ما نامحرم بودیم که ایرادها و نامه‌های فیفا را ندیدیم؟

  • کد خبر : 98089
  • 08 تیر 1399 - 16:19
ما نامحرم بودیم که ایرادها و نامه‌های فیفا را ندیدیم؟

به گزارش نیوز، عبدالرحمان شاه‌حسینی درباره عدم تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: مسئولان فدراسیون در ۱۰ سال اخیر نخواستند به انتقادات سازنده کارشناسان و رسانه‌ها توجه کنند که اگر می‌کردند، چنین وضعیتی نداشتیم. حکایت فوتبال ما، اساسنامه فدراسیون، ترکیب اعضای مجمع و مسائل مالی مطرح شده در فوتبال، مانند داستان دزدی است که همه دنبال او می‌کردند. او هم وقتی می‌بیند همه جا شلوغ است و همه دنبال او هستند، به میان جمعیت می‌رود و فریاد می‌زند دزد را بگیرید!

وی با بیان اینکه روند فعلی با روند اساسنامه متفاوت بوده است، تصریح کرد: در اساسنامه معیوب، پُرایراد و غیرقانونی سال ۹۰، ترتیب اصلاح اساسنامه خیلی شفاف مصوب شده و راهی را که تا الان رفته‌اند، راه دیگری بوده است. مسئولیت اصلاح اساسنامه فقط با مجمع فدراسیون است که تا این تاریخ، مجمع هیچ پیش‌نویس یا اساسنامه‌ای را تصویب نکرده است. معتقدم مسیر اصلاح اساسنامه غیرقانونی بوده است. به هیچ عنوان قید و تبصره‌ای وجود ندارد که فدراسیون، اصلاح اساسنامه را به مرجع دیگری محول کند.

«بیش از ۵۰ درصد مجمع فدراسیون باید پیشنهادهای اصلاح اساسنامه را تایید کنند که مسیر دیگری طی شده است.» رئیس پیشین کمیته انضباطی ضمن بیان این جمله گفت: ما می‌گوییم می‌خواهیم روند اصلاح اساسنامه تسریع شود که این برای تسریع نیست. به گواهی کارشناسان، اساسنامه‌ای که میان فیفا و فدراسیون فوتبال در حال رفت و آمد است، در مجمع مطرح نشده و تشریفات قانونی هم طی نشده است. اگر اساسنامه امروز آماده شود، ۳۰ روز دیگر باید جلسه مجمع برای تصویب آن تعیین شود که یعنی ما یک ماه دیگر در این بخش کار داریم.

شاه‌حسینی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال در حال خریدن زمان است، خاطرنشان کرد: حقوقدانان زیادی در فدراسیون فوتبال داریم و به نظرم اعضای فدراسیون، این کارها (اصلاح اساسنامه)‌ را بلدند، اما تعمدی در خریدن زمان است و آنها، کارشناسان و رسانه‌ها را نامحرم تلقی می‌کنند. می‌خواهیم زمان بخریم که عمر برخی افراد موقت، طولانی‌تر شود و هرج و مرج در فوتبال ادامه داشته باشد. رسانه‌ها این همه برنامه داشتند،‌ اما مردم و حقوقدانان اینقدر نامحرم هستند که کسی نامه‌ها و ایرادهای فیفا و پیش‌نویس اساسنامه را ندیده است.

وی که با برنامه «آفساید» رادیو جوان گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: اگر پیش‌نویس اساسنامه در اختیار مردم قرار گیرد، شاید اظهار نظر مردم باعث شود به اطلاعات اعضای مجمع افزوده شود، اما هدف دیگری پشت پنهان‌کاری و نامحرم دانستن صاحبان فوتبال وجود دارد. خواهید دید اساسنامه‌ای که از دل این فدراسیون و با هماهنگی فیفا از مجمع بیرون می‌آید، مورد قبول برندها، مالکان واقعی و دکترین فوتبال کشور نخواهد بود.

رئیس پیشین کمیته انضباطی با بیان اینکه باز همان ایرادهای گذشته به اساسنامه گرفته می‌شود و سیم خارداری دور آن کشیده خواهد شد، گفت: باز هم کسانی که اهلیت جامع دارند، نمی‌توانند وارد مبارزه انتخاباتی شوند. می‌گویند با حذف دو نماینده وزارت ورزش، استقلال مجمع حفظ شود. تعداد اعضای مجمع از ۷۵ به ۹۵ نفر رسیده است. اعضای جدید مجمع فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند؟ آیا آنها برندهای فوتبال ما محسوب می‌شوند، یا اینکه با ارتباطات سیاسی آمده‌اند؟ مطمئناً ترکیب اعضای مجمع باز هم ناقص خواهد بود.

شاه‌‌حسینی درخصوص اینکه فدراسیون جهانی فوتبال به «نهاد عمومی غیردولتی» بودن فدراسیون فوتبال ایراد می‌گیرد، عنوان کرد: فیفا می‌گوید فدراسیون‌ها، مقررات اختصاصی آن را رعایت کنند و به قوانین داخلی کشور احترام بگذارند. در پیش‌نویس اساسنامه، اعضای فدراسیون دو پیشنهاد دادند که گفتند ما موسسه عمومی غیردولتی مشمول ماده ۵۸۴ قانون تجاری هستیم، یعنی غیرتجاری محسوب می‌شویم. یکی هم اینکه فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است که استقلال آن در میان است. شاید استقلال در نوشتار متبلور شود، اما منظور ما استقلال مطلق است.

وی با اشاره به وابستگی فوتبال کشور به دولت خاطرنشان کرد: اگر دولت فوتبال را رها کند، فدراسیون کاملاً می‌تواند از لحاظ مالی خودش را اداره کند؛ همه می‌دانند که نه. فدراسیون نباید کاسه گدایی خود را سمت دولت دراز کند و فکر می‌کنم اینها بازی‌هایی است که (مدیریت افراد) طولانی‌تر شود. نوشتن اساسنامه جدید، پنج تا شش ماه طول کشیده و فوتبال ما بی سر و سامان می‌ماند. اساسنامه قبل از ارسال به فیفا باید به مجمع می‌رفت و تصویب می‌شد. فیفا این اساسنامه را تصحیح نمی‌کند، بلکه می‌گوید اگر تعارضی دارد، آن را برطرف کنید.

رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا آبی از این اساسنامه گرم می‌شود یا خیر، اظهار داشت: یقین داشته باشید نمی‌شود!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=98089

ثبت نظر

-