بهترین روش‌ها برای محافظت از مفاصل بدن‌مان

  • کد خبر : 8701
  • 01 اسفند 1398 - 0:00
بهترین روش‌ها برای محافظت از مفاصل بدن‌مان

کد خبر: ۱۴۳۸۶۹

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ – ۱۴:۵۸

محافظت از مفاصل در طول زندگی بسیار مهم است زیرا آسیب‌ها می‌تواند مفاصل را تخریب کند؛ درحالی‌که با کمک علم می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند.

به گزارش نیوز به نقل از آنا؛ آسیب‌های احتمالی در ورزش و غیرقابل‌جبران در ورزش، یکی از عوامل بازدارنده ورزش جوانان و دانشجویان است؛ درحالی‌که با کمک علم می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند و به‌سلامتی، جوانی و شادابی بدن در طولانی‌مدت کمک کرد.

محافظت از مفاصل در طول زندگی بسیار مهم است زیرا آسیب‌ها می‌تواند مفاصل را تخریب کند؛ به‌طور مثال در ورزش‌هایی همانند اسکی، اسکیت که با استفاده از محافظ زانو و آرنج می‌توان این تخریب را به حداقل رساند.

حفاظت از مفاصل بدن در زندگی روزمره
امروزه تعداد جوانان مبتلا به‌زانو درد افزایش داشته است که کم‌تحرکی، غذای ناسالم و اضافه‌وزن از عوامل اصلی این آسیب و معضل شناخته‌شده است. برای سلامت نگه‌داشتن مفاصل بدن نکات کلیدی وجود دارد.

اضافه‌وزن فشار بیشتری برای مفاصل بدن ایجاد می‌کند. افرادی که مفاصل بدن آن‌ها آسیب‌دیده است با کاهش وزن مقدار فشار از لگن و زانو و پشت آن‌ها برداشته می‌شود. هم‌چنین نرمش در آب، پیاده‌روی و انجام حرکات کششی به شرطی گرم بودن عضلات مفید و بهبود بخش است.

نکات کلیدی برای سلامت مفاصل بدن
امروزه با تغییر شیوه زندگی تحرک انسان کمتر شده است. این درحالی‌که با افزایش حرکت بدن، سفتی و خشکی مفاصل بدن کمتر می‌شود. برای نگهداری از مفاصل بدن افراد باید از نشست مدت طولانی در یک وضعیت ثابت مقابل تلویزیون، بر روی صندلی یا مبل خودداری کنند. افراد باید همواره راست‌قامت و کشیده بنشینند و راه بروند.

نشست در حالت چهارزانو یا دوزانو منجر به تخریب غضروف خود می‌شود. دانشجویان و کارمندان باید توجه داشته باشند بر روزی روی صندلی استاندارد بنشینند و زاویه ۱۲۰ درجه را رعایت کنند. قوز به جلو (زاویه کمتر از ۹۰) و یا عمود نشستن راستاها را به هم می‌زند و بدن سعی می‌کند به عضلات منطقه فشار بیاورد تا در حد ممکن راستاهای طبیعی را حفظ کنند و همین عامل، درد را به وجود می‌آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما باید نقاط تماس هنگام نشستن صحیح باشند.

تقویت عضلات اطراف مفاصل منجر به کاهش فشار به مفاصل می‌شود. مفاصل به‌طور مثال ضعف عضلات ران می‌تواند منجر به‌زانو درد شود. هم‌چنین هر چه عضلات شکم و پشت قوی‌تر باشد به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند و هر چه تعادل فرد بیشتر باشد مفاصل در هنگام افتادن و سایر جراحات کمتر آسیب می‌بیند.

تغذیه نیز در سلامت و نگهداری بدنی تأثیر به سزایی دارد. مصرف ماهی سالمون که منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ است یا قرص امگا ۳ به حفظ سلامت و کاهش التهاب مفاصل کمک می‌کند. هم‌چنین کلسیم و ویتامین D به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

چرا زانو تق‌تق می‌کند؟
بسیاری از افراد تق‌تق کردن زانوهای خود نگران هستند؛ صدای زانو بیماری نیست. کلیک‌هایی که غالباً در مفاصل ایجاد می‌شوند، غیرطبیعی و بیماری نیستند. این کلیک‌ها ناشی از کشش سطحی سطوح مفصلی یا ایجاد خلأ در قسمتی از مفصل هستند و هنگام حرکت ایجاد صدا می‌کند. کلیک‌های زانودرد ندارند و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. اگر زانوی فرد میان‌سال در حین خم و راست کردن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها صدا بدهد یا فرد دردی احساس کند دلیل آن غالباً آرتروز و ساییدگی زانو است. این افراد باید عضلات اطراف زانو را تقویت کنند.

مراقب خرت خرت زانو باشید!
صدای «خرت خرت» که به علت سایش غضروف مفصل است بیشتر در استخوان زیر کشکک زانو شنیده می‌شود و با درد همراه است. این صدا می‌تواند نشانه ناهنجاری مفصلی باشد.

صدای زانوی ناشی از ضربه را پیگیری کنید
اگر به دنبال پیچ‌خوردگی، ضربه و فشار بر زانو صدایی ایجاد شود که دردی در پی داشته باشد، زانو ممکن است شدت ضربه یا آسیب‌دیدگی به حدی باشد که باعث پارگی منیسک یا حتی رباط زانو شده باشد.

مفصل خود را نشکنید
برخی افراد به دنبال یک واکنش عصبی و تنش‌زا مفاصل خود را به جهت‌های خاص حرکت می‌دهند تا احساس آرامش کنند. این عمل در درازمدت باعث مشکلات مفصلی می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=8701

ثبت نظر

-