علت گران شدن ۱۰۰درصدی نهاده‌های دامی

  • کد خبر : 66834
  • 23 اردیبهشت 1399 - 16:53
علت گران شدن ۱۰۰درصدی نهاده‌های دامی
به گزارش نیوز،

حسین کیهانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان  اظهار کرد:  اختصاص ارز برای واردات نهادهای دام و طیور در هفته‌های اخیر به درستی اتفاق نمی افتد و با تاخیر همراه است.

اخبار اقتصادی – وی افزود: از طرفی انتقال ارز با مشکل مواجه است و هزینه  انتقال و مبادله آن و تغییرات آن  قیمت تمام شده واردات نهاده های دام و طیور  را افزایش داده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات دام،طیور و آبزیان ادامه داد:در ماه های اخیر همچنین شاهد هستیم که برخی از کشورهای صادرکننده غلات مانند روسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات خود را محدود کرده اند که این امر نیز در وضعیت تامین نهاده های دامی تاثیر گذار است.

کسری ۵۰ درصدی نهاده های دامی در فروردین

وی تصریح کرد: به طور میانگین ماهانه به ۶۰۰ هزار تومان ذرت و ۳۰۰ هزار تومان کنجاله سویا برای تامین خوراک دام و طیور در کشور نیازمند هستیم که بخش غالب آن از طریق واردات تامین می‌شود اما در فروردین ماه سال جاری با کسری ۴۰  تا ۵۰ درصدی مواجه شدیم که منجر به افزایش تقاضا در بازار و بالا رفتن صد درصدی قیمت برخی از اقلام علوفه ای شده است.

وی یادآور شد: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم  کنجاله سویا ۲۴۵۰ تومان و ذرت ۱۵۰۰ تومان است اما این اقلام علوفه ای در بازار به قیمت های ۵ هزار تومان و ۲ هزار و ۳۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

کیهانی  اظهار داشت: بخشی از نهاده‌های دام و طیور وارد شده نیز در گمرک باقی مانده و با توجه به عدم اختصاص ارز ، رسوب کرده است.

این مقام مسئول گفت:  در ماه های بعد از شیوع کرونا هزینه های حمل و نقل داخلی نیز افزایش یافته است به طوری که برای نقل و انتقال هر کیلوگرم نهاده دامی  از بنادر به شمال کشور بالغ ۳۸۰ تومان کرایه طلب می‌شود در حالی که نرخ مصوب  آن ۲۲۰ تومان است.

وی افزود: در این شرایط رانندگان درخواست کرایه بیشتری دارند و مرغداران ،مرغداران و کارخانجات خوراک دام نیز با توجه به آنکه نیاز مبرم به علوفه دارند  مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری هستند.

ترفند تجار برای دور زدن نرخ مصوب نهاده های دامی

رئیس هیئت مدیره کارخانجات تولید کننده خوراک دام،طیور و آبزیان ادامه داد: برخی واردکنندگان نهاده های دام و طیور با وجود اینکه نهاده ها  را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده و مکلف به فروش آنها به نرخ مصوب هستند اما برای فروش محصولات خود تقاضای قیمت های بیشتری می کند.

وی افزود: برخی وارد کنندگان برای اینکه بتوانند محصولات خود را بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسانند، دو شماره حساب به متقاضیان  خرید ارائه می دهند تا در یک شماره حساب، هزینه نهاده دام به نرخ مصوب و در حساب دیگر ما و تفاوت  مورد نظرشان را دریافت کنند.

کیهانی با اشاره به اینکه  در حال حاضر در بنادر کشور نیز نهاده های دامی با قیمت بالاتری از نرخ مصوب به فروش می رسد گفت: با این وجود از خریداران تعهد نامه هایی مبنی خرید نهاده با نرخ مصوب گرفته می شود تا ادعای مبنی بر مابه التفاوت نداشته باشندو خریداران نیز با توجه به  نیاز و ضرورت، مجبور به تن دادن به این امر هستند.

وی یادآور شد که دولت برای رفع این مشکل  به تشکل‌های تولیدی پیشنهاد کرده بود که خود اقدام به واردات نهاده‌های مورد نیاز کنند، اما در مقام عمل نه تنها حمایت نمی شوند بلکه  چوب لای چرخ تشکل‌های تولیدی برای واردات گذاشته می‌شود که منشاء آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است.

وی گفت: تشکل های تولیدی برای واردات خوراک نهاده های دامی مورد نیاز خود به موقع تأمین ارز نمی‌شوند و نمی‌توانند در این شرایط با واردکنندگانی که  امکانات خاص خود را نیز دارد رقابت کنند.

کیهانی اظهار داشت: از زمانی مسئولیت اختصاص ارز واردات نهاده های دام و طیور از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده  مشکلات تشکل‌های تولیدی برای واردات نهاده ها بیشتر شده و اولویت واردات به بازرگانان داده می شود.

وی افزود: وزارت صمت در واقع حامی تجار و بازرگانان است و حمایتی از  تشکل های تولیدی بخش کشاورزی ندارد؛ امید می رود در سال جهش تولید مشکلات تولید کنندگان مرتبط با بخش دام، طیور و آبزیان مرتفع شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=66834

ثبت نظر

-