روایت رئیس سابق پارلمان ترکیه از عدم برگزاری نشست فوق العاده کنفرانس اسلامی در جنگ لبنان- اخبار ترکیه و اوراسیا – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

  • کد خبر : 245101
  • 09 آبان 1399 - 13:47
روایت رئیس سابق پارلمان ترکیه از عدم برگزاری نشست فوق العاده کنفرانس اسلامی در جنگ لبنان- اخبار ترکیه و اوراسیا – اخبار بین الملل تسنیم – Tasnim

به گزارش گروه بین الملل

وی در این خصوص گفت: سال ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۷، اسرائیل با کینه ای بزرگ مورد حملات هوایی قرار داد بطوریکه بر روی زمین جایی باقی نماند. در زیر آوارها بچه‌ها، پدران و مادران بودند که دستهایشان از خاک بیرون بود.

من در آن زمان به عنوان رئیس پارلمان ترکیه ای بودم که یکی از اعضای مهم سازمان کنفراس اسلامی بود. رئیس پارلمان لبنان گفت که هنوز هم رئیس است، درخواست کرد که نشست فوق العاده ای در این خصوص برگزار شود. یعنی سازمان کنفرانس اسلامی در مقابل این حملات اسرائیل اقدامی داشته باشد؛ تا اتحاد کشورهای اسلامی در این خصوص به نمایش گذاشته شود و اینکه چه اقدامی انجام دهیم.

من با کمال میل این موضوع را پذیرفتم و ایران و سوریه نیز خواستار این نشست شدند.

در اساسنامه این سازمان آمده است که برای برگزاری یک نشست فوق العاده حداقل ۲۰ کشور از ۵۷ کشور باید اعلام آمادگی کنند. ما بعد از مدتها تلاش نتوانستیم تعداد ۲۰ کشور اسلامی را برای این نشست جمع کنیم. با همه آنها به صورت شخصی تماس گرفتم؛ یکی گفت در تعطیلات تابستانی است، یکی گفت اسرائیل همیشه این کار را انجام می دهد، برای هر دفعه نشست تشکیل بدهیم؟! 

نه کشورهای آفریقایی، نه کشورهای غرب آسیا. گویی وجدانهایشان سوخته و حضور در کنفرانس را قبول نکردند. ما نتوانستیم یک نشست فوق العاده برگزار کنیم. این قصه تلخی است. روی کاغذ همه اعضا در این تشکیلات و سازمانها برابر هستند گویا اما هدایت کننده این تشکیلات عربستان است. چراکه دبیرکل از بین آنها انتخاب می شود، امکانات مالی از سوی عربستان تامین می شود و ریاض هر چه بگوید همان است.

در دوره ما گاهی در خصوص برخی موضوعات حساسیتهایی وجود داشت اما در حال حاضر چنین نیست و این نهادها هیچ نشانی از حیات ندارند. 

فراموش نکنیم که آمریکا بیشتر این کشورها را وادار به اتحاد با اسرائیل کرد و آنها تسلیم شدند. تفاهمنامه های دوجانبه به سرعت در اطراف اسرائیل شکل گرفت تا به آفریقا نیز رسید و سودان هم وارد این تفاهم شد. خداوند همه ما را بیدار کند. 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=245101

برچسب ها

ثبت نظر

-