درمان ساینوفوبیا با روش های روانکاوانه

درمان ترس از سگ با روش های جالب

  • کد خبر : 324019
  • 26 آذر 1399 - 11:11
درمان ترس از سگ با روش های جالب

خیلی ها ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که چطور می شود من از سگ نترسم. از کودکی یک سری فوبیاها در ما شکل گرفته و ما یک سگ را دیدیم که به ما حمله کرده یا پارس کرده و در ما یک ترسی به وجود آمده و ما فکر کردیم یک خطر بزرگی برای ما است در حالی در اکثر مواقع هرگز اینطور نیست. در این مقاله می‌خواهیم حقایقی را درباره ترس از سگ یا سینوفوبیا و روش درمان آن برای همیشه افشا کنیم.

یکی از ترس های کاذب و فوبیاهایی که بین افراد خیلی رایج است ترس از سگ است‌ که اصطلاحا به آن ساینوفوبیا می گویند. فوبیاها زمانی ایجاد می شوند که ما یک خاطره منفی از آن چیزی که می ترسیم داریم‌. مثلا بچه ای که در کودکی یک سگی را دیده است که به او حمله کرده است، چون جانش در خطر بوده یا اینطور برداشت کرده که جانم در خطر است، این کودک تا بزرگسالی هر وقت سگی را می بیند، ضمیر ناخودآگاهش با ایجاد حس ترس آن فرد از خطر قرار کند و جان خودش را حفظ کند.

اما ضمیر ناخودآگاه در بسیاری از مواقع محاسباتش دچار اشتباه می شود و مثلا ممکن است سگ اصلا کاری نداشته باشد یا آن را به جایی بسته باشند ولی ضمیرناخودآگاه باز هم آن ترس شدید را به وجود می آورد یا مثلا اگر پدر و مادر کسی از سگ ترسی داشته باشند، این مسئله ممکن است روی کودکان هم اثر گذار باشد و آنها هم از سگ بترسند. در این شرایط کودک یاد می گیرد که سگ ها مضرند و ترسناکند و در آینده هم از سگ می ترسد در صورتی که اصلا ترسناک نیست. نکته جالب این است که ترس از حیوان ها می تواند نمادی برای آزادسازی ترس فرد از چیزهای دیگر باشد مثلا اگر کسی از زندگی خودش و آینده ترس داشته باشد، ممکن است ضمیر ناخودآگاه او بخشی از ترس را از طریق ایجاد یک ترس دیگر مانند ترس از سگ، تخلیه کند‌. ما مشکلاتی و اضطراب هایی در زندگی داریم. اینجا ضمیر ناخودآگاه از طریق ترس از سگ، آن مشکلات و فشارهای وارده بر خودش را تخلیه می کند.

 

تکنیک های درمانی

۱. کنترل ذهنی و مواجه تدریجی

اما روش درمان ساینوفوبیا یا ترس از سگ چگونه است؟ یکی از این روش ها، استفاده کردن از روش های CBT است. این روش می گوید: با کنترل افکار خودمان، می توانیم احساساتمان را کنترل کنیم. اولین چیزی که نام سگ در ذهن شما می آورد و یک فکری تولید می شود چیست؟ اگر برای مدتی این افکار را به صورت ارادی کنترل کنید و تغییراتی در آن ایجاد کنید، شما می توانید حس های منفی تان را کنترل کنید.

روش دیگر، ترس زدایی تدریجی است که در اینجا ما ترس بزرگ را به اجزای کوچکتر تقسیم می کنیم و فرد ذره ذره، این مراحل را به جلو می برد. مثلا در ارتباط با ترس از سگ، مرحله اول میتواند نزدیک شدن به ۱۰ متری سگ ساده باشد که آن سگ با قلاده به دیوار بسته شده باشد. وقتی فردی در هرکدام از این مراحل موفق می شود و کم کم جلو می رود و هرروز با یک بخشی از ترس مواجه می شود و آن ترس برایش عادی می شود‌، در نتیجه با یک سگ بزرگ هم می تواند مواجه شود و ترس کمتری را تجربه کند.

ترس از سگ

۲. ترس نمادین

یک راهکار دیگر، تشخیص علت اصلی است که در بعضی موارد ترس از یک چیز تنها ترس از ترسی دیگر هست که به صورت نماد تبدیل شده‌ است. مثلا علت ترس یک زن از گربه این می تواند باشد که گربه در ذهن آن زن نمادی هست برای زنان دیگر که قصد دارند همسرش را بدست آورند بنابراین با برطرف کردن ترس اصلی آن زن، ترس نمادین که همان ترس از یک سگ است هم برطرف می شود.

یک راهکار دیگر این است که ما در معرض آن سگ های کوچک قرار بگیریم و ببینیم که هیج آسیبی به ما نمی زنند و ضمیرناخودآگاهمان به این نتیجه می رسد که پس چقدر خوب است که این سگ به ما آسیبی نمی زند، در نتیجه ما از هیچ سگ دیگر نمی ترسیم.

ترس از سگ

۳. تکنیک ۳-۲-۱

از این به بعد، وقتی سگی را جایی می بینیم و می خواهیم از کنارش رد شویم، آگاه باشیم که این ترسی که ما نسبت به سگ داریم، وقت یک تصور اشتباه است که از دوران کودکی آمده است. شاید دوران کودکی از سگی ترس داشتیم و واقعی هم بوده و به ما حمله کرده اما الان می بینیم که با ما کاری ندارد. اینجا می توانیم از تکنیک ۳_۲_۱ استفاده کنیم.

در این تکنیک هنگامی شما می خواهید از کنارش رد شوید می ترسید. چشم هایتان را می بندید و می گویید ۱،۲،۳ به محض اینکه گفتید ۳ از کنارش رد می شوید، منتها سریع رد نشوید چون سرعت بالا در ضمیرناخودآگاه باعث ایجاد ترس در آن لحظه می‌شود. خیلی ریلکس، قدم های آرام بر می دارید و از کنار آن سگ رد می شوید.

این اتفاق وقتی چند بار تکرار شود، باعث می شود دیگر ضمیرناخودآگاه به اطمینان برسد که سگ برای ما ذره ای خطر ندارد. درنتیجه دفعه بعد، هیچ ترسی تولید نمی کند و اتفاقا ممکن است به آن سگ هم علاقه مند شود، پس از کنار سگ آرام رد شوید و اصلا به آن نگاه نکنید. بنابراین به مرور زمان مفهوم سگ برای شما، یک مفهوم کاملا عادی می‌شود.

دیگر مقالات وحید یزدی 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=324019
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-