آیا حشرات هم می توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 66615
  • 23 اردیبهشت 1399 - 12:18
آیا حشرات هم می توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟|  مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۲۴۳۲

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۰۹:۰۷

گفتگوی عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران با نیوز:

فاصله گذاری اجتماعی نه تنها به جلوگیری از انتقال ویروس کرونای جدید کمک می کند بلکه از انتقال سایر بیماری های تنفسی دیگر چون آنفلوانزا و … نیز جلوگیری خواهد نمود.

در بخش اول گفتگو، در خصوص دائمی شدن ویروس کرونا در جوامع و اثر واکسن طراحی شده برای کووید ۱۹ در بلند مدت، با دکتر مهرداد روانشاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران، صحبت کردیم.

خبرنگار نیوز در بخش دوم گفتگو، موضوعاتی چون تأثیر گرما بر کرونا، انتقال ویروس از طریق حشرات و نقش مردم و مسئولین سلامت کشور در مدیریت و کنترل کووید ۱۹ را با دکتر روانشاد مورد بررسی قرار داده است که در زیر می خوانید؛

کاهش مرگ و میر به معنای ضعیف شدن ویروس کرونا است؟

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران ضمن بیان اینکه کاهش تعداد مرگ و میر نشان از ضعیف شدن ویروس ندارد، گفت: این مسأله نشان از این دارد که مردم زنجیره ی انتقال و سرعت انتقال عفونت را با استفاده از ماسک، دستکش و خودقرنطینگی کند کرده اند.

وی افزود: اگر از الان بگوییم ویروس ضعیف شده و فاصله اجتماعی را رعایت نکنیم، ویروس مجددا قدرت خود را از نظر سرایت پیدا می کند و موج های دوم و سوم اپیدمی شروع خواهد شد. در بسیاری از موارد موج های دوم و سوم می تواند بسیار شدیدتر و کشنده تر نیز باشد.

تکلیف کرونا در برابر گرما هنوز مشخص نیست

او  در خصوص گرما شدن هوا و اثرش بر ویروس هم خاطرنشان کرد: یکی از اعضای خانواده کرونا ویروس ها، “سارس” بود که اول در چین شایع شد و این ویروس بر اثر گرم شدن هوا، انتقال و سرایت خود را از دست داد. دومین عضو خطرناک این خانواده “مرس” است که در خاورمیانه و شبه جزیره عربستان شایع شد اما بر اثر گرما این ویروس از بین نرفت و سالیان سال است که در عربستان وجود دارد و عفونت های شدید و مرگ و میر هم می دهد.

روانشاد ادامه داد: اما در مورد ویروس سارس دو (کووید ۱۹) هنوز مشخص نیست که آیا گرم شدن هوا می تواند جلوی سرایت آن را بگیرد یا خیر؟ اما در مجموع چون رفتار اجتماعی انسان ها در هوای گرم متفاوت می شود یعنی افراد همانند فصول سرد ازدحام ندارند و در اتاق های دربسته نیستند، می توان گفت امکان سرایت بیماری های تنفسی در فصل گرما کمتر می شود.

حشرات می توانند ویروس کرونا را انتقال دهند؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با انتقال ویروس از طریق حشرات هم به خبرنگار نیوز گفت: بیماری کووید ۱۹ در بدن انسان و بعضی حیوانات اهلی و وحشی ایجاد عفونت می کند و می تواند به انسان منتقل شوند، اما تاکنون هیچ کروناویروسی در حشرات ایجاد عفونت نکرده و به دلیل آنکه در بدن حشرات هیچگونه تکثیری نخواهد داشت، بنابراین انتقال آن از طریق حشرات نا محتمل است.

وی همچنین تصریح کرد: در کل با توجه به اینکه حشرات توانایی جا به جایی آلودگی های مختلف مانند انواع باکتری ها و انگل ها را دارند و می توانند این آلودگی ها را در محیط زندگی بشر منتشر کنند لازم است که همیشه برنامه ی کنترل حشرات موذی چون پشه و سوسک در دستور کار و برنامه باشد.

فاصله گذاری اجتماعی؛ جلوگیری از بیماری های تنفسی

او با اشاره به اینکه مردم ایران فرهنگی غنی و بالایی دارند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط آن ها، کنترل بیماری کووید ۱۹ تا حدودی انجام پذیرفته، اظهار داشت: همچنان از مردم درخواست می کنیم مسائل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از دستکش و ماسک را رعایت و انجام دهند و جای هیچگونه غفلت نیست.

در این خصوص دکتر مهرداد روانشاد گفت: در نظر داشته باشم که فاصله گذاری اجتماعی نه تنها به جلوگیری از انتقال ویروس کرونای جدید کمک می کند بلکه از انتقال سایر بیماری های تنفسی دیگر چون آنفلوانزا و … نیز جلوگیری خواهد نمود.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران با اظهار اینکه ریشه کن شدن یک بیماری، همواره آرمان جوامع بشری بوده است، بیان کرد: بطور مثال یکی از بیماری هایی  که توسط ویروس ایجاد شده و فجایع بزرگی را در طول تاریخ برای بشر ایجاد کرده، بیماری “فلج اطفال” است.

آیا می توان به ریشه کن شدن ویروس کرونا فکر کرد؟

وی در این خصوص گفت: با در دسترس بودن واکسن مؤثر و برنامه ریزی منسجم واکسیناسیون و تلاش های زیادی که سال ها انجام گرفت، خوشبختانه بیماری فلج اطفال چند سالیست در کشور ما گزارش نشده و به ریشه کن شدن آن بسیار نزدیک شده ایم. کرونا یا سارس ۲ هم در حال حاضر در ایران بصورت اپیدمی در آمده است و فعلا باید آن را مدیریت و انتشار آنرا کنترل کنیم که البته به نوع برخورد ما و رعایت اصول بهداشتی – اجتماعی ما بستگی دارد.

او ادامه داد: برای کنترل مؤثر بیماری کرونا و ریشه کنی آن نیاز به داروی اختصاصی مؤثر و واکسن کارآمد است که متأسفانه در حال حاضر هیچکدام از آن ها در دسترس نیست. لذا در صورت فراهم شدن دارو و واکسن می توان جهت ریشه کنی بیماری برنامه ریزی نمود که البته این نکته مسلما زمان بر می باشد.

از این رو روانشاد تأکید کرد: در مورد اغلب بیماری های ویروسی مانند آنفلوانزا و کرونا خطرات وجود دارد و می توانند حتی کشنده باشند اما می توانیم با برنامه ریزی بهداشتی و اجتماعی و اطلاع رسانی صحیح این بیماری ها را بصورت کاملا مؤثر مدیریت کنیم.

عملکرد مثبت مردم ایران نسبت به کشورهای دیگر در برخورد با ویروس کرونا!

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به نیوز گفت: باید در نظر داشت که متأسفانه کووید ۱۹ همچنان با جوامع ما همراه خواهد بود و زمستان و سال های آینده نیز شیوع شدید عفونت و بیماری ایجاد خواهد کرد و تنها راهکار در دسترس، رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و همچنین برنامه ریزی و آماده ساختن بیشتر زیر ساخت های بهداشتی جهت مقابله و مدیریت بیماری خواهد بود.

وی ضمن بیان اینکه بر اساس مدل سازی های انجام گرفته این ویروس در بهترین شرایط حداقل ۲ سال با جوامع بشری همراه است، تشریح کرد: باید در نظر داشت بحث مدیریت ویروس سارس دو یا بیماری کووید ۱۹ به رعایت مردم وابسته است، اگر کشورهای اروپایی و آمریکایی با این بیماری به شدت درگیر هستند به این دلیل است که علی رغم برداشت ما، این کشورها سطح بهداشت مطلوبی ندارند و در مواردی حتی فاصله اجتماعی را بخوبی رعایت نمی کنند.

او در این خصوص افزود: مردم فهیم ایران در رابطه با رعایت مسائل بهداشتی نمره قابل قبولی می گیرند ولی همچنان باید این اصول را رعایت و ادامه دهند. عملکرد سیستم های بهداشتی برای مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ در ایران هم در حد توانشان بسیار خوب بوده، اما همچنان حوزه ی اطلاع رسانی صحیح و آموزش همگانی دارای کمی و کاستی و جای کار دارد.

در حوزه اطلاع رسانی کووید ۱۹ ضعف داشته ایم| ارائه ی صرف آمار روزانه کافی نیست

دکتر مهرداد روانشاد ضمن اشاره به اینکه هنوز خیلی افراد خصوصا در شهرهای کوچکتر روش های رعایت بهداشتی و خطر انتقال ویروس را درک نکرده اند، اظهار کرد: متأسفانه شبکه های اجتماعی که عمدتا مطالب نادرست را اشاعه می دهند از نظر اطلاع رسانی محبوب هستند و منجر به گمراهی مردم می شوند. چرا که اطلاع رسانی توسط رسانه های تأیید شده بخوبی انجام نگرفته و مردم لاجرم به شبکه های اجتماعی رجوع می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در آخر به نیوز گفت: کادر پزشکی، زیر ساخت بهداشتی و بیمارستان ها زحمات فراوانی در این مدت کشیده اند و بخوبی وظیفه خود را انجام داده اند اما متأسفانه متولیان بهداشتی در خصوص آموزش همگانی خوب عمل نکرده و تنها بصورت روزانه داده ها و آمار ارائه می کنند که این ناکافی و نا مناسب است.

گفتگو: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=66615

ثبت نظر

-