تخلفات آزمایشگاهی را چگونه پیگیری کنیم؟| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 90457
  • 31 خرداد 1399 - 9:32
تخلفات آزمایشگاهی را چگونه پیگیری کنیم؟|  مصاحبه اختصاصی

 

 

تخلفات آزمایشگاهی را چگونه پیگیری کنیم؟

نیوز : بررسی عملکرد و کیفیت  تخلفات آزمایشگاه هی (قسمت چهارم)بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی ما از تکنولوژی های بسیار بالای آزمایشگاهی استفاده می کنند و خوشبختانه بالای ۸۰ درصد مردم ما خدمات بستری خود را از بیمارستان های دولتی می گیرند.

این مصاحبه خواندنی شامل چهار بخش می باشد؛ در قسمت “اول” و “دوم” و ” سوم” این گفتگو به تفصیل به نقش آزمایشگاه ها، پزشک و وظایف مسئولین فنی آزمایشگاه ها در کاهش بروز خطاهای آزمایشگاهی پرداختیم.

خبرنگار نیوز در قسمت آخر این گفتگوی اختصاصی با دکتر سیامک سمیعی، مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نحوه ی ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های کشور و مقایسه ی سطح آزمایشگاه های کشور نسبت به معیارهای جهانی را مورد بررسی قرار داده است؛

تأیید و تمدید پروانه ی یک آزمایشگاه بر چه مبناست؟

وی گفت: وقتی ما به یک آزمایشگاه پروانه می دهیم و تمدید می کنیم به شواهدی رسیدیم که این آزمایشگاه حداقل معیارها برای خطا نکردن را دارد، پس صلاحیت دارد. اما نمی گوییم اصلا احتمال خطا در این آزمایشگاه وجود ندارد. البته اینکه بر چه مبنایی یک سیستم نظارتی، آزمایشگاهی را تأیید و پروانه آن را تمدید می کند مهم است.

او در این حوزه اضافه کرد: آزمایشگاه مرجع سلامت و دانشگاه ها،  استاندارد هایی که یک آزمایشگاه باید داشته باشد و به آن عمل کند را به همه آزمایشگاه ها ابلاغ می کند، در واقع استانداردی باید باشد که همه آن را رعایت کنند تا صلاحیتشان احراز شود و در آخر ارزیابانی از سمت ما می روند و از نزدیک می بینند که آیا آزمایشگاه ها این استانداردها را رعایت می کنند یا نه.

تخلفات آزمایشگاهی

مراحل برخورد با تخلفات آزمایشگاهی

دکتر سمیعی در خصوص برخورد وزارت بهداشت با آزمایشگاه های متخلف هم گفت: برخی آزمایشگاه ها که انحراف دارند و کارشان باعث ایجاد ضرر می شود، ارزیابی نظارتی می شوند و نمره ی آن ها پایین می آید اما به آن ها فرصت می دهیم. برخی دیگر از آزمایشگاه ها هم تخلف دارند و کاری که باید انجام دهند را انجام نمی دهند، حتما جریمه می شوند و دیگر فرصتی به آن ها نمی دهیم.

همچنین مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: گروهی هم هستند که کارشان جرم محسوب می شود و دیگر تخلف نیست و مراجع قضایی به آن رسیدگی می کنند. در مجموع آزمایشگاه های کشور سالی دو بار باید مورد بازدید قرار گیرند و وقتی پروانه ی آن ها  تمدید می شود باید شرایط خاصی داشته باشند.

وی ادامه داد: بر این مبنا اگر نمره آزمایشگاهی از یک حدی پایین تر باشد پروانه اش تمدید نمی شود و این باعث می شود بیمه قرار دادش را لغو کند و بسیار تحت فشار قرار می گیرد بنابراین تمام تلاشش را می کند که خود را به نمره حد نصاب ما برساند تا آن ها را تمدید یکساله کنیم. آزمایشگاه هایی هم که خوب عمل کرده اند امتیازاتی بالا کسب می کنند و پروانه فعالیتشان پنج ساله تمدید می شود.

آزمایشگاه های کشور سالی دو بار باید مورد بازدید قرار گیرند و وقتی پروانه ی آن ها  تمدید می شود باید شرایط خاصی داشته باشند.

از طریق چه مراجعی باید پیگیر تخلفات آزمایشگاهی باشیم؟

سمیعی در رابطه با مراجعی که باید پیگیر خطاهای آزمایشگاهی باشند هم اظهار داشت: گاهی بیمار خودش باید نسبت به صحت آزمایش آگاه باشد و آزمایشگاه را در جریان قرار دهد تا جلوی خطاها را تا حدی بگیرد و اگر آزمایشگاه نسبت به برخی نتایج حساس نباشد این آزمایشگاه ضعیف عمل کرده است.

او به نیوز گفت: در صورت عدم پاسخگویی درست آزمایشگاه، مردم برای پیگیری و رسیدگی به خطاهای آزمایشگاهی، می توانند به مدیریت امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه ها مراجعه کنند و اگر ضرر بیشتری به بیمار وارد شده باشد می تواند به نظام پزشکی مراجعه کند. دسته آخر اگر این دو مرجع رسیدگی نکنند، وزارت بهداشت دفتر  رسیدگی به شکایات دارد و می تواند مسأله را پیگیری کند.

شبکه تخلفات آزمایشگاهی بهداشتی کشور چگونه عمل می کند؟

وی بهترین شبکه کشور برای اجرایی شدن را شبکه آزمایشگاهی بهداشتی کشور دانست و گفت: شبکه، مجموعه ای از مراکز آزمایشگاهی است که مراحل کار آزمایشگاهی در آن ها سطح بندی شده است و این ها مدیریت یکپارچه ادغام یافته و اتاق فرمان دارند که هر جا نظام سلامت نیاز به خدمت آزمایشگاهی دارد، خدمات آزمایشگاهی بهنگام، با کیفیت و اقتصادی را در دسترس قرار می دهد.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در اینباره اظهار داشت: حدود دو هزار آزمایشگاه در این شبکه وجود دارد که شامل سطح واحد نمونه برداری، آزمایشگاه میانی ،دانشگاهی ، منطقه ای و کشوری است. همچنین مهم ترین زیر ساخت ما برای سیستم شبکه ای، بستر قانونی است که از تابستان ۹۸ زیر ساخت قانونی برای ایجاد شبکه به وجود آمده است.

شبکه، مجموعه ای از مراکز آزمایشگاهی است که مراحل کار آزمایشگاهی در آن ها سطح بندی شده است و این ها مدیریت یکپارچه ادغام یافته و اتاق فرمان دارند.

او خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت نزدیک ترین جایی که براساس الگوی شبکه آزمایشگاهی بهداشتی خوب عمل کرده، استان اردبیل است. طوریکه از دانشگاه های دیگر به اردبیل می روند و از اردبیل به شهرهای دیگر رفته و به دانشگاه ها  آموزش می دهند.

عملکرد خوب آزمایشگاه های دولتی کشور

وی همچنین ضمن بیان اینکه عملکرد سیستم درمانی دولتی کشور خیلی خوب بوده نیز گفت: سیستم آزمایشگاهی دولتی در ایران خیلی بزرگتر از خصوصی است. حدود ۶ هزار آزمایشگاه دولتی و شبه دولتی داریم اما تعداد آزمایشگاه های بخش خصوصی ما حدودا ۲ هزار تا است. در واقع تمرکز ما هم بیشتر به سیستم های دولتی است تا خصوصی.

سمیعی اضافه کرد: بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی ما از تکنولوژی های بسیار بالای آزمایشگاهی استفاده می کنند و خوشبختانه بالای ۸۰ درصد مردم ما خدمات بستری خود را از بیمارستان های دولتی می گیرند. قابل ذکر است در ایران چند بیماری است که سیستم دولتی آن ها را مدیریت می کند، مانند اچ آی وی، سل، آنفلوانزا و مردم بسیار ارزان از بسیاری خدمات آن بهره می برند.

سطح کار خود را با دنیا مقایسه می کنیم

این مسئول وزارت بهداشت از زحمات شبانه روزی تیم آزمایشگاه وزارت بهداشت در ایام اربعین هم حرف زد: برگزاری مانور، بازرسی، بررسی کیفیت آزمایشگاه ها از مهم ترین کارهای ما در زمان برگزاری پیاده روی اربعین است و بسیار خوشحالیم که تا حد زیادی توانسته ایم مشکلات و بیماری ها را در این محدوده زمانی خیلی زود تشخیص و جلوی پیش روی آن را بگیریم.

بیمارستان های دولتی ما از تکنولوژی های بسیار بالای آزمایشگاهی استفاده می کنند و خوشبختانه بالای ۸۰ درصد مردم ما خدمات بستری خود را از بیمارستان های دولتی می گیرند.

او در آخر وضعیت آزمایشگاه های کشور را از سطح منطقه بالاتر عنوان کرد و به نیوز گفت: شکی نیست که وضعیت ما در حوزه ی عملکرد آزمایشگاه ها بسیار بالاتر و بهتر از کشورهای منطقه است در واقع ما از اصولی استفاده می کنیم که در دنیا شواهدی برای آن اصول وجود دارد و سطح کار خود را با دنیا مقایسه می کنیم. در کل ما در استاندارهای بومی آزمایشگاه های خود، از همه ی الگوها استفاده می کنیم.

گفتگو: مشکات سخاوتی

بیشتر بخوانید :

نزدیکترین نقطه برای تشخیص کرونا

راه های کنترل بیماری کرونا چیست؟

انتقاد از ترامپ برای نداشتن برنامه مقابله با کرونا

نزدیکترین نقطه برای تشخیص کرونا

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=90457

ثبت نظر

-