به سوال ۱۷ رسانه داخلی و خارجی در نشست خبری پاسخ داد و از عملکرد دولت در طول ۷ سال اخیر دفاع کرد.

رئیس جمهور روحانی بر این باور است که تاکنون هر وعده ای به مردم داده را عملیاتی کرده است. وی همچنین در بخشی دیگر از نشست خبر خود با رسانه ها بیان کرد: “مجلس به طرح های خود اهمیت می دهد که این امر به نفع کشور نیست.

” رئیس جمهور روحانی همچنین عنوان کرد که لوایح مهم دولت متاسفانه درمجلس دهم به سرانجامی نرسیدند و در مجلس یازدهم نیز این لوایح هنوز به تصویب نرسیده‌اند؛ لوایحی چون تعارض منافع، مبارزه با فساد و شفافیت از جمله لوایح مدنظر رئیس جمهور روحانی بود. صحبت های رئیس جمهور با واکنش برخی از نمایندگان در صحن علنی مواجه شد.

 رئیس جمهور روحانی

عضو هیات رئیسه مجلس سرنوشت لوایح دولت در مجلس را تشریح کرد

احمد امیرآبادی فراهانی در ابتدای نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارنظر رئیس جمهور پیرامون عدم رسیدگی مجلس به لوایح دولت گفت: با توجه به اینکه مسئولیت لحاظ طرح ها و لوایح در دستور هفتگی در هیات رئیسه مجلس را برعهده دارم ، لازم می دانم توضیحی پیرامون مسائل مطرح شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه مجلس درخصوص لوایح دولت کم لطفی می کند و به سونامی طرح ها پرداخته است، ارائه کنم.

ملت شریف ایران در جریان باشند که ۹۳ لایحه از طرف دولت در این مجلس ارائه شده

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ملت شریف ایران در جریان باشند که ۹۳ لایحه از طرف دولت در این مجلس ارائه شده که همه آنها را طبق آیین نامه اعلام وصول کردیم، کما اینکه تنها ۷۰ لایحه در یک روز اعلام وصول شد که معوق از مجلس قبل بود و با یک نامه به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: ما این لوایح را به کمیسیون ها ارجاع دادیم، کما اینکه ۳۱ لایحه فقط در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال بررسی است و سایر کمیسیون ها نیز در حال بررسی لوایح دولت هستند، حتی چند مورد از لوایح دولت با فوریت به مجلس ارسال شد و با اینکه نمایندگان مجلس حدود ۵۴ طرح فوریت دار در نوبت داشتند، اما مجلس لوایح فوریت دار دولت را در اولویت قرار داده و رسیدگی کردیم که تعدادی از آنها به قانون تبدیل شد و ۷ قانون از لوایح دولت در این مجلس ابلاغ شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهش می کنم آقای رئیس جمهور کم لطفی نکنند و به جای طرح موضوعات تفرقه انگیز، لوایحی که مشکلات اساسی مردم را حل می کند، به مجلس ارسال کنند و مطمئن باشند مجلس براساس آیین نامه داخلی به آنها رسیدگی خواهدکرد.

امیرآبادی فراهانی یادآور شد: تعجب می کنم که آقای رئیس جمهور با وجود اینکه سابقه فعالیت در مجلس را دارند، موضوعات این چنینی را مطرح می کنند.

آیا چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد می چرخند؟

همچنین سیدعلی یزدی خواه در تذکری خطاب به رئیس جمهور در ارتباط با اظهارات ایشان پیرامون عدم رسیدگی مجلس به لوایح دولت، گفت: به عنوان خادمان ملت از روز گذشته مورد سوال واقع شدیم که چگونه به همه وعده ها عمل شده؛ چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد می چرخند، پاسپورت ایرانی داریم و وضع معیشت مردم خوب است، در حالی که آقای رئیس جمهور در قرنطینه حضور قرار دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آقای رئیس جمهور تقاضا می شود از قرنطینه بیرون آمده و به مردم سر بزند و درد مردم تهران به خصوص مردم جنوب تهران را بشنود و مشکلات آن ها از حیث بیکاری، تورم و قیمت های افسارگسیخته را از نزدیک ببیند. در حالی که نزدیک به ۸ ماه است کشور را معطل کرده و می خواهد برای ۴ سال آینده نیز مشکل ایجاد کند.

وی افزود: ایشان در رابطه با اظهارات اردوغان نیز موضوع را به شوخی گرفته در حالی که رئیس جمهور ترکیه باید در خصوص دخالت های خود پاسخ بدهد زیرا وی در امور سوریه، لبنان، لیبی و قبرس نیز دخالت داشته و می خواهد و اکنون می خواهد به وحدت ملی ما نیز آسیب بزند.

مرجع تفسیر قانون دولت نیست

رئیس جمهور در بخش دیگر نشست خبر خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر دولت درباره قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران، عنوان کرد که دولت آیین نامه اجرایی آن را بر اساس برداشتی که دارد تهیه می کند.

علیرضا سلیمی در واکنش به این بخش از صحبت های روحانی در اخطاری با استناد به اصول ۷۱ ، ۷۳ و ۹۸ قانون اساسی گفت: براساس اصل ۷۳ شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است، این در حالی است که برخی می گویند به تفسیر خود قانون مجلس را اجرا کرده و برای آن آیین نامه می نویسیم که این امر مغایر با اصل ۷۳ قانون اساسی است، به این افراد توصیه می کنم این اصل را یک بار مطالعه کنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل ۷۱ قانون اساسی می گوید مجلس می تواند در عموم مسائل، قانون وضع کرده و برای همه خط مشی تعیین کند و دیگران نمی توانند خط مشی وضع کنند.

وی اضافه کرد: براساس اصل ۹۸ قانون اساسی تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، ای کاش افرادی که مطالب فوق را مطرح می کنند فرصتی پیدا کرده و اصول قانون اساسی را یک بار دیگر از نو مطالعه کنند، تفسیر قوانین عادی با مجلس و تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است.

صباغیان: این که رئیس جمهور قانون مصوب را مضر می داند توهین به مجلس است

همچنین محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصول ۷۱ و ۹۶ قانون اساسی گفت: در چند سخنرانی آقای رئیس جمهور مطرح کرده اند که دولت فقط از من دستور می گیرد و از من تبعیت می کند.

وی ادامه داد: همچنین اخیرا عنوان شد قانونی که مجلس مصوب کرده مضر است. به نظر بنده این الفاظ توهین بزرگی به مجلس است، وقتی ۲۹۰ نفر نماینده موضوعی را تصویب و ۱۲ عضو شورای نگهبان آن را تائید می کند کلمه مضر است همه فکر، نگاه و کار این عزیزان را خلاف و نسنجیده می داند.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: خواهش می کنم در این جور مواقع رئیس مجلس بی تفاوت نباشد و فردای آن رئیس جمهور را بخواهد تا پاسخ دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ضمن اینکه باید احترام رئیس جمهور را نگه داریم به نظر بنده چنین مواضعی مجلس را در سطح افکار عمومی بسیار تضعیف می کند و تصمیمات آن را غیرکارشناسی شده نشان می‌دهد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، تاکید کرد: مجلس نمی‌خواهد وارد حاشیه شود، کسانی که این مطالب را مطرح می کنند حقوق دان هستند و نباید از این الفاظ استفاده کنند.

رئیس جمهور در نشست خبری روز گذشته خود تاکید داشت که قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت را “برای کشور مفید نمی داند.”

رئیس جمهور روحانی

کدام قول های رئیس جمهور محقق شده است؟

سید البرز حسینی  نماینده دیگری بود که به نشست خبری رئیس جمهور واکنش نشان داد و با استناد به اصول ۱۲۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۷، ۴۳ و ۷۳  گفت: روز گذشته آقای رئیس جمهور جلسه ای با خبرنگاران داشت و به سوالات عزیزان در خصوص کشور پاسخ هایی ارائه کرد. بسیاری از صحبت های رئیس جمهور در جهت وحدت آفرینی و یکپارچگی نبود.

این نماینده مجلس گفت: آقای رئیس جمهور در بخشی از صحبت های خود کسانی که منتقد دولت بوده اند را با عنوان “همراه با مخالفان جهانی نظام جمهوری اسلامی ایران” تلقی کرده است. این عنوان بسیار سنگین بوده و نیاز است از طرف مجلس و منتقدان وضعیت موجود و عملکرد رئیس جمهور و دولت جواب لازم داده شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس جمهور گفته است در دولت وزیر وجود ندارد که از معیشت مردم حمایت کند نداریم، بیان کرد: مرحوم شهریار شعری دارد”آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا” بعد از ۸ سال ریاست جمهوری تازه آقای رئیس جمهور عنوان می کند که برای حمایت از وضعیت معیشت مردم در هیات دولت وزیری وجود ندارد باید این شعر را خواند: “وه که با این عمرهای کوته بی اعتبار/این همه غافل شدن از مردم ایران چرا.”

رئیس جمهور روحانی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: آقای رئیس جمهور  گفته به قول هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده بودند عمل کرده است، قرار بود امسال سال تولید باشد، اشتغال برای جوانان و رفاه بیشتر برای مردم شکل بگیرد، مهار تورم، تعادل نرخ ارز در اقتصاد رقم بخورد و وضعیت مردم به نحوی بهبود پیدا کند که  مردم به  یارانه ۴۵ هزار تومان نیاز نداشته باشند؛ قضاوت عموم کاملا روشن است.

حسینی گفت: آیا امروز مردم به ۴۵ هزار تومان نیاز ندارند؟ کاری کردید که مجلس برای کمک معیشت ورود پیدا کند و طرحی را در این زمینه ارائه دهد.

پویشگر: خبرپو
منبع: خانه ملت

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=324028

ثبت نظر

-