اختلاف در رژیم سعودی برسر مسائل منطقه‌ای

  • کد خبر : 323075
  • 25 آذر 1399 - 15:39
اختلاف در رژیم سعودی برسر مسائل منطقه‌ای

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از صداوسیما، ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به فشار‌های امارات، در برابر تلاش‌ها برای حل بحران در بین کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سرسختی نشان داد.

پایگاه خبری سعودی لیکس با اعلام این خبر نوشت: منابع خبری احتمال دادند، تنش در داخل دیوان پادشاهی عربستان بین تیم ملک سلمان و تیم بن سلمان افزایش یابد، که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به گزینه آشتی کشور‌های  عربی منطقه خلیج فارس ترجیح می‌دهد.

با توجه به اینکه ولیعهد عربستان در معرض فشار‌های مستمر امارات قرار دارد، مشخص نیست فشار‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بر بن سلمان تا چه حد باعث می‌شود او پایان دادن به اختلاف‌ها با قطر را بپذیرد.

با وجود این، بن سلمان معتقد است شرط‌های آشتی عربستان با قطر هنوز محقق نشده است. تا شنبه گذشته بن سلمان می‌گفت از فهرست درخواست‌ها دست نخواهد کشید.

منابع آگاه احتمال دادند، شرط‌های جدید بن سلمان، برای آشتی کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس بعد از تنش و فشار‌های محمد بن زاید ولیعهد امارات وضع شده است.

ولیعهد عربستان می‌گوید حتی در صورت دستیابی به تفاهماتی با قطر درباره مسائل مختلف از جمله بازکردن حریم هوایی عربستان در برابر هواپیما‌های قطر، شاهزاده «تمیم» مجبور خواهد شد به صورت تدریجی امتیازاتی بدهد.

بعد از دیدار هفته گذشته فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با دیوید شنکر دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در ریاض اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که پادشاه عربستان برای حل بدون شرط بحران در منطقه خلیج فارس آماده نیست.

در ژوئن ۲۰۱۷ کشور‌هایی که قطر را تحریم کردند، به منظور ازسرگیری روابط، از طریق کویت فهرستی سیزده بندی به قطر ارائه دادند. مهمترین این خواسته ها، تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در دوحه، کاهش سطح نمایندگی بین دوحه و تهران و تحویل افرادی بود که در فهرست تروریسم کشور‌های تحریم کننده قطر قرار دارند و در این کشور به سر می‌برند در حالیکه دوحه این خواسته‌ها را رد کرد و آن‌ها را غیرواقعی، غیرمنطقی و غیرقابل اجرا دانست.

منابع سعودی به ویکلیکس سعودی گفتند حالتی از تنش در میان سران کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس به سبب فشار‌های آمریکا بر عربستان حاکم است؛ فشار‌هایی که برای آشتی بین کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس اعمال می‌شود. این منابع افزودند جارد کوشنر، برای به سرانجام رساندن این پرونده قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ تلاش می‌کند، اما بن سلمان، با سرسختی شدید امارات مواجه است.
این منابع اشاره کردند، گام بن سلمان در برابر بن زاید در چارچوب تنش روزافزون در دیوان پادشاهی عربستان قرار دارد به خصوص اینکه کسی که عملا پادشاه عربستان است، «تمایل دارد برای کرسی پادشاهی پرونده‌ها را به سرانجام برساند»

عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات و از افراد نزدیک به رده‌های تصمیم گیری در ابوظبی، پیشتر در توئیتی نوشته بود آشتی کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس جز با استقبال امارات محقق نخواهد شد. این در حالیست که امارات در برابر اعلامیه کویت سکوت کرده است.

عبدالله در توئیت خود نوشته بود: قطار آشتی کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس بدون اطلاع و موافقت امارات یک میلیمتر هم حرکت نخواهد کرد. البته وی خیلی سریع این توئیت خود را حذف کرد.

هزاران نفر از کاربران توئیتر در کشور‌های منطقه خلیج فارس ازجمله امارات، به این توئیت واکنش منفی نشان دادند و آن را کاستن از نقش محوری عربستان در منطقه دانستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=323075

ثبت نظر

-