افول ظرفیت‌های سخت و نرم آمریکا

  • کد خبر : 268720
  • 22 آبان 1399 - 11:40
افول ظرفیت‌های سخت و نرم آمریکا

این شکاف‌های اجتماعی و ‌محیط قطبی، ناظر بر عدم کارآیی سیستم است. در دوره ترامپ انتظار می‌رفت مشکلات آمریکا در محیط بین‌الملل با پایان دادن به لشکرکشی‌ها و عملیات نظامی در سراسر دنیا همراه باشد و از شعارهایی از جمله اقتصاد و تجارت آزاد که همواره ساختار سیاسی آمریکا روی آن تاکید داشت حمایت می‌شد.

این در حالی بود که مسیر کاملا متفاوتی در پیش گرفته شد که نه‌تنها دستاورد خاصی به همراه نداشت، بلکه شاهد پررنگ‌تر شدن چالش‌های آمریکا با متحدان خود به‌ویژه در اروپا بودیم.

ریشه تمام این مسائل و ناکارآمدی در ساختار این کشور است که در انتخابات اخیر به عینه شاهد آن بودیم و هرگز محیط داخلی آمریکا طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم این‌گونه قطبی نشده بود.

قطبی شدن محیط اجتماعی سیاسی این کشور بیانگر تهدیداتی در داخل جامعه این کشور است که حتی می‌تواند به فروپاشی این کشور منتج شود.

وجود ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح در دست مردم آمریکا، آن را به بشکه باروت تبدیل کرده‌ است. به نظر می‌رسد این گسل‌های اجتماعی به‌سادگی پر نخواهد شد.

این‌گونه اتفاقات و رویدادها در جریان انتخابات این کشور همچنین قبل از انتخابات از جمله رفتار پلیس با رنگین‌ پوستان به‌ویژه با سیاهپوستان در مجموع شرایطی به وجود آورده که در حال حاضر راهکاری برای برون‌رفت از آن به نظر نمی‌رسد. در کنار اینها متغیری به نام کرونا هم ناکارآمدی سیستم را به‌ویژه در بخش نابرابری بهداشت بیشتر نشان داده‌است.

رکود اقتصادی ناشی از کرونا و ایجاد لشکر بیماران و کوچک شدن تولید ناخالص داخلی زنگ‌خطری برای قدرت اول اقتصادی جهان است که به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده به مراتب وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد با توجه به شرایط فعلی بی‌جهت نیست که از آن تحت عنوان افول ظرفیت‌های نرم و سخت آمریکا یاد شود.

در مورد رویدادهای حاصله از نتیجه انتخابات نیز باید گفت اگر دیوان‌عالی به نفع ترامپ رأی دهد صف‌آرایی بین دو جناح جدی‌تر می‌شود و اگر دیوان درخواست ترامپ را تایید نکند مشکل کمتر خواهد شد.

در مجموع باید به این نکته اشاره کنم که ناکارآمدی ساختار آمریکا صرف‌نظر از ریاست‌جمهوری ترامپ یا بایدن امروز به‌عنوان مصیبت تبدیل شده‌است.

همان‌هایی که برای ایجاد تعییر رأی داده‌اند شاید آخرین فرصت را به ساختار می‌دهند و اگر رئیس‌جمهور جدید نتواند طی چند سال به مسائل و مشکلات فوری مردم رسیدگی کند آن زمان با اتفاقاتی در آمریکا مواجه خواهیم بود که کمتر از فروپاشی نخواهد بود و شاید مقدمه‌ای برای تغییر اساسی ساختار اجتماعی اقتصادی این کشور باشد.

ابوالفضل ظهره‌وند – کارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=268720

ثبت نظر

-