ماهی قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

  • کد خبر : 7179
  • 28 بهمن 1398 - 22:50
ماهی قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

اخبار اجتماعی – چند روزی است که در فضای مجازی خبری مبنی بر انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز شب عید منتشر شده است، در این پیام گفته شده «ویروس کرونا در کمین هفت سین نوروزی ایرانیان است، چراکه زمان ورود ماهی‌های قرمز از چین در فاصله یک ماهه باقی مانده به عید است، اما مافیای قدرت و ثروت بدون توجه به خطراتی که ورود این جانوران آبزی دارند، بدون شک از راه‌های مختلف چه قانونی و چه قاچاق، اقدام به ورود مقادیر زیادی از این ماهی‌های قرمز برای فروش به مردم عادی و کسب ثروت می‌کنند.»

خبر ابتلا به کرونا با ماهی قرمز شب عید تکذیب شد

به گزارش نیوز، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش اظهار کرد: واردات هر گونه موجود زنده از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است.

عرفانی با بیان اینکه ماهی قرمز‌های شب عید واراداتی نیستند و در ایران پرورش می‌یابند، تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری ماهی قرمز شب عید را ماهی چینی می‌شناسند چرا که ریشه این ماهی از کشور چین بوده؛ در نتیجه این برداشت اشتباه موجب انتشار این چنین خبری شده است.

وی افزود: اگر چنانچه فردی خبر موثق داشته باشد که ماهی قرمز شب عید از چین وارد می‌شود، موضوع را به دامپزشکی و وزارت بهداشت اطلاع دهد.

عرفانی در واکنش به خبر خطر انتقال ویروس کرونا از ماهی به انسان گفت: انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز تاکنون بررسی نشده است به همین دلیل نمی‌توان از نظر علمی اظهار نظر کرد و به همین دلیل به طور کلی واردات تمام موجودات زنده از چین به ایران ممنوع شده است تا خطر ابتلا به ویروس کرونا از این طریق را از بین ببریم.

وی همچنین افزود: برخی به دنبال تنش هستند و پیام‌های این چنینی را منتشر می‌کنند؛ در حالی که ماهی قرمز چینی‌ شب عید از کشور چین وارد نمی‌شود و تاکنون هم موردی از ویروس کرونا در ایران نداشته ایم.

بیشتر بخوانید:

کرونا چیست و از کجا آمده است؟

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده و در حال گسترش در سطح جهان است. ویروس کرونا در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود. از علائم شایع در اثر ویروس کرونا می‌توان به عفونت شامل علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه Health Protection Agency’s در Colindale لندن به تأیید رسید. یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

این خانواده ویروسی اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌است که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد و از ویژگی آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد.

منشأ ویروس

هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند، این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد. عوامل مختلفی به عنوان منشأ این بیماری مطرح شده‌است که میمون و شتر از جمله آن‌ها هستند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=7179

ثبت نظر

-