کارگران جمهوری آذربایجان از هزینه‌های مسکن بی‌نیاز هستند/ پرداخت ۳ هزار «منات» به کسب و کارهایی که تعطیل شدند/ نگران تاثیر هزینه‌های جنگ بر معیشت نیستیم

  • کد خبر : 242676
  • 08 آبان 1399 - 2:09
کارگران جمهوری آذربایجان از هزینه‌های مسکن بی‌نیاز هستند/ پرداخت ۳ هزار «منات» به کسب و کارهایی که تعطیل شدند/ نگران تاثیر هزینه‌های جنگ بر معیشت نیستیم

کارگران جمهوری آذربایجان از هزینه‌های مسکن بی‌نیاز هستند/ پرداخت ۳ هزار «منات» به کسب و کارهایی که تعطیل شدند/ نگران تاثیر هزینه‌های جنگ بر معیشت نیستیم

برنامه اینترنتی کارگری ایرانی امروز (چهارشنبه/۷ آبان) با حضور یک فعال صنفی کارگری اهل کشور جمهوری آذربایجان، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آمیل عبداللهاف، میهمان برنامه کارگر ایرانی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت در کشور جمهوری آذربایجان، گفت: «آذربایجان ۵ میلیون شاغل دارد.» 


وی درباره میزان حداقل دستمزد در این کشور، گفت: «حداقل دستمزد برای یک خانوار کارگری حدود ۸۰۰ منات آذربایجان، معادل ۵۰۰ دلار آمریکا است.» 


به گفته عبداللهاف هزینه زندگی هر نفر در این کشور حدود ۱۰۰ دلار است؛ از این رو هزینه یک خانوار ۴ نفره، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است. 


این فعال صنفی کارگری، افزود: «برای اینکه یک خانوار ۴ نفره بتواند زندگی خوبی داشته باشد، ۲ نفر از اعضای آن باید کار کنند؛ البته هزینه زندگی در داخل شهرهای جمهوری آذربایجان بالاتر از هزینه‌های زندگی در خارج آن‌هاست.» 


وی با اشاره به سیاست‌های گذشته و حال دولت این کشور در زمینه تامین مسکن شهروندان، گفت: «در زمانی که  آذربایجان از جمهوری‌های اقماری اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی محسوب می‌شد، دولت به هر نفر که از سربازی برمی‌گشت یک خانه ۲۰ متری می‌داد. اگر همین فرد ازدواج می‌کرد، دولت به او خانه ۴۰ متری تحویل می‌داد. اگر تعداد بچه‌هایش به ۲ نفر می‌رسید، خانه ۸۰ متری تحویل می‌گرفت.» 


عبداللهاف افزود: «در حال حاضر دولت همین سیاست را با تغییراتی اجرا می‌کند و کارگران در تهیه مسکن مشکلی ندارند. بنابراین بار هزینه‌های مسکن تا حد زیادی از روی دستمزد آن‌ها برداشته می‌شود و آنها از هزینه‌های مسکن بی‌نیاز هستند.» 


این فعال صنفی با اشاره به تورم سال جاری در این کشور، گفت: «تورم جمهوری آذربایجان ۲.۳ درصد است. بنابراین اقتصاد این کشور با وجود درگیری نظامی با کشور همسایه یعنی ارمنستان، ثبات دارد. شهروندان ما می‌توانند تا هر سنی کار کنند اما تا سقف سنی ۶۰ و ۶۵ سال برای زنان و مردان باید کار کنند.» 


وی در مورد میزان مستمری بازنشستگان این کشور، گفت: «گروهی از بازنشستگان ۲ هزار دلار در ماه و گروهی دیگر ۳ هزار دلار در ماه مستمری دریافت می‌کنند؛ گروهی هم علاوه بر مستمری ماهانه ۱۵۰ دلار به صورت ثابت دریافت می‌کنند.» 


این فعال صنفی کارگری با اشاره به جنگ قره باغ و نگرانی از آثار هزینه‌های جنگ بر اقتصاد این کشور، گفت: «از این بابت نگرانی نداریم و می‌توانیم هزینه‌های جنگ را تا هر زمان که ادامه داشت، پرداخت کنیم. مهم پیروزی در این جنگ است. همین امروز ارمنستان با شلیک ۲ راکت، ۲۰ تا ۳۰ نفر از شهروندان آذربایجان را کشت و ۵۰ تا ۶۰ نفر را زخمی کرد.» 


عبداللهاف افزود: «منطقه‌ای که مورد اصابت این راکت‌ها قرار گرفت، کیلومتر با مناطق محل منازعه فاصله دارد؛ اما ارمنستان آن‌ها را هدف گرفت. دولت در مورد اقدامات ارمنستان کوتاه نمی‌آید و تا پیروزی آذربایجان این جنگ ادامه دارد. با توجه به اینکه از پیش از شروع این جنگ دولت ذخایر مالی کافی را جمع آوری کرده بود، نگران تاثیر جنگ بر معیشت کارگران نیستیم. این جنگی است که در بلندمدت آن را پیش‌بینی کرده‌ایم و برای مردم مشکل اقتصادی ایجاد نخواهد شد.» 


وی در مورد انسجام تشکل‌های کارگری این کشور، گفت: «تقریبا در تمام بخش‌های اقتصادی کشور، اتحادیه‌های کارگری حضور دارند. کارگران حضوری فعالی در این اتحادیه‌ها دارند و از ابزار اتحادیه برای چانه‌زنی با کارفرما و انعقاد پیمان‌های دست جمعی کار استفاده می‌کنند.» 


این فعال صنفی کارگری در مورد آثار کرونا بر سلامت مردم جمهوری آذربایجان، گفت: «ابتدای ورود کرونا به کشور، آمار مبتلایان به سرعت بالا رفت؛ اما دولت آن را کنترل کرد و آمار را بسیار پایین آورده است. دولت تمام کسب و کارهایی که برای کنترل پاندمی نیاز به تعطیلی داشتند را تعطیل کرد و به کسب و کارهایی که تعطیل شدند، ۳ هزار منات آذربایجان را پرداخت کرد تا مردم در تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه نشوند.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242676

ثبت نظر

-