ششم فروردین، روز امید و شادباش نویسی و زادروز آشوزرتشت

  • کد خبر : 29572
  • 06 فروردین 1400 - 10:08
ششم فروردین، روز امید و شادباش نویسی و زادروز آشوزرتشت
از آیین های فراموش شده در میانه روزهای نوروزی که از دیرباز به جای ماند، روز امید و شادباش نویسی است. روز ششم از هر ماه در گاهشمار خورشیدی، خرداد روز نام دارد. خرداد روز از فروردین ماه، در تقویم سغدی و خورازمی را با نام های هودرو یا هفدور به معنی روزی که هفتاد و دو رویداد سرنوشت ساز در تاریخ ایرانیان رخ داد، می شناسند. شاید از همین رو است که ششم فروردین را روز نوروز بزرگ نیز می خوانند.
روز امید و شادباش

ششم فروردین، روز امید و شادباش نویسی

۶ فروردین – در گاه‌شماری ایران از آغاز سال ۶ روز گذشته و به پایان آن ۳۵۹ روز (در سال عادی) یا ۳۶۰ روز (در سال کبیسه) مانده‌است.

روز امید و شادباش‌نویسی است
بیرونی در البلاغه نوشته است: ۶ فروردین ، نوروز بزرگ است
و نزد ایرانیان جشن بزرگ می‌باشد .

گویند خداوند در این روز مشتری را آفرید زرتشتیان می گویند زرتشت در این روز توفیق یافت که با خداوند مناجات کند , کیخسرو در این روز به آسمان عروج کرد و در این روز برای ساکنان کره زمین سعادت قسمت می‌کنند و از اینجاست که ایرانیان به این روز روز امید وشادی میگویند.

امید

ششم فروردین در تقویم ایران باستان

ششم فروردین در تقویم ایران باستان، روز پیدایی کیومرث و هوشنگ، روییدن مشی و مشیانه، اختراع خط به دست جمشید، بر تخت نشستن جمشید، زادروز آشو زرتشت، غلبه سام بر اژدهاک، تیراندازی آرش شیواتیر، تولد کیخسرو جاودان شاه ایران و روز همپرسگی زرتشت با اهورامزداست. این روز را روز امید و شادباش نویسی یا اسپیدانوشت می نامند که از خجسته روزهای ایرانیان باستان است. جشنی که در آیین کهن ایرانی ها همراه با شادی و آب پاشی برگزار می شد.
روز امید و شادباش
از آن رو این روز را روز امید می نامند، زیرا معتقدند که امید به داشتن چیزی، باعث می شود که آن چیز در اختیار شما قرار گیرد، حتی اگر آن چیز وجود نداشته باشد! در این روز، امید به پیدایی مجدد کیخسرو جاودان و نجات بخش می رود. نوید داده شده که سوشیانت در این روز ظهور خواهد کرد، جهان را پر از عدل و داد می کند، ظلم و ستم ریشه کن می نماید و نظمی نو در جهان حاکم می کند.
امید
علاوه بر نام روز امید، این روز را اسپیدانوشت یا شادباش نویسی نیز می نامند که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. شاید این روز با پیغام های شادباش نوروزی عجین باشد آن هم در روز اختراع خط به وسیله جمشید! این روز در آیین کهن سرزمینمان بزرگ داشته می شد و ما نیز این روز را به یادشان پاس می داریم.
>>>بیشتر بخوانید:

آشو زرتشت

بزرگداشت زادروز آشو زرتشت

از منظر بسیاری از موبدان و محققان زرتشتی، زادروز زردشت اسپنتمان نیز در خرداد روز از فروردین ماه است. در این روز زرتشتیان در نیایشگاه و آتشکده های شهرهای زرتشتی نشین دور هم جمع می شوند و آیین های خود را برجا می آورند. آیین های بزرگداشت زادروز زرتشت عبارتند از گوش فرا دادن به سخنرانی های مذهبی درباره زرتشت و نوروز، خواندن اوستا، آب پاشیدن به یکدیگر (که با روز امید و اسپیدانوشت در هم آمیخته شده است)، پخش کردن آویشن و سنجد، دود کردن اسپند، دف نوازی و خواندن گاتا.

زادروز آشو زرتشت بزرگ، گرامی باد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=29572

ثبت نظر

-