اجرای بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه را متوقف کنید

  • کد خبر : 273247
  • 25 آبان 1399 - 9:32
اجرای بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه را متوقف کنید

اجرای بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه را متوقف کنید

بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمان تیموری گفت: در شرایطی که به دلیل انتشار ویروس کرونا؛ کارگران ساختمانی با مشکل نبود کار و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند، متوجه شدیم که در روزهای اخیر بخشنامه‌ای داخلی از سوی تامین اجتماعی صادر شده که به موجب آن برای کارگران ساختمانی مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه تعیین شده است و پرونده‌ی کارگری که در این فرصت امکان پرداخت حق بیمه نداشته باشد، مختومه می‌شود.


او با بیان اینکه این بخشنامه از سوی مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است، افزود: طبق این بخشنامه که در تاریخ پنجم آبان ماه صادر شده است، بیمه‌شدگانی که به هر عنوان در بیمه‌پردازی خود بیش از سه ماه وقفه داشته باشند، قرارداد ساختمانی آنها مختومه خواهد شد و باتوجه به اتمام سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، برقرار مجدد قراردادهایشان منوط به داشتن سهمیه است.


به گفته وی؛ در شرایطی که کارگران ساختمانی با نبود کار و آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و بیمه آنها سهمیه‌ای است، شایسته نیست با یک بخشنامه داخلی حقوق آنها را نادیده بگیریم.


تیموری در توضیح جزییات این بخشنامه ادامه داد: قبلا اگر کارگران ساختمانی حق بیمه خود را به هر دلیل نمی‌توانستند پرداخت کنند تا شش ماه فرصت داشتند آن را بپردازند و پرونده بیمه آنها مختومه نمی‌شد ولی در بخشنامه اخیر صراحتا اعلام شده که اگر تا سه ماه پرداخت حق بیمه دچار وقفه شد، بیمه؛ قطع و پرونده؛ مختومه می‌شود.


تیموری در پاسخ به این پرسش که مختومه شدن پرونده کارگران ساختمانی چه پیامدهایی دارد؟ گفت: مختومه شدن پرونده از این جهت به زیان کارگر ساختمانی است که وصل کردن مجدد بیمه او یک پروسه‌ی زمانی طولانی‌مدت دارد و باتوجه به سهمیه‌ای بودن بیمه کارگران ساختمانی؛ این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست.


این فعال کارگران ساختمانی استان تهران افزود: صدور بخشنامه‌هایی از این دست ظلم به تعدادی کارگر بی‌پناه است که در این شرایط بد اقتصادی و حاد کرونا؛ کاری برای انجام دادن ندارند و معیشت‌شان برهم خورده است. انتظار ما حمایت است نه صدور بخشنامه‌هایی که هرچند وقت یک‌بار جان‌مان را می‌لرزاند. جای سوال است که در شرایط حاد کرونا که همه سازمان‌ها و نهادها به مجموعه‌های زیرپوشش خود کمک می کنند، چطور چنین دستورالعملی صادر شده است؟ با این حال از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم همانند گذشته در حمایت از کارگران ساختمانی دستور متوقف شدن بخشنامه مذکور را به واحد مربوطه صادر کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=273247

ثبت نظر

-