پس از گردوخاک فهرست‌ها

  • کد خبر : 6812
  • 28 بهمن 1398 - 13:04
پس از گردوخاک فهرست‌ها
به گزارش نیوز،

 رقابت بر سر کسب ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، به مرحله آخر رسیده و چند روز دیگر، ساکنان خانه ملت برای ۴ سال آینده معلوم می‌شوند. مرور نکات زیر، خالی از لطف نیست: 

یک. گردوخاک فهرست‌ها دیگر فرونشسته و دل‌بستگان به‌نظام و انقلاب، به خود آمده و نیک دریافته‌اند که رقیب اصلی، دیگرانی هستند که ۴ سال ظرفیت و سرمایه این کشور را بر باد دادند، همان‌ها که نه‌تنها شجاعت اتخاذ یک موضع محکم و انقلابی در برابر بیگانگان را نداشتند، بلکه در صحن خانه مقدس ملت، با فرستادگانشان سلفی گرفتند. انقلابی‌ها باور دارند که تضعیف جبهه خودی به بهانه «خالص» کردن، «خالی» می‌کند این جبهه را؛ ازآن‌روست که عموما به بیان نکات ایجابی و برنامه‌های کاندیداهای موردنظر خودروی آورده‌اند.

دو. اگر برآیندی نگاه کنیم، جبهه انقلاب به وحدت رسید؛ وزن احزاب، تشکل‌ها و اشخاصی که در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کنار هم قرار گرفتند و به یک فهرست رسیدند، در برابر آنان که به این سازوکار نپیوستند قابل قیاس نیست؛ ائتلاف را نباید مطلق و صفر و صدی دید که با نپیوستن یک گروه، وحدت به‌کلی از بین برود یا با اضافه شدن آن، وحدت محقق شود. این دوره از انتخابات هم با تمام دستاوردهایش برای جبهه انقلاب، عبرت‌هایی هم برای ادوار آتی خواهد داشت. درهرحال، کنار هم نگه‌داشتن این تعداد حزب و گروه و تشکل و چهره شاخص، آن‌هم در دوره‌ای که بسیاری از افراد جبهه انقلاب، خود را از پیش برنده می‌دانستند، هنرمندانه صورت گرفت و درمجموع حتما موفقیت به‌حساب می‌آید.

سه. ممکن است به برخی نامزدهای شورای ائتلاف، نقدی وارد باشد که حتما هست، اما کدام روش و شیوه وجود دارد که همه متفق‌القول، هم سازوکار و هم نتایجش را بپذیرند. فهرست ۳۰ نفره شورای ائتلاف، ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که قابل‌چشم‌پوشی نیست:

الف – ۱۸ نفر از نامزدها، جوانانی هستند که در کنار انگیزه و قدرت جوانی، سوابق و تجربیات قابل‌ملاحظه‌ای دارند و در مقایسه با سایر لیست‌ها یا حتی فهرست‌های ادوار پیشین انتخابات ، تحول بزرگی رخ‌داده است، به‌ویژه آن‌که تأکید چندباره مقام معظم رهبری در چند سال گذشته و به‌ویژه در بیانیه گام دوم، بر جوان‌گرایی بوده است.

ب- سر لیست این فهرست انتخاباتی، محمدباقر قالیباف ، یکی از معتبرترین و کارآزموده‌ترین چهره‌های کشور است که پیش‌ازاین نشان داده قدرت تعامل با اقشار مختلف مردم و جریان‌ها و احزاب مختلف را دارد.

​​​​​​​پ- معمولا نمایندگان تهران، خود را نماینده کشور می‌دانند و فقط به حوزه‌های کلان ورود می‌کنند و مسائل محلی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مغفول می‌ماند، اما در فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، تلاش شده مناطق پرجمعیتی مانند ری و اسلامشهر، نمایندگانی اختصاصی داشته باشند. علاوه بر این، حضور پررنگ متخصصان شهری تهران، این نوید را می‌دهد که مجلس آینده، در کنار نگاه کلی‌نگر و یکپارچه به مسائل کشور، پیگیر رفع مشکلات تهران هم باشد. 

چهار. جریان اصلاح‌طلب که قبل از اعلام لیست جبهه انقلاب، لاف عدم حضور و عدم اعلام فهرست انتخاباتی زده بود، پس از مشاهده اختلافاتی در فهرست‌های اصولگرایان، بوی کباب به مشامش رسید و چندین فهرست، بیرون داد؛ حال‌آنکه بهانه خود را برای عدم معرفی فهرست، رد صلاحیت گسترده چهره‌های جبهه اصلاحات اعلام کرده بود و هنوز مشخص نیست این تعداد نامزد فهرست‌هایشان را از کجا آورده‌اند؟

پنج. انتخابات مجلس ، علاوه بر آن‌که تجلی حضور و اراده مردم است، فرصت خوبی برای طرح مطالبات و مرور آرمان‌ها و برنامه‌ریزی برای افق روشن پیش روست. ما و تمام کسانی که دل درگرو پیشرفت این مرزوبوم دارند، در کنار هم ایستاده‌ایم و برگ چهل و یکم دفتر زرین انقلاب اسلامی را شکوهمندانه رقم خواهیم زد، ان‌شاءالله. 

مسعود پیرهادی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=6812

ثبت نظر

-