ساخت دستگاه رطوبت‌سنج خاک

  • کد خبر : 85341
  • 24 خرداد 1399 - 15:55
ساخت دستگاه رطوبت‌سنج خاک
به گزارش نیوز،

مهندس علی اسدی، مدیرعامل این شرکت گفت: تیم تحقیق و توسعه (R&D) در تلاش ۸ ماهه موفق به ساخت دستگاهی شد که علاوه بر توانایی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ، شرایط لازم برای رشد بهینه گیاهان را نیز فراهم می‌کند.

اخبار اقتصادی – وی افزود: این سنسور با فرستادن امواج الکتریکی دارای فرکانس‌های متفاوت در طول یک هادی، به بررسی سیگنال‌های بازگشتی و تغییرات آن می‌پردازد، این موارد شامل تغییر در شکل موج، مدت زمان رفت و برگشت سیگنال است.

مهندس اسدی اظهار کرد: تاکنون برند معتبر داخلی برای این محصول ساخته نشده، همچنین برندهای خارجی مشابه نیز از طریق واسطه‌ها وارد ایران می‌شوند، از نمونه برندهای خارجی می‌توان به CALT ،RIKA ،VEINASA اشاره کرد که تنها تعداد کمی از آنها در بازار ایران یافت می‌شود و کشاورزان نیز به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این محصول، اقدامی برای تهیه آن نکرده‌اند.

وی گفت: دلایل متعددی همچون گران‌تر بودن نمونه‌های مشابه خارجی، عدم تولید آن در شرکت‌های داخلی و احساس نیاز حوزه کشاورزی به این محصول سبب شد تا زمینه برای تولید این دستگاه فراهم شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌محور خاطرنشان کرد: نصب این دستگاه مقدار رطوبت و هدایت الکتریکی خاک را به ما گزارش می‌دهد، دانستن این موارد علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی قابل توجهی ایجاد می‌کند، شرایط مناسبی نیز برای رشد گیاه فراهم می‌کند.

مهندس اسدی ادامه داد: بطور مثال برای زمینی با مساحت ۱۰ هکتار اگر حداقل به میزان ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی صورت گیرد، می‌توانیم یک هکتار به سطح زیر کشت زمین کشاورزی خود بیفزاییم.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر در طول یک سال به میزان ۱ میلیارد تومان درآمد از این زمین برداشت شود، با استفاده از این سنسور که منجر به افزایش سطح زیر کشت شده است درآمد ما به میزان ۲۰۰ میلیون تومان در سال افزایش می یابد.

مهندس اسدی در ارتباط با گستردگی این محصول در بازار صنعت کشاورزی گفت: در هر یک تا ۵ هکتار زمین کشاورزی به طور میانگین ۳ عدد سنسور برای زمین‌های باغی و یک عدد سنسور برای زمین‌ های زراعی مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: در ساخت این دستگاه از روش مهندسی معکوس برای تولید و بومی‌سازی این دستگاه استفاده شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش محور یادآورشد: این دستگاه قابلیت سنجش شوری (EC) و دمای خاک را به ما می‌دهد، علاوه بر آن طول عمر بالای سنسور با استفاده از میله‌های ضد زنگ رابط استاندارد rs485 جهت اتصال (Modbus) تعبیه شده است.

مهندس اسدی توضیح داد: از دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به تولید خروجی جریان استاندارد ۴ تا ۲۰ میلی آمپری، حفاظت در برابر شوک الکتریسیته ساکن تا ۱۵ کیلو ولت، حفاظت خازنی در ورودی و خروجی سیستم، محدودیت تغذیه ولتاژ ورودی بین ۱۲ تا ۳۰ ولت اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی قیمت پایین‌تر و امکانات بیشتری دارد و تنها یک شرکت محصولی با خصوصیات مشابه تولید می‌کند و قیمت مطرح شده این شرکت معادل ۲ میلیون و هزار ۵۰۰ تومان است.

بر اساس اعلام وزارت علوم ، مهندس اسدی در پایان خاطرنشان کرد: تیم ۲ نفری تحقیق و توسعه (R&D) با تلاش فراوان پس از گذشت ۸ ماه موفق به ساخت این دستگاه شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=85341

ثبت نظر

-