نان شیرمال/تاریخچه این نان خوشمزه

  • کد خبر : 8645
  • 04 مرداد 1400 - 10:55
نان شیرمال/تاریخچه این نان خوشمزه

نیوز: نان شیرمال یکی از نان های خوشمزه است که تاریخچه طولانی دارد. برای عده ای از گردشگران در هنگام سفر به شهر و کشورهای سرتاسر گیتی، بدست آوردن تجربه های غذایی و اطلاع از فرهنگ غذایی، تاریخی و پیشینه بومیان در موارد متفاوت، امری بسیار مهم است. در این میان همچنین عده ای نیز علاقمند هستند که انواع سلایق غذایی را مورد تست قرار دهند و اطلاعات ویژه ای از تاریخچه غذا و خوراکی ها بدست آورند. اما آنچه امروز به آن می پردازیم، حضور غذایی مشترک چون نان شیرمال ایران در سرزمین هند است. ما را در این مطلب که نکاتی پیرامون تهیه نان شیرمال یا به عبارتی پخت نان شیرمال را ارائه می دهد، همراهی کنید که همراهی شما مایه افتخار ماست.

 

تاریخچه ای خواندنی و مفید

سال ها قبل خانواده بوربون فرانسوی که به دستور خاندان سلطنتی به هند عزیمت کرده بودند، در بوپال ساکن شدند. آن ها با تغییر اسامی خود به اسم های مسلمانان و با نزدیک شدن به حاکم اصلی شهر؛ موفق شدند با بدست آوردن سمت هایی چون وزرای اصلی حاکم شهر، به قدرت و ثروت زیادی برسند. از عمده عملکردهای ویژه این خانواده می توان به نفوذ در فرهنگ غذایی بومیان بوپال اشاره کرد.

نان شیرمال

در طی سالیان متوالی سلطنت هند نیز به دست بوربون ها افتاد و هند به موقعیت سیاسی دست پیدا کرد که زنان این خانواده بیش از یک قرن بر آن حکومت کردند و به بیگم های هند شهرت یافتند. پس از آن حکومت این زنان توسط دولت جدید هند به پایان رسید و دیگر اثری از آنان نماند. با به پایان رسیدن سلطنت زنان در هند که توسط دولت جدید التاسیس هند رقم زده شده بود، کاخ و تفریحگاه معروف آن ها جهان نما، به هتلی لوکس مبدل شد و امروزه تنها یک خانواده از آن ها در هند باقی هست. درست است که از به پایان رسیدن حکومت بوربون ها سال ها می گذرد، اما تاثیرات بسزایی در فرهنگ غذایی مردم هند داشتند که یکی از آن ها تهیه نان شیرمال بود.

بوربون ها

 

نان شیرمال ایرانی در میان سرزمین هند

اکنون وقت آن رسیده که از پخت نان شیرمال، خوراکی مشترک کشور ایران و هند سخن بگوییم و از عمده تاثیرات بوربون ها بر این خوراکی بدانیم. نان شیرمال که توسط ایرانیان در زمان های گذشته به عنوان یک نان کامل و مقوی مورد استفاده قرار می گرفت، از طریق جاده ابریشم و توسط مغول ها راهی هند شد و امروزه در سراسر هند به عنوان یک رکن مهم مورد مصرف قرار می گیرد، مخصوصا برای هندی هایی که از غذاهای تند چون بریانی استقبال می کنند، مزه شیرین و متفاوت نان شیرمال لذت بخش است.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه نان سیر ؛ هم با کره هم با پنیر خوشمزه و ساده

 

نفوذ در عطر و طعم نان شیرمال پنبه ای

برای پخت نان شیرمال از شیر، آرد و زعفران بهره می برند و در هند به صورت مربع و مسطح مورد طبخ قرار می گیرد. در بوپال اما با توجه به نفوذ خانواده فرانسوی و همچنین با اشاره به تاریخچه ای مختصر که قبلتر بیان شد، در این نان از میخک نیز استفاده و در کنار غذاهای گوشتی تند و فلفل سبز آن را میل می کنند.

 

جاده ابریشم؛ ارتباط ایران و هند

جالب است بدانید که نان شیرمال که امروزه مورد استقبال مردم هند قرار گرفته، توسط مغول ها برای صرف غذای نواب واجد علی شاه از جاده ابریشم به شبه جزیره هند برده شد تا هنگام خوردن غذا، گوشت و نان در دهانش آب شود و رنجی از غذا خوردن به او وارد نشود. همچنین، امروزه تهیه نان شیرمال در پاکستان و افغانستان نیز مورد استقبال مردم به ویژه مسلمانان قرار گرفته است.

 

انواع نان در سرزمین هند

در کشور هند با توجه به تخصصی که در پخت نان دارند و خود مطرح کننده این توانایی هستند، ۴۰ نوع نان مخصوص وجود داشته که در این بین می توان به نان سیر و پاراتا و نان شیرمال پنبه ای اشاره کرد. همچنین، نان پورس سرخ شده نیز یکی دیگر از نان های مورد علاقه هندی ها بوده که شهرتی در افسانه آشپزهای مهاراجه ای دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=8645

ثبت نظر

-