اتحادیه عرب ابزاری در اختیار نظام سلطه است

  • کد خبر : 269688
  • 23 آبان 1399 - 0:11

رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، دبیر کل اتحادیه عرب بر این باور است که منطقه دچار دور جدیدی از چالش و تهدید بی سابقه بر اثر دخالت های منطقه ای ایران و ترکیه شده است. این اتهام از طرف دبیر کل اتحادیه عرب را چگونه تحلیل می شود؟ گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر منطقه غرب آسیا حاکم است اتفاقی افتاده و جای دشمنان اصلی و دوستان مردم منطقه عوض شده است. متاسفانه تعدادی از سران کشورهای عربی و یا اتحادیه های منطقه ای در این رابطه با مصاحبه و گفتگو و صدور بیانیه و… در صدد تغییر دادن واقعیت ها هستند.


وی تصریح کرد: اخیرا مشاهده می کنیم موضوع ایران هراسی در یک دهه اخیر در منطقه بالا رفته و  هزینه بالای آمریکا و رژیم صهیونیستی در این رابطه شرایطی پدید می آورد که برخی از مسئولین نهادهای رسمی منطقه بویژه دبیر کل اتحادیه عرب نیز واکنشی کاملا استعماری و دشمن پسند مطرح کرده است. ایشان به جای اینکه موضوع دخالت های ارضی و سیاسی رژیم صهیونیستی را که از سالیان گذشته آغاز شده و در حال حاضر نیز با آشکار سازی روابط با کشورهای منطقه ادامه دارد متاسفانه جمهوری اسلامی ایران را که در ۴۲ سال گذشته هیچ یک از کشورهای منطقه آسیبی از این کشور ندیده اند بلکه پناهگاهی برای کشورهای مختلف بود را مطرح می کنند.


او اذعان داشت: احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نباید فراموش کند که ایران حامی کویت و بسیاری از کشورهای منطقه بود. نباید فراموش کنند که در زمان حمله صدام به کویت ایران بود که درهای خود را باز کرد و با آغوش باز مردم کویت را پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران بود که برای جلوگیری از آلودگی دریا به کمک کویت رفت و با تمام توان خود برای خاموش کردن چاه های نفتی که صدام آتش زده بود چه در خشکی و چه در دریا تلاش کرد. نباید فراموش کرد که مهمترین حامی آرمان فلسطین در دنیا و در جهان اسلام جمهوری اسلامی است. ایران بخاطر این آرمان دچار مشکلاتی شده است ولی به دلیل آرمانخواهی این مشکلات را به جان پذیرفته است.


صدرالحسینی تصریح کرد: نباید آنچه کشورهای عربی بر خلاف آرمان فلسطین و آرمان جهان اسلام انجام دادند فراموش شود. به نظر می آید تاثیر تبلیغات و فشارها و هزینه هایی که برای بر هم زدن منطقه انجام می شود تا جای جلاد و شهید عوض شود در منطقه بروز می کند و این حرکتی غیر منصفانه است که از جانب ملت ها از جمله فلسطینیان روشن است و این اتهامات نهادینه نخواهد شد و مردم منطقه خباثت اسرائیلی ها را فراموش نخواهند کرد.


وی با اشاره به بحث ایران هراسی گفت: بخش اعظمی از اقداماتی که در زمینه ایران هراسی انجام می شود از ناحیه اسرائیل و آمریکا است و با روند عادی سازی یا آشکار سازی روابط چند کشور مرتجع منطقه با اسرائیل مطرح می شود. پیش بینی می شد که مساله ایران هراسی یا فراکندن تخم هراس از ایران ادامه پیدا کند این مساله به طور مستقیم به آمریکا و اسرائیل مرتبط است از کشورهایی که به این روال پیوستند انتظاری بیش از این نمی رفت چون کشورهایی وابسته هستند. هفته گذشته ملک سلمان پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع ایران پرداخت و موضوع جابجا شدن ایران و اسرائیل در منطقه مطرح شد و ایشان فراموش کرده بود که رژیم متجاوزی چون رژیم صهیونیستی در منطقه وجود دارد.


او در پاسخ به این پرسش، جهان عرب امروز چه وضعیتی دارد آیا اتحادیه عرب توانسته اصالت خود را حفظ کند؟ گفت: اتحادیه عرب که با محوریت رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود در بیانیه و افتتاحیه خود محوریت مخالفت با رژیم صهیونیستی را مطرح کرد ولی امروز به هیچ عنوان جایگاه خود را نمی شناسد و از دلیل ایجاد خود دور شده است. بعد از جنگ تحمیلی اتحادیه عرب به جای پرداختن به موضوعات واقعی چون تجاوز عراق به ایران و یا تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان ایران را متهم کرد. مسیر اتحادیه برخلاف منشور اولیه به نفع رژیم صهیونیستی تمام شد و موضوع فلسطین به هاله ای از ابهام رفت و فقط پاراگراف یا جملاتی در بیانیه ها می آید بدون اینکه به آزادی قدس شریف و بازگرداندن آوارگان به سرزمین مادری مورد توجه باشد. این نشان می دهد اتحادیه عرب ابزاری در اختیار نظام سلطه است.


ابوالحسنی در پایان با اشاره به راهبرد ایران در این میان افزود: راهبردی که جمهوری اسلامی در این رابطه اتخاذ کرده است حل مساله فلسطین و حمایت از آرمان فلسطین و بالا نگه داشتن پرچم آزادی قدس شریف است و حل اختلافات با کشور های عضو اتحادیه عرب خصوصا در حوزه خلیج فارس با گذشت و درایت و صبوری ممکن است و به نظر می رسد در حال حاضر این سیاست همچنان ادامه دارد و باید مانند برادر بزرگتری که از برخی کاستی های برادران کوچکتر را نادیده می گیرد به کسب منافع جمعی منطقه‌ و حفظ منافع فلسطینیان بیاندیشد در حال حاضر برای جلوگیری از افزایش تنش هایی که برخی کشورهای عربی ایجاد می‌کنند سعی شود تنش ها به حداقل برسد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=269688

برچسب ها

ثبت نظر

-