​عمر ماسک های N۹۵ بیشتر می شود

  • کد خبر : 89081
  • 29 خرداد 1399 - 2:30
​عمر ماسک های N۹۵ بیشتر می شود

نیوز:گروهی ازمحققان لایه ای از نوع پلیمر ابداع کرده اند که ویروس کرونا نمی تواند از آن گذر کند. با افزودن این لایه به ماسک های N۹۵ می توان برای مدت طولانی تری از آنها استفاده کرد.

به گزارش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، هرچند ماسک های طبی N۹۵  در جلوگیری از انتقال کووید ۱۹ به افراد کارایی بالایی دارند، اما فقط چندبار می توان از آنها استفاده کرد.

در همین راستا یک غشای متحرک می تواند مدت استفاده از ماسک را افزایش دهد. برای این منظور گروهی از محققان از یک لایه پلیمر نازک به نام پلی آمید استفاده کردند. پس از آنکه یک ورقه سیلیکون متخلخل روی این لایه پلیمری قرار گرفت، با کمک فرایندی به نام «سونش پلاسما»(reactive ion etching)طیفی از سوراخ های کوچک در آن ایجاد شد.

قطر این سوراخ ها ۵تا ۵۵ نانومتر است. چنین سوراخ هایی بسیار کوچکتر از آن هستند که ویروس های SARS-CoV-۲بتوانند از آن عبور کنند زیرا قطر ویروس ۶۵تا۱۲۵ نانومتر است. همچنین این سوراخ ها برای تسهیل تنفس در فاصله ۳۳۰ نانومتری یکدیگر قرار داده شده اند.

غشای حاصل کارآمدی زیادی در مقابل ویروس دارد و از سوی دیگر به کاربر اجازه می دهد به راحتی نفش بکشد. همچنین ماسک همراه این لایه می تواند قابلیت محافظتی ماسک N۹۵ را نیز فراهم کند. به راحتی می توان این لایه را به سطح ماسک افزود و پس از مصرف دور انداخت.

از آنجا که این لایه آب گریز است، قطرات آب و آلایندگی ها  از روی سطح آن لیز می خورند و به سطح نمی چسبند.

هنوز مشخص نیست این لایه چه زمان به طور تجاری در بازار فراهم می شود. تحقیق مذکور در ٰژورنال ACS Nano منتشر شده است.


این مطلب برایم مفید است




۶


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=89081

ثبت نظر

-