مسکو: توافق صلح قره‌باغ تنها درباره استقرار صلح‌بانان روسی است

  • کد خبر : 265128
  • 20 آبان 1399 - 18:15
مسکو: توافق صلح قره‌باغ تنها درباره استقرار صلح‌بانان روسی است

به گزارش گروه بین‌الملل

این دیپلمات گفت: «صحبت تنها بر سر نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه است. زمانی که متن بیانیه منتشر شود، دیگر هیچ کس تردیدی در این زمینه نخواهد داشت. من می خواهم یک بار دیگر توجهات را به سخنان رئیس جمهوری روسیه در این باره جلب کنم. صحبت تنها بر سر استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه و در امتداد خط تماس در قره باغ کوهستانی است.»

زاخارووا با اشاره به اینکه در حال حاضر تماس‌هایی بین “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه با همتایانش، از جمله وزیر خارجه ترکیه در جریان است. یادآور شد که مقامات آنکارا هم از توافقنامه مصوبه در رابطه با قره باغ حمایت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود، روسای دستگاه‌های دیپلماسی روسیه و ترکیه در خصوص اقدامات بعدی که در رابطه با تأمین صلح پایدار در منطقه باید انجام شود هم تبادل نظر کردند.

زاخارووا تأکید کرد که متن کامل بیانیه سه جانبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان امروز از سوی کاخ کرملین منتشره شده و در عرصه بین المللی قابل دسترسی خواهد بود و در آن، بطور مشخص وضعیت قره باغ بیان شده است.

لازم به یادآوری است که وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که دو فروند هواپیمای ایل-۷۶ دیگر نیروهای صلح‌بان روسی را به منطقه قره باغ کوهستانی منتقل کرده و بدین ترتیب، تاکنون در این رابطه دوازده هواپیما از فرودگاه هوایی اولیانوفسک شرقی به هوا برخاسته و در آنها پرسنل مأموریت حفظ صلح، نفربرهای زرهی و سایر تجهیزات مورد نیاز به منطقه فرستاده شده است.

پیش از این،  “الهام علی‌اف” رئیس جمهوری آذربایجان مدعی شده بود که نظامیان ترکیه‌ای نیز به همراه روس‌ها در مأموریت حفاظت از صلح در قره باغ حضور خواهند داشت. به گفته وی، نیروهای حافظ صلح روسی برای پنج سال با امکان تمدید خودکار برای دوره‌های پنج ساله دیگر به منطقه اعزام می‌شوند، در صورتی که ارمنستان و آذربایجان با این موضوع موافقت کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=265128

ثبت نظر

-