سد امیر کبیر معروف به سد کرج را بیشتر بشناسید

  • کد خبر : 128223
  • 18 فروردین 1400 - 7:26
سد امیر کبیر معروف به سد کرج  را بیشتر بشناسید

سد امیرکبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، بر روی رودخانه کرج در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جادهٔ کرج به چالوس قرار دارد

این سد، اولین سد چندمنظورهٔ کشور ایران، و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران می‌باشد. دریاچهٔ این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز و ماهی سفید و ماهی سیاه است. انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر علاوه بر کارایی آن در تولید انرژی برقابی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، باعث به وجود آمدن دریاچه ای زیبا گردیده‌است که موجب استفاده‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده‌است و یکی از بهترین استراحتگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی کرج را به وجود آورده‌است.

سد کرج

سد امیر کبیر به عنوان اولین سد چند منظوره ایران در ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس از جمله مکان‌های دیدنی برای تفریح است.
اخبار اقتصادی-  این سد به صورت بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۸۰ متر از پی زمین و طول تاج آن ۳۹۰ متر طراحی شده است و ساخت این سد در سال ۱۳۳۷ آغاز شده است و ظرف مدت ۵ سال عملیات ساخت آن به اتمام رسید.
سد امیر کبیر
>>>بیشتر بخوانید:

حجم مخزن این سد ۲۰۵ ملیون مترمکعب است و ظرفیت تخلیه سرریز‌ها ۱۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.

سد امیرکبیر با هدف تامین آب شهر تهران و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی احداث شد و نیروگاه برق آبی این سد با بیش از ۴۶ سال فعالیت توانایی تولید ۹۰ مگاوات برق را دارد، که به دلیل نقص‌های مهندسی به طور کامل محقق نمی‌شود.
سد کرج

امکانات تفریحی:

امکانات ورزش‌های آبی از جمله قایق‌سواری، اسکی روی آب، ماهیگیری

دهکده واریان: پس از پی ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر با قایق از دریاچه سد کرج است. هوای این منطقه در تابستان ملایم و معتدل و در زمستان بسیار سرد است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=128223

برچسب ها

ثبت نظر

-