اختصاصی| از ساعت داخلی بدن خود چه می‌دانید؟

  • کد خبر : 151737
  • 27 مرداد 1399 - 9:31
اختصاصی| از ساعت داخلی بدن خود چه می‌دانید؟

کد خبر: ۱۶۰۷۰۸

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۹:۳۳

بر اساس مطالعات جدید، ساعات استراحت و خواب بدن ارتباط مستقیمی با عادات فعالیتی هر فرد دارد.

سرویس ترجمه نیوز،‌ تحقیقات جدید نشان می دهد آن دسته از افرادی که شبها دیر به رختخواب می روند و صبح ها نیز دیرتر از سایرین از خواب بیدار می شوند، در طول روز تمایل کمتری به فعالیت و حرکت دارند. این بررسی یکی از نخستین تحقیقات عینی و بزرگی است که طیف گسترده ای از افراد را پوشش داده و حاکی از اطلاعاتی است که دانستن آن برای سلامتی همه افراد مهم است. به لطف تحقیقاتی که در سال های اخیر در خصوص نقش پیچیده ساعت سلولی بدن و سبک زندگی ما در سلامتی مان انجام گرفته،‌ می دانیم که هر یک از ما دارای یک ساعت داخلی آنهم درون مغز خود هستیم. 

 

این ساعت داخلی با سرنخ هایی مثل نور محیط مشخص می کند که اکنون چه زمانی است و واکنش بدن ما به این زمان، چیست. همین ساعت است که  آزادسازی ریتمیک هورمون هایی مانند ملاتونین و سایر مواد شیمیایی موثر بر خواب، بیداری ، گرسنگی و بسیاری از فعالیت های فیزیولوژیک بدن را هدایت می کند. واکنش هر فرد به وقایع زمانی بیرون خود، با دیگری متفاوت است. کسی که باید صبح زود از خواب بیدار شود طبیعتا ساعت مغزی وی اینگونه تنظیم می شود. چنین فردی معمولا در نخستین ساعات روز احساس هوشیاری و احتمالا گرسنگی دارد. 

 

برخی دیگر با گذشت ساعاتی بیشتر از روز، بیدار می شوند. این قبیل افراد غالبا شبها نیز دیر به رختخواب می روند و تمایل دارند بیشتر در تاریکی شب هوشیار باشند تا در روشنایی روز. این گاه‌شمارها تغییرناپذیر هستند. محققان معتقدند این ریتم ها از یک الگوی یکسان پیروی می کنند؛ بیشتر افراد در سن نوجوانی شب‌بیداری بیشتری داشته و صبح ها با تاخیر بیدار می شوند، در جوانی سحرخیزتر می شوند و در بزرگسالی نیز دوباره به زمان قبل بازگشته و مایلند بیشتر در شب بیدار بمانند. البته تعداد معدودی از افراد نیز در سرتاسر دوران زندگی خود همواره سبک زندگی جغدها را برای خود انتخاب کرده و با همان روش ادامه می دهند.

 

این بررسی همچنین نشان می دهد که تغییر و تحولات حالات روحی و روانی ما نیز بر الگوی خواب و سلامتی ما تاثیرگذار است به ویژه بر افرادی که عموما سحرخیز نیستند. این افراد در مقایسه با سایرین، بیشتر د ر معرض ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، دیابت و دیگر مشکلات متابولیک قرار دارند. آنها همچنین تمایل کمتری به ورزش و تحرک داشته و غالبا دوست دارند یک جا بنشینند. برخی از کارشناسان حدس می زنند که این کاهلی ها بر ایجاد و تثبیت مشکلات جسمی آنها بی تاثیر نباشد. برخی بررسی ها نیز درباره ارتباط میان ساعت داخلی مغز ما و مقدار فعالیت جسمی‌مان در طول روز ابراز تردید کرده و تحلیل می کنند که ممکن است این دو هیچ ارتباط بالقوه ای با یکدیگر نداشته باشند. 

 

در بررسی که به تازگی در اورلاندو صورت گرفته، این نتیجه بدست آمده که زنان و مردانی که معمولا صبح زودتر از خواب بیدا ر می شوند طی روز فعالیت بدنی بیشتری نسبت به آن دسته از افرادی دارند که شبها دیرتر به خواب رفته و صبح ها هم دیرتر از خواب بیدار می شوند. در این تحقیقات سایر فاکتورها مانند سلامتی، شغل و وضعیت اقتصادی افراد نیز در نظر گرفته شده است. بخش اندکی از فعالیت افراد سحرخیز، رسمی و جدی است و عموما در قالب فعالیت های روزمره می باشد. مردان سحرخیز روزانه ۳۰ دقیقه و زنان سحرخیز، روزانه ۲۰ دقیقه بیشتر از افراد غیر سحرخیز پیاده روی انجام می دهند.

 

در پایان این بررسی تحقیقاتی تاکید شده که گاه‌شمارها و ساعات مغزی ما می توانند تاثیرات چشمگیری بر زندگی فردی مان بگذارند. آنها ساعت خواب و بیداری ما را تنظیم کرده و به همین منوال،‌ بر تنظیم فعالیت های روزمره ما تاثیر می گذارند.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=151737

ثبت نظر

-