آشنایی با قدیمی ترین دانشگاه های جهان/ محل تحصیل بسیاری از افراد معروف دنیا

  • کد خبر : 3118
  • 21 مهر 1400 - 12:00
آشنایی با قدیمی ترین دانشگاه های جهان/ محل تحصیل بسیاری از افراد معروف دنیا

نیوز: دانشگاه های قدیمی جهان، محل تحصیل بسیاری از افراد معروف دنیا هستند و در عرصه علم نقش پررنگی را ایفا کرده اند. هرچه تاریخ این دانشگاه ها کهن تر باشد، افتخار فراوانی برای آن ها دارد. در این مطلب به شرح برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان می پردازیم. پس، برای آشنایی بیشتر با قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در ادامه با نیوز همراه باشید.

دانشگاه قرویین

کهن ترین دانشگاه دنیا که تا به حال نیز کار می کند، دانشگاه قرویین در کشور مراکش است. این دانشگاه در سال ۸۵۹ میلادی در شهر فاس بنا گردید و در واقع تکه ای از یک مسجد است که دستور ساخت آن را دختر محمد الفهری به نام فاطمه الفهری داد. رشته هایی که در این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های جهان ارائه شده، در زمینه فقه تطبیقی، علوم اسلامی، علوم حقیقی و از این دست موضوعات هستند.

دانشگاه های قدیمی جهان

دانشگاه آکسفورد

آکسفورد از جمله مشهورترین دانشگاه های دنیا است. کمتر از صد سال بعد از تاسیس این دانشگاه، دانشجویان آن به طور ناگهانی افزایش پیدا کردند و رونق بیشتری یافت و دلیل آن هم منع تحصیل دانشجویان انگلیسی در دانشگاه پاریس توسط هنری دوم بود. در ابتدای راه اندازی آکسفورد، تدریس به زبان لاتین صورت می گرفت، اما بعدها به زبان انگلیسی تغییر پیدا کرد. دانشگاه کمبریج در اثر سو برداشتی که بین اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه آکسفورد به وجود آمده بود، شکل گرفت و برخی از اساتید به این دانشگاه آمدند.

دانشگاه کمبریج

این مورد از دانشگاه های قدیمی جهان در سال ۱۲۰۹ میلادی بنا شده و تا به امروز تحت اسم یکی از برترین دانشگاه های دنیا معروف گشت. به طور قطع می توان شرح داد که کمبریج برترین دانشگاه در برخی از رشته ها در کل دنیا بوده و اهمیت و برتری این دانشگاه باعث تغییر و تحولات بسیاری در دنیا شده است. ویلیام هاوکینگ، نیوتن، داروین و بسیاری از دانشمندان و بزرگان دنیا در کمبریج تحصیل کرده و دلیل تاسیس کمبریج، تصمیم خروج برخی از اندیشمندان و محققان از دانشگاه آکسفورد بود.

دانشگاه بولونیا

در شهر بولونیا، دومین دانشگاه وسیع این کشور به نام همین شهر جای گرفته است. این دانشگاه امروزه ۲۳ دانشکده دارد که در مجموع ۸۵ هزار دانشجو را میزبان هستند. از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا به امروز سطح علمی آن همچنان بالا بوده و این موضوع به اهمیت آن افزوره است. بولونیا یا یونی بو در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شد، اما از سال ۱۱۵۸ توسط فردریش اول به رسمیت شناخته شد و کار خود را با جدیت بیشتری ادامه داد. یکی از اساتید بزرگ و معروف این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا دانته، شاعر معروف ایتالیایی بود.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه سیه نا

در شهر سیه نا، دانشگاه بسیار قدیمی به همین نام وجود دارد. این دانشگاه در سال ۱۲۴۰ بنا گشت و در سال ۱۳۲۱ میلادی به دلیل اعتصاب دانشجویان دانشگاه بولونیا و انتقال آن ها به دانشگاه سیه نا، تعداد دانشجویان این دانشگاه افزایش پیدا کرد. امروزه حدود ۲۰ هزار دانشجو که شامل نصف جمعیت کل شهر می شود، در این مورد از دانشگاه های قدیمی جهان مشغول درس خواندن هستند.

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

یکی از دانشگاه های کهن در ایتالیا که در رده هفتم دنیا نیز جای گرفته، دانشگاه ناپل فدریکو دوم است. این دانشگاه در سال ۱۲۱۴ میلادی تاسیس شد. در زمان ساخت این دانشگاه، معمولا دانشگاه ها با کلیسا ارتباط مستقیم داشتند، اما این دانشگاه از این موضوع مستثنی بود. همانطور که از اسم این دانشگاه مشخص است، موسس آن امپراطور مقدس روم، فدریک دوم بود.

دانشگاه ماچراتا

دانشگاه ماچراتا در ایتالیا جای دارد. رشته هایی که در هفت دانشکده این دانشگاه تدریس می شوند، بیشتر در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند. ماچراتا میزبان حدود ۱۱ هزار دانشجو بوده و قدمتش به سال ۱۲۹۰ میلادی بر می گردد.

دانشگاه های قدیمی جهان

دانشگاه ساپینزا

دانشگاه ساپینزا در سال ۱۳۰۳ میلادی، توسط بونیفاس هشتم تاسیس شد و هدف بونیفاس از تاسیس این دانشگاه، کنترل مستقیم بر روی آموزه های الهی بود. افرادی مانند برناردو برتولوچی، انریکو فرمی، دانیل باوت و فدریکا موگرینی از جمله افراد مشهوری هستند که در این دانشگاه قدیمی تحصیل کرده اند. دانشگاه سانپیزای رم در زمان خود اولین دانشگاه اسقفی دنیا بود و امروزه جز سی دانشگاه مهم در زمینه آکادمیک است.

دانشگاه پادووا

نیکلاس کوپرنیک و گالیله از جمله بزرگانی هستند که در دانشگاه پادووا ایتالیا تحصیل کرده اند. معروفیت این دانشگاه زمانی بیشتر شد که برخی دانشجویان و استادان دانشگاه بولونیا به دلیل محدودیت های موجود به این دانشگاه نقل مکان کردند تا آزادی بیان و فکری بیشتری داشته باشند.

دانشگاه پروجا

یکی از ریاضی دانان معروف دنیا به نام لوکا پاچیولی در این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های جهان درس خواند. در حال حاضر دانشگاه پروجا میزبان ۲۸ هزار دانشجو است. این دانشگاه ایتالیایی بسیار معروف، محل تحصیل چندین پاپ بوده و توسط پاپ کلمنت پنجم، بعد از تاسیس رسمی گشت. پروجا در سال ۱۳۰۸ میلادی ساخته شد و تا زمانیکه پاپ به آن رسمیت نبخشید، از شهرت و اهمیت کمتری برخوردار بود.

دانشگاه های قدیمی جهان

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

در سال ۱۷۸۵ میلادی، برای نخستین دفعه در دنیا یک زن دکترا دریافت کرد. این مدرک در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ارائه شد که از جمله معروف ترین دانشگاه های اسپانیا به حساب می آید. این دانشگاه در سال ۱۲۹۳ میلادی بنا گشت و تا به امروز افراد بزرگ و سرشناسی در آن تحصیل کرده اند، به طور مثال، در کل اسپانیا ۸ نفر جایزه نوبل اخذ کرده که ۷ نفر از آن ها در این دانشگاه حضور داشته اند.

>>>بیشتر بخوانید:

علم معماری از کجا آمد؟ / معماری های مصر و یونان باستان

دانشگاه وایادولید

این دانشگاه در منطقه کاستیا و لئون قرار دارد و امروزه ۷ پردیس از این دانشگاه را می توانید در این منطقه پیدا کنید. دانشگاه وایادولید در سال ۱۲۴۱ میلادی تاسیس شد و در طی زمان دچار تغییرات بسیاری گشت. بنای اصلی این مورد از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا اواخر قرن ۱۵ میلادی، با معماری منحصربفردی ساخته شد.

دانشگاه وایادولید

دانشگاه سالامانکا

تحصیل در این دانشگاه از سال ۱۰۹۴ میلادی استارت خورد. امپراطور لئون از سال ۱۱۶۴ میلادی این دانشگاه را به رسمیت اعلام کرد و از همین رو آغاز کار اصلی و رسمی این دانشگاه را می توان از این زمان دانست. امروزه در این دانشگاه، دانشکده هایی مانند داروسازی، پزشکی، علوم اجتماعی، روانشناسی، ترجمه، هنرهای زیبا، زیست شناسی و شیمی دیده شده که در مجموع ۱۶ دانشکده هستند. در گذشته موضوعات مهم تاریخی در حیطه سفر کریستف کلمب به آمریکا در دانشگاه سالامانکا مطرح شدند.

دانشگاه کویمبرا

در شهر کویمبرا پرتغال، یکی از کهن ترین دانشگاه های دنیا به نام همین شهر دیده می شود. جالب است بدانید این دانشگاه در سال ۱۲۹۰ در شهر لیسبون پرتغال بنا گشت و طی سال های متمادی مکان این دانشگاه جا به جا شد تا آنکه در آخر در شهر کویمبرا قرار گرفت.

دانشگاه کویمبرا

امروزه این دانشگاه شامل چندین دانشکده مانند دانشکده داروسازی، پزشکی، روانشناسی، علوم انسانی، حقوق، تربیت بدنی و علوم و فناوری بوده و تقریبا ۲۴ هزار دانشجو در این دانشگاه درس می خوانند که در بین آن ها تعداد بسیار زیادی دانشجویان بین المللی وجود دارند. دانشگاه کویمبرا قدمت بسیار زیادی داشته و همین مسئله سبب گشت تا جز یکی از آثار جهانی به ثبت برسد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=3118

ثبت نظر

-