امارات علیه کارگران قوانین ظالمانه وضع کرد/ کارگران مهاجر اجازه ورود یا خروج از کشور را ندارند!

  • کد خبر : 283904
  • 01 آذر 1399 - 15:01
امارات علیه کارگران قوانین ظالمانه وضع کرد/ کارگران مهاجر اجازه ورود یا خروج از کشور را ندارند!

امارات علیه کارگران قوانین ظالمانه وضع کرد/ کارگران مهاجر اجازه ورود یا خروج از کشور را ندارند!

اگرچه تمامی گروه‌های اجتماعی از ویروس کرونا در امان نبوده‌اند ولی کارگران نسبت به دیگر اقشار اجتماعی بیشتر آسیب‌پذیر بوده‌اند. کارگران مهاجران در میان گروهان کارگری، نسبت به صنوف دیگر بیشتر آسیب را دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از یورونیوز، امارات متحده عربی مثل دیگر کشورها از ویروس کرونا در امان نمانده و با آثار شیوع ویروس کووید ۱۹ مواجه شده است. اخبار و گزارش‌های واصله از این کشور عرب زبان نشان می‌دهد، کارگران مهاجر وضعیت نابسامانی دارند.


ساخت و ساز در امارات بسیار رونق دارد و کارگران ساختمانی بسیاری در این کشور مشغول به کار هستند. گزارش‌های سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد، ۲۳ میلیون کارگر مهاجر در کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند. کارگران با هدف اشتغال به کشورهای عربستان سعودی، بحرین، قطر، عمان و کویت مهاجرت کرده‌اند.


کارگران مهاجری که در کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس مشغول به کار هستند، بیشتر اهل کشورهای نواحی جنوبی قاره آسیا مثل هند، نپال و چین هستند.


امارات مثل بسیاری از کشورهای جهان، با شیوع کرونا در داخل این کشور، مرزهای خود را بست و اجازه ورود و خروج به کشور خود را نمی‌داد. بستن مرزها و منع رفت و آمد بین‌المللی  از سوی دولت امارات، مشکلات فراوانی برای کارگران مهاجر این کشور ایجاد کرده است.


بسیاری از همسران کارگران مهاجر که در امارات مشغول به کار بودند، نمی‌توانند به نزد خانواده خود بازگردند. آنها زنان بارداری بودند که برای وضع حمل به کشورهای خود بازگشتند و در حال حاضر به دلیل بسته بودن مرزها،  نمی‌توانند به امارات بازگردند. مقامات این کشور با همه‌گیر شدن کرونا در سطح جهان، تمامی سفارتخانه‎‌های خود را تعطیل کردند. با تعطیلی سفارتخانه‌های امارات، امکان صدور شناسنامه برای نوزادان کارگران مهاجر وجود ندارد. مهاجران بدون اوراق هویتی، اجازه ورود به امارات را ندارند.


اگرچه اداره «هویت و امور شهروندی» امارات متحده عربی، برای بازگشت کارگران مهاجر و خانواده آنها اقداماتی انجام داده است ولی بسیاری از کارگران مهاجران امکان بازگشت به این کشور را ندارند. کارگران مهاجر می‌گویند: قوانین این کشور بسیار عجیب و پیچیده است. ما بازگشت خود یا خانواده‌هایمان را بارها درخواست کرده‌ایم ولی دولت امارات درخواست ما را رد می‌کند.


کشور امارات هفت شیح نشین دارد که هر کدام از این مناطق قوانین مختص به خودشان را دارند. تفاوت قوانین مناطق کشور امارات نیز باعث سردرگمی کارگران مهاجر شده است.


در حالیکه قوانین کشور امارات از شهروندان خود حمایت می‌کند ولی چتر حمایتی دولت امارات شامل حال کارگران مهاجر نمی‌شود. پس از قرنطینه شدن امارات، بسیاری از شهروندان اماراتی که در کشورهای دیگر ساکن بودند، توانستند با پروازهای مخصوص به کشور خود بازگردند ولی کارگران مهاجر از این امتیاز بی‌بهره بودند. کارگران مهاجری که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده بودند نیز نمی‌توانند خاک امارات را ترک کنند و به کشور خود بازگردند.


با وضع قوانین جدید از سوی دولتمردان اماراتی، وضعیت کارگران مهاجر سخت‌تر شده است. مقامات اماراتی با بازنگری و اصلاح قوانین کار با هدف کنترل کرونا در این کشور، به شرکت‌ها اجازه داده‌اند تا قبل از اتمام قرارداد کاری، کارگران را تعدیل کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=283904

برچسب ها

ثبت نظر

-