دلیل نگرانی شرکت های دارویی برای ماه های آینده | مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 86984
  • 26 خرداد 1399 - 10:53
دلیل نگرانی شرکت های دارویی برای ماه های آینده | مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۵۳۴۲

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۲

رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی در گفتگو با نیوز تصریح کرد:

در زمینه ی تأمین دارو برای مقابله با کرونا، نه در داروهایی که پیش بینی می شد می تواند مؤثر باشد کمبود داشته ایم و نه در داروهای کانونشنال که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

در بخش اول این گفتگو در خصوص موفقیت ها و تلاش های اخیر محققان و شرکت های داخلی در تولید مواد اولیه و مواد واسطه دارویی و ضعف های نظام دارویی سابق کشور صحبت کردیم.

خبرنگار نیوز در بخش دوم این گفتگو با مهندس فرامز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی، در رابطه با نامگذاری امسال به نام “جهش تولید” به نفع نظام دارویی کشور و موفقیت های اخیر سیستم بهداشت و درمان کشور برای مقابله با کرونا صحبت کردیم که در زیر می خوانید؛

اتکا به تولید ملی، بهترین راه مقابله با تحریم ها!

وی گفت: انتظار ما از مدیران و مسئولین سلامت برای مدیریت دارویی در کشور بالاست و این انتطارات هم منطقی است، زیرا ما در کشوری هستیم که به قیمت سنگینی این استقلال واقعی خود را بدست آورده است و حق و حقوق مردم ما بالاتر از شرایط عادی است.

او اظهار داشت: ما با تحریمی که از طرف کشورهای غربی و دشمنان شدیم اساسا چاره ای جز اتکا به تولید ملی نداریم. به خصوص که مقام معظم رهبری هم چند سالی است که در حوزه ی حمایت از تولید ملی شعارهایی را هر سال نامگذاری می کنند مانند امسال که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است.

مهندس اختراعی افزود: در دوره های قبلی متأسفانه دولت ها فقط به شعار و زبان از تولید ملی حمایت می کردند اما ارز ارزان قیمت و یارانه ها را چنان در اختیار تجار دارویی قرار می دادند که فرصتی برای تولید ملی وجود نداشت. به علاوه اینکه در صدور مجوزها و انحصار واردات و غیره فضایی بسیار آلوده در سازمان غذا و داروی ما وجود داشت.

ما با تحریمی که از طرف کشورهای غربی و دشمنان شدیم اساسا چاره ای جز اتکا به تولید ملی نداریم.

آمریکایی ها ۵ سال بعد از ما طرح ژنریک را اجرایی کردند

رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی با بیان اینکه سال ها بنیانگذار ژنریک دارویی در دنیا و سال های طولانی مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی بودیم ادامه داد: در سال ۵۸ به دست وزیر وقت،دکتر زرگر، “طرح ژنریک” انجام شده بود و ما به درجاتی از شرایط دسترسی دارویی مردم رسیده بودیم که دنیا را متحیر کرده  بودیم. حتی آمریکایی ها ۵ سال بعد از ایران یعنی در سال ۱۹۸۴ طرح ژنریک را اجرایی کردند.

همچنین او گفت: تا سال ۶۸ و ۶۹ فضای عرضه و تولید دارو  و حوزه بهداشت ما در شرایط بسیار خوبی بودند و با کمترین امکانات، دکتر مرندی که وزیر بهداشت بودند، کارهای بسیار بزرگی انجام دادند و شاخصه های سلامت و امید به زندگی را در کشور متحول کردند.

نیاز به برخورد حساب شده و تشویقی _ تعزیری با مقوله سلامت داریم

اختراعی اضافه کرد: افولی که در دهه ی ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ در ایران اتفاق افتاد خیلی ضربه های سنگینی بر نظام سلامت ایران وارد کرد و خوشبختانه وزیر فعلی بهداشت با برنامه های خود بسیاری از این نابسامانی ها را درمان کردند ولی او به تنهایی قادر به موفقیت کامل در این حوزه نخواهند بود. باید جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نهادهای قضایی و نظارتی ورود کنند و با مقوله سلامت برخورد حساب شده و تشویقی – تعزیری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر پزشکی دارویی را با نام برند تجویز کرد به خصوص داروهای کانونشنال، باید اجازه تبلیغ داروی خاص را از پزشک بگیریم به نیوز گفت: حتی برخی پزشکان داروهای القایی که خارج فهرست هستند را با جسارت تجویز می کنند و بیمار را مجبور می کنند که حتی از طریق قاچاق دارو را تأمین کند، در حالیکه اصلا نیازی به آن دارو نبوده است.

شیوع کرونا و موفقیت های ما در حوزه تولید تجهیزات پرشکی!

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا همه ی کشورها حتی کشورهای توسعه یافته را دیدیم که در حوزه بهداشتی و آرایشی و سلولزی حتی توزیع دستمال کاغذی هم دچار بحران شدند. اما ایران علی رغم انتظار کشورهای دیگر، توانست تحول بیافریند و کوچکترین کمبودی احساس نشد.

جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نهادهای قضایی و نظارتی ورود کنند و با مقوله سلامت برخورد حساب شده و تشویقی – تعزیری داشته باشند.

فرامز اختراعی در خصوص وضعیت تولید تجهیزات پزشکی پس از شیوع کرونا هم گفت: خوشبختانه در زمینه ی ماسک، لباس، محلول ضد عفونی کننده و کیت شناسایی هم پس از شیوع کرونا به تولید صد در صدی در داخل رسیده ایم و زمینه های صادرات آن هم باز شده است.

نظام دارویی ما در خصوص کنترل و مدیریت کرونا خوب عمل کرد

وی با بیان اینکه هنوز داروی اختصاصی برای کرونا شناسایی نشده، عنوان کرد: حتی داروهای ضد ویروسی مانند فاویپیراویر، ریتوناویر، لوپیناویر، اسلتامیویر، هیدروکسی کلروکین سولفات و غیره که در هر جای دنیا گزارشات و مقالاتی در مورد تأثیر آن بر کرونا بیرون می آمد، بلافاصله در ایران تولید می شد. حتی بخشی از دارویی هم که در ابتدا وارد شد، تولیدکنندگان دارویی گلایه داشتند و می گفتند که خودمان می توانیم تولید کنیم.

اختراعی به نیوز  گفت: در رابطه با درمان بیماران کرونایی، داروهای کانونشنال قدیمی مانند آزیترومایسین، ناپروکسن، استامینوفن و حتی تردنیزلون برای افرادی که بیماری های زمینه ای نداشتند، اثرگذار بوده است و ما در خصوص این داروها سال هاست هم مواد مؤثره و هم دارو را در داخل تولید می کنیم.

او در ادامه تأکید کرد: با وجود محدودیت های ارزی ای که داشته ایم اما قدرت نظام دارویی و اعتبارات ما بسیار بزرگ است و در نتیجه در زمینه ی تأمین دارو برای مقابله با کرونا، نه در داروهایی که پیش بینی می شد می تواند مؤثر باشد کمبود داشته ایم و نه در داروهای کانونشنال که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل نگرانی شرکت های دارویی برای ماه های آینده!

رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی گفت: در حال حاضر برای مدیریت کرونا بعید می دانم در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی داشته باشیم. انبارها وضعیت خوبی دارند، شرکت های دارویی فعال هستند و واردات محدود شده است.

مهندس اختراعی در ادامه گفتگو با بیان اینکه شرایط برای چند ماه آینده نامطلوب است و زمینه های نگرانی برای کمبود دارو احساس می شود، اظهار داشت: مبحث اختصاص ارز ضعیف است و شرکت های دارویی نگرانند، پس اگر بزودی فکری به حال آن ها نشود، ممکن است تا ماه های آینده عوارض کمبود دارو را احساس کنیم.

در زمینه ی تأمین دارو برای مقابله با کرونا، نه در داروهایی که پیش بینی می شد می تواند مؤثر باشد کمبود داشته ایم و نه در داروهای کانونشنال که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید نسبت به این مسأله توجه بیشتری داشته باشد، تشریح کرد: زیرا دارو با سایر محصولات قابل مقایسه نیست.در حوزه غذا ما وابستگی زیادی نداریم چون کشاورزان ما سال هاست به خودکفایی رسیده اند و بارندگی های خوب باعث پر بار شدن کشاورزی و دامداری شده است اما در حوزه دارو باید نظام منطقی اختصاص ارز و فرایند تولید جدی تر گرفته شود.

کرونا را تجربه کردم و فداکاری کادر درمان را از نزدیک دیدم

رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی در آخر به نیوز گفت: متأسفانه من هم در اسفندماه به بیماری کرونا دچار شدم و تجریه عینی مقابله با این بیماری را دارم و با توجه به اینکه بیماری های زمینه ای هم داشتم و وضعیتم نسبتا حاد بود اما افتخار آفرینی کادر درمان را از نزدیک دیدم. بسیاری از پزشکان داوطلبانه شبانه روز در خدمت بیماران بودند. بنابراین در حوزه درمان در بحث کرونا هم بسیار ایده آل و موفق بودیم.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=86984

ثبت نظر

-