آیا مصرف سیب زمینی سرخ کرده منجر به بیماری می شود؟

  • کد خبر : 30840
  • 14 مرداد 1400 - 13:15
آیا مصرف سیب زمینی سرخ کرده منجر به بیماری می شود؟

نیوز: سیب زمینی سرخ کرده یکی از پرطرفدار ترین خوراکی در بین سنین مختلف است و حتی برای دور چین غذا هم استفاده می شود.یک متخصص تغذیه گفت: سیب زمینی سرخ کرده باعث افزایش وزن، افزایش قند خون، دیابت و بیماری های قلبی_عروقی می شود.خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید سیب زمینی گفت: سیب زمینی اولین محصول مصرفی در کشور آمریکا و چهارمین محصول بعد از برنج، گندم و ذرت در دنیاست.

او افزود: مصرف زیاد سیب زمینی مخصوصا سرخ کرده آن باعث افزایش وزن، افزایش قند خون، بالا رفتن فشار خون، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی_عروقی می شود.

مضرات سیب زمینی سرخ شده

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مضرت سیب زمینی سرخ شده گفت: مطالعات نشان داده افرادی که در هفته دو بار سیب زمینی سرخ شده مصرف می کنند، خطر مرگ خود را بالا می برند.

سیب زمینی سرخ کرده

رحمانی تصریح کرد: بهترین فرم مصرف سیب زمینی به صورت تنوری یا آبپز است که هیچ ضرر و زیانی برای افراد ندارد و باعث حفظ ارزش تغذیه ای آن می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به کالری های موجود در سیب زمینی اظهار کرد: در لیست مواد غذایی، سیب زمینی جزو گروه سبزیجات ریشه ای است پس نسبت به سایر سبزیجات دارای کالری بیشتری است و باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کرد.

او افزود: مصرف میوه و سبزی زیاد برای بدن خوب است و متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه زیادی به مصرف محدود سیب زمینی به علت نشاسته موجود در آن دارند.

رحمانی درباره ویتامین های موجود در سیب زمینی گفت: سیب زمینی منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئید ها، منگنز، مقدار بسیار زیادی پتانسیم، روی و فسفر است.

او افزود: مصرف سیب زمینی های رنگ بنفش نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و انواع سرطان ها دارند.

سیب زمینی سرخ کرده

از فواید مصرف پوست سیب زمینی چه می دانید؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فواید مصرف پوست سیب زمینی اظهار کرد: پوست سیب زمینی فیبر بسیار بالایی دارد که همین عامل باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد مغز می شود. اما باتوجه به کربوهیدرات های موجود عوارض جبران ناپذیری مانند افزایش بیماری های التهابی و آرتریت خواهد داشت.

رحمانی تصریح کرد: سیب زمینی علاوه مواد مغذی، حاوی مقداری سم به نام «آکریلامید» است که نباید آن را در مقابل نور نگه داشت؛ چرا که باعث ایجاد رنگ سبزی در سیب زمینی می شود که مصرف آن، باعث ایجاد خطراتی در بدن خواهیم شد.

>>>بیشتر بخوانید:

تخم مرغ آب پز و ۵خاصیت آن

او افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد سمی در پوست سیب زمینی است که هنگام پوست گیری باید آن ها را حتما دور بیندازیم و در زمان خرید از تهیه سیب زمینی های جوانه زده پرهیز کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم رمانی درباره مصرف سم موجود در سیب زمینی گفت: قسمت های سمی سیب زمینی هنگام مصرف می تواند باعث افزایش خواب آلودگی، حساسیت، خارش و علائم گوارشی شود.

رحمانی در پایان گفت: افراد باید دقت کنند تا دو ساعت بعد از پخت سیب زمینی آن را از محیط عادی خارج کرده و می توانند از ۳ تا ۵ روز این ماده خوراکی و غذایی را در یک ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنند. در صورتی که علاقه به مصرف آن در میزان مدت ذکر شده نداشتند بهتر است آن را در فریزر نگهداری کنند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=30840

ثبت نظر

-