آشنایی با زیباترین جاهای دیدنی شهر سقز

  • کد خبر : 1018
  • 19 بهمن 1398 - 17:24
آشنایی با زیباترین جاهای دیدنی شهر سقز

شهرستان سقز، شهری قدیمی بوده که در قسمت شمال غربی کشور و در استان کردستان جای دارد. این شهر زیبا در یک منطقه کوهستانی و در میان ارتفاعات رشته کوه زاگرس جای گرفت. از مشخصات سقز این است که از وسط آن رودخانه ولی خان می گذرد و همچنین، فراز و نشیب های زیادی را می توان در آن به چشم دید، زیرا بر روی دو تپه بزرگ و طولانی واقع شده است. برای آشنایی هرچه بیشتر شما همراهان گرامی با این شهر دیدنی، ما تصمیم گرفتیم تا در مطلب جاهای دیدنی سقز، شما را به توری مجازی دعوت کنیم و اکثر جاذبه های گردشگری سقز را برایتان شرح دهیم. ما را در میان دیدنی های سقز همراهی کنید.

وجه تسمیه سقز

در زمان های قدیم قومی به نام سکاها وجود داشتند که همواره در طول دوران حکومت مادها بر ایران، به کشور ما حملات فراوانی صورت می دادند. برخی بر این عقیده هستند که نام شهر سقز برگرفته از نام این ‏قوم یعنی سکاست. هووخشتره که یکی از پادشاهان بزرگ ماد بود، با این قوم متحد شد، بنابراین در اثر این اتحاد عده ای از آن ها وارد سرزمین کردستان امروزی شدند و شهر سکزی یا ساکز را به وجود آوردند که این نام به سقز معروف گشت. قدمت این شهر چیزی بیش از ۳ هزار سال برآورد شده و جز شهرهای باستانی دنیاست. عده ای نیز بر این عقیده تاکید دارند که در زمان مادها، فردی به نام سیاکسار که بین یونانیان معروف به سیاکس بود، بر ایران حکومت می کرد، بنابراین نام این شهر از روی نام او گرفته شد.

جاهای دیدنی سقز

جاذبه های گردشگری سقز

مسجد دو مناره

مسجد دو مناره یکی از جاهای دیدنی سقز بوده که قدمتش از نظر برخی به دوران شیخ حسن مولانا آباد بازمی گردد. از آن جهت این مسجد را مسجد دو مناره می نامند که بر روی آن دو مناره بلند قرار دارند. معماری مسجد و کاشیکاری های انجام گرفته در آن به گونه ای بوده که ثابت می کند این مورد از دیدنی های سقز به اواخر دوران افشاریه و اوایل حکومت زندیه تعلق دارد. نمازگزاران برای انجام این فریضه الهی در داخل حوضخانه ای که بر بالای آن گنبدی قرار گرفته، وضو می گرفتند. با بررسی این حوزه خانه و شواهد و آثار موجود، به این نتیجه می رسیم که به احتمال زیاد قدمت حوضخانه از خود مسجد بیشتر است.

مسجد دو مناره

بازار سقز

بازار سقز در زمان های گذشته از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بود. امروزه در مرکز شهر سقز بازاری با این نام وجود دارد که متاسفانه آن بازار قدیمی و اصلی نیست و با بررسی شواهد و آثاری که از گذشته به جای مانده، می توان پی برد که این بازار از ارزش اقتصادی زیادی برخوردار بوده است. راسته های بازار را که امروزه می بینیم، به صورت کامل مرمت شده و هیچ شباهتی به راسته آن بازار کهن ندارند.

بازار سقز

پیست اسکی سقز

پیست اسکی سقز یکی از بی مثال ترین جاهای دیدنی سقز بوده که ۶ ماه از سال پوشانیده از برف است. طول این پیست اسکی در حدود ۱۲۰۰ متر و ارتفاع قله آن ۲۷۰۰ متر از بخش فوقانی دریا است. جوانان و علاقمندان به ورزش های زمستانی الخصوص اسکی، می توانند لحظات خوب و شادی را در پیست اسکی سقز بگذرانند.

پیست اسکی سقز

تپه قلعه باستانی زیویه

تپه قلعه باستانی زیویه بر روی تپه ای طبیعی که در حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد و بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر بلندی آن است، قرار گرفت. قدمت این مورد از دیدنی های سقز مربوط می شود به قرن سوم و چهارم هجری قمری. این کاخ را با نام تپه قلعه زیویه نیز می شناسند. علت اینکه این کاخ را قلعه زیویه می گویند، این است که در روستایی به نام زیویه واقع شده و به عنوان یک اثر ملی از آن محافظت می شود. تپه ای که کاخ دژ بر روی آن قرار داشته، در چند سال اخیر مورد کاوش و جستجوی باستان شناسان قرار گرفته و توانسته اند آثاری را نیز در حوالی آن کشف کنند. آثار کشف شده حکایت از این دارند که پیشینه تاریخی این مورد از جاذبه های گردشگری سقز مربوط به نیمه دوم قرن هفتم پیش از میلاد است و به نوعی این نکته را یادآور می شود که در زمانی قلعه زیویه یک قلعه حکومتی بود.

تپه قلعه باستانی زیویه

حمام حاج صالح

وقتی قدم در بافت کهن سقز می گذارید، یکی دیگر از جاذبه های چشمگیر این شهر، حمام حاج صالح است. از روی معماری این بنا می توان فهمید که زمان ایجاد آن به دوران صفویان انتقال می یابد. حجاری های روی ستون ها و آهک بری های سقف و دیوارها فضای درونی این حمام را به سبک زیبایی تزیین و آراسته کرده اند. حمام حاج صالح از قسمت هایی چون مخزن سوخت، خلوتی ها، گرمخانه، سربینه و بینه، خزینه و سیستم فاضلاب تشکیل شده است. ستون های این حمام را که می بینید، مطمئنا شما را جذب خود خواهند کرد، زیرا این ستون ها از سه قسمت تشکیل شده که دارای مقطع هشت ضلعی هستند. در واقع شواهدی که در این حمام وجود دارند، نشان می دهند که امکانات بسیار خوبی توسط حمام در اختیار مشتریان قرار داده می شد. کاربری این مورد از جاهای دیدنی سقز در زمان پهلوی به زورخانه تغییر کرد، اما بعد از انقلاب بر روی آن مرمت و بازسازی هایی صورت گرفت و به موزه حمام حاج صالح تبدیل شد.

حمام حاج صالح

>>>بیشتر بخوانید:

۷ روستای شگفت‌انگیز در اطراف تهران که هوش از سر شما می‌پراند!

کاروانسرای تاجوانچی

قدمت کاروانسرای تاجوانچی به دوران زندیه باز می گردد، زمانی که خسروخان اول حکمران ایران بود. با توجه به آثار و خرابه هایی که از کاروانسرای تاجوانچی باقی مانده، می توان به این نتیجه رسید که این بنای تاریخی در دو طبقه بنا شده بود. امروزه آنچه که از کاروانسرا جای مانده، تنها بخش شمالی هست. طرح این کاروانسرا به این صورت بود که دارای ستون های استوانه ای آجری با پایه ای مربعی و یک حیاط مستطیل شکل بوده که آبنمایی در مرکز حیاط کاروانسرا وجود داشت.

کاروانسرای تاجوانچی

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق که به عنوان سومین منطقه حفاظت شده کردستان محسوب می گردد، وسعتی در حدود ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار را به خود مختص کرد. در این منطقه حفاظت شده بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف وجود دارند. ۸۰ گونه از پرندگان و ۱۷ گونه از پستانداران گوناگون را در این منطقه حفاظت شده می شود از نزدیک شاهد بود. لک لک، مرغ حق، قوچ، کبک، قرقی، شغال، هما، میش از گونه های جانوری و پرندگان این منطقه و همچنین کما، بادام وحشی، میخک، گون، مرزه از گونه های گیاهی آن هستند.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

روستای تاریخی ترجان

این مورد از دیدنی های سقز شامل آب و هوایی سوزناک بوده و به دلیل جایگیری در منطقه ای کوهستانی و تپه ای، دارای مناظری زیبا و بی مثال است. کسانی که به طبیعتگردی علاقه دارند، می توانند روستای ترجان را به عنوان یک مقصد عالی برای گردش خود برگزینند. فاصله روستای ترجان تا سقز چیزی در حدود ۶۰ کیلومتر است. در مورد وجه تسمیه این روستا باید عرض کنیم که گفته می شود نام این روستا برگرفته از نام فرمانده سپاه مغول به نام تیرجان است. او یکی از فرماندهان بنام مغول بود که در زمان های گذشته به همراه سپاهش به این روستا یورش آورد.

روستای تاریخی ترجان

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=1018

ثبت نظر

-