عملیات سخت کاپیتان و امدادگران در ارتفاع ۳ هزار متری

  • کد خبر : 93694
  • 03 تیر 1399 - 19:38
عملیات سخت کاپیتان و امدادگران در ارتفاع ۳ هزار متری

به گزارش نیوز، «وقتی گزارش یک حادثه در ارتفاعات استان یزد مخابره شد به سرعت ‌با تیم پرواز از کرمان راهی شدیم. مأموریت‌مان نجات یک مصدوم در کوه‌های گل افشان بود. ‌عملیات خیلی زود کلید خورد. ۱۲۰دقیقه سخت اما موفقیت‌آمیز. تاریکی هوا مانع برگشت به ‌پایگاه شد اما با طلوع خورشید به کرمان برگشتیم. هنوز ساعتی نگذشته بود که بار دیگر عازم ‌مأموریتی دیگر شدیم. یک زن در ارتفاعات کوه‌های دهستان سیه بنوئیه شهرستان رابر دچار ‌تروما و خونریزی داخلی شده بود.»‌

اینها را امیرحسین علیخانی، نجاتگر تیم امدادونجات کوهستان کرمان می‌گوید: «سی‌ویکم‌خردادماه بود که به‌عنوان سرپرست تیم امدادونجات با کادر پرواز مستقر در جمعیت هلال ‌احمر استان کرمان و بالگرد این جمعیت به ارتفاعات یزد اعزام شدم. در عملیات دو ساعته ‌موفق شدیم مجروحی را که دچار شکستگی دست و پا و خونریزی داخلی شده بود به ‌بیمارستان شهید صدوقی یزد انتقال دهیم. اما هوا تاریک شد و کادر پرواز و نجاتگران ‌جمعیت هلال‌احمر استان کرمان بعد از اتمام عملیات نتوانستند به کرمان برگردند و شب را در ‌استان یزد سپری کردند‎.»علیخانی ادامه می‌دهد: «وقتی از یزد به کرمان برگشتیم از طرف مرکز مدیریت کنترل و ‌هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر کرمان برای امدادرسانی به یک زن چهل‌وپنج‌ساله در ‌کوه‌های دهستان سیه بنوئیه به شهرستان رابر اعزام شدیم. باردیگر با همان کادر پرواز و دو ‌نفر از بچه‌های تیم امدادونجات واکنش سریع مرکز استان به ارتفاعات آبدر در دهستان سیه ‌بنوئیه سفر کردیم.»امیرحسین با اشاره به شرایط جغرافیایی منطقه کوهستانی و عدم امکان نشستن بالگرد در این ‌ارتفاعات گفت: «بچه‌های تیم امدادونجات شهرستان رابر که از ساعت ۱۰صبح به این ‌منطقه اعزام شده بودند بعد از پنج کیلومتر پیمایش موفق شدند به مصدوم دسترسی پیدا کنند و ‌چون بالگرد نمی‌توانست در این ارتفاعات مستقر شود از تیم امدادونجات رابر خواستیم ‌مصدوم را به ارتفاع بالاتری بیاورند، زمانی که کاپیتان بالگرد را بالای تخته‌سنگ نگه داشت، ‌در مدت ۳۰ثانیه مصدوم را وارد بالگرد کردیم، تا هرچه سریع‌تر بالگرد حرکت کند ‌زیرا نگه داشتن بالگرد در این شرایط سخت و بسیار خطرناک بود.»

زمانی که پایمان در آسمان است، همه چیز سخت است

کاپیتان احتشامی از دو مأموریت سختی می‌گوید که در کمتر از ۲۴ساعت رخ داده است:«‌عملیات‌های پروازی بسیار سخت و خطرناک است و این شرایط تا زمانی که مجدد پایمان به ‌زمین می‌رسد، با ما همراه است؛ اما این سختی را به عشق نجات جان همنوع تحمل می‌کنیم‎.»

احتشامی عملیات در ارتفاعات آبدر را بسیار دشوارتر از مأموریت یزد ارزیابی می‌‌کند و می‌گوید: «ساعت ۱۵و۱۶ دقیقه به سمت کوهستان آبدر در شهرستان رابر رفتیم، زمانی ‌که به منطقه حادثه رسیدیم با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه کوهستانی و وزش باد شدید، ‌امکان نشستن بالگرد در این ارتفاعات نبود. با توجه به شرایط جسمانی مصدوم می‌بایست هر ‌طور شده او را سوار بالگرد کنیم؛ تیم امدادونجات رابر مصدوم را با حفظ شرایط ایمنی به ‌ارتفاعات بالاتر انتقال دادند تا دسترسی تیم امدادونجات داخل بالگرد به مصدوم راحت‌تر ‌شود‎.

به لطف خدا بالگرد را بالای تخته سنگی به ارتفاع ۳۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر نگه داشتم تا ‌مصدوم سریع وارد بالگرد شود، کار بسیار خطرناکی بود زیرا به علت وزش شدید باد ‌امکان برخورد بالگرد با تخته سنگ وجود داشت، اما نجاتگران مجرب هلال‌احمر کرمان در ‌مدت زمان ۳۰ ثانیه به سرعت مصدوم را وارد بالگرد کردند و از منطقه دور ‌شدیم‎.»کاپیتان حشمتی گفت: «این عملیات در ارتفاع تقریبا ۳‌هزار و ۳۰۰ متر و حدود ۲ساعت ‌طول کشید و مصدوم به کرمان منتقل و به کادر درمانی اورژانس تحویل داده شد.» لازم به ذکر است؛ این زن چهل‌وپنج‌ساله به قصد جمع‌آوری گیاهان دارویی به همراه خواهرش به ‌این ارتفاعات رفته بود که متأسفانه در اثر سقوط دچار شکستگی در ناحیه دست، پا، ‌سر و خونریزی داخلی شده بود که با توجه به شرایط جسمانی امکان حمل و انتقال او با ‌بسکت در منطقه کوهستانی نبود که در نتیجه با بالگرد به کرمان انتقال داده شد‎.

– فاطمه پاک سرشت

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=93694

ثبت نظر

-