زنگ خطر بیکاری در استان کردستان/ کارگاه‌های بسیاری کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند/ مسئولان کاری برای کولبران نکردند!

  • کد خبر : 275099
  • 26 آبان 1399 - 8:21
زنگ خطر بیکاری در استان کردستان/ کارگاه‌های بسیاری کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند/ مسئولان کاری برای کولبران نکردند!

زنگ خطر بیکاری در استان کردستان/ کارگاه‌های بسیاری کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند/ مسئولان کاری برای کولبران نکردند!

تعداد کارگران بیکار شده در استان کردستان روزانه در حال افزایش است و رشد نرخ بیکاری در استان به دلیل شیوع کرونا نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولان دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با گسترش ویروس  کرونا در کشور، وضعیت کارگران روز به روز سخت‌تر می‌شود. کارگران زیادی از سوی کارفرما تعدیل یا بیکار شده‌اند و بسیاری با خطر بیکاری روبرو هستند. در این میان وضعیت کارگران استان کردستان هم مساعد نیست و شرایط آنها لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود. نه تنها شرایط کارگران مساعد نیست بلکه وضعیت کولبران استان کردستان به دلیل بستن مرزها نسبت به قبل سخت‌تر شده و هیچ اقدامی برای ساماندهی کولبران صورت نگرفته است.


شاکر ابراهیمی (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان) به ایلنا گفت: آمار بیکاری با گسترش کرونا روز به روز بیشتر می‌شود. شرایط کارگران باتوجه به وضعیت بد تولیدی و صنعتی استان، به هیچ وجه مناسب نیست. کارگاه‌های بسیاری تعطیل شده‌اند و تعداد کارگران به حداقل میزان ممکن رسیده است. هنگامی که کار و کارگر نداریم، مطالبه کارگری دیگر معنا و مفهومی ندارد.


وی ادامه داد: پیش از رای اخیر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، پرداخت سنوات کارگران پس از پایان کار انجام می‌شد. پس از صدور این رای، تسویه حساب سنوات با کارگران، به صورت سالیانه است. با این وصف، ارزش پول دریافت شده زیاد نیست و دردی از کارگر دوا نمی‌کند. در نتیجه کارگرانی که بازنشست می‌شوند، امیدی به دریافت سنوات پایان خدمت ندارند و نمی‌توانند با استفاده از این پول، گوشه‌ای از مشکلات زندگی خود را حل کنند.


ابراهیمی افزود: در کردستان بسیاری از کارگاه‌های کوچک به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده‌اند. کارگاه‌های خدماتی به جز نانوایی‌ها و آن دسته از کارگاه‌هایی که باید در خدمت مردم باشند،  اکثراً تعطیل شده‌اند. استان کردستان صنعتی نیست، متاسفانه کارگران صنعتی استان شرایط خوبی ندارند. استان ما بیشتر صنفی است و تنها چند کارگاه بزرگ دارد. خوشبختانه کارگران شاغل در کارگاه‌های بزرگ مشکلی ندارند و شرایط کارگران ساختمانی استان خوب است زیرا روند ساخت و ساز در استان خوب است و کارگران در روزهای کرونایی مشغول به کار بوده‌اند.


ابراهیم درباره ساماندهی کولبران استان کردستان می‌گوید:. اقدامی برای ساماندهی و بیمه کولبران انجام نشده است. تنها اقدام صورت گرفته برای کولبران بستن مرزها است. بستن مرزها نه تنها دردی از کولبران دوا نکرده بلکه نرخ بیکاری استان را افزایش داده است. باید گفت بستن مرزها کار کولبران را سخت‌تر کرده است.


او از آخرین وعده‌ها از سوی مسئولین درخصوص کولبران گفت: شنیده‌ایم اقداماتی در بازارچه مریوان و بانه انجام شده است اما اقدامات انجام شده کافی نیست و باید فعالیت‌ها بسیار بیشتر شود.


ابراهیمی در پایان گفت: امنیت و معیشت کارگران بسیار حاد است و تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری روزانه بیشتر می‌شود. این یعنی کنترل و ارایه راهکار برای این شرایط به توجه بیشتر مسئولان نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=275099

برچسب ها

ثبت نظر

-