آیا کووید ۱۹ مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا یک بیماری دائمی می شود؟| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 64575
  • 21 اردیبهشت 1399 - 11:51
آیا کووید ۱۹ مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا یک بیماری دائمی می شود؟| مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۲۲۳۸

تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۰۸:۴۶

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در گفتگو با نیوز تصریح کرد:

یکی از اصول اپیدمیولوژی این است که به مرور زمان علی رغم اینکه ویروس کرونای جدید ضعیف نمی شود اما میزان سرایت و گسترش آن کاهش می یابد.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر مهرداد روانشاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران انجام داده است. در بخش اول این گفتگو، دائمی شدن ویروس کرونا در جوامع و اثر واکسیناسیون را در بلند مدت را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛

آیا کووید ۱۹ یک بیماری آندمیک می شود؟!

وی در مقدمه بحث گفت: بیماری کووید ۱۹ که توسط ویروسی از خانواده کرونا بنام ویروس سارس دو ایجاد شد، به دلیل اینکه به صورت “همه گیری جهانی یا پاندمی” درآمد و تقریبا همه ی نقاط جهان را آلوده کرده است، احتمال دارد به صورت یک “بیماری اندمیک یا دائمی” در بیاید به این معنا که در فصول سرد سال مجددا این بیماری مشاهده شود.

او اضافه کرد: اما چند نکته را باید در نظر  داشته باشیم؛ که تبدیل شدن عفونت کرونای جدید به صورت اندمیک تنها در حد فرضیه می باشد و اثبات نشده است. از طرفی دیگر اگر عفونت و بیماری بصورت اندمیک درآید، به دلیل آنکه درصدی از افراد در جهان با این ویروس آلوده شده اند، احتمالا بیماری با شدت و گستردگی کمتری مشاهده خواهد شد.

به دلیل اینکه کرونا به صورت “همه گیری جهانی یا پاندمی” درآمد و تقریبا همه ی نقاط جهان را آلوده کرده است، احتمال دارد به صورت یک “بیماری اندمیک یا دائمی” در بیاید.

شیوع بیماری در آینده کاهش خواهد یافت

دکتر روانشاد در اینباره خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشت که شدت و گستردگی در خصوص تعداد افراد را مدنظر داریم و نه شدت بیماری در یک بیمار؛ یعنی ممکن است یک فرد در سال های آینده به ویروس کرونای جدید آلوده شود و شدت بیماری هم در او همانند الان، زیاد اما شیوع آن در جامعه بسیار محدود باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در ادامه گفت: تا کنون تمام ویروس هایی که شناخته شده اند، در ابتدا شیوع بالا و پس از آن میزان آلودگی و شیوع کمتری داشته اند؛ بطور مثال نوعی ویروس آنفلوانزا که در حدود یک قرن قبل وارد جمعیت بشر شد، منجر به یک کشتار بسیار وسیع و تقریبا عامل مرگ ۸۰ میلیون نفر شد.

وی افزود: اما این ویروس به مرور زمان به دلیل  کشتار و مرگ و میر آن به مقاوم شدن افراد و به دنبال آن شناخت بهتر بشر در کنترل ویروس و بیماری منجر شد، که در نتیجه از شدت آن کاسته شده و بنابراین مرگ و میر بسیار اندکی دارد.

افرادی که علائم خفیف دارند خطرناک ترند!

مهرداد روانشاد در رابطه با خصوصیات بیماری کووید ۱۹ هم گفت: کووید ۱۹ باعث ایجاد طیفی از علائم و شدت بیماری می شود که می تواند از تک سرفه و تب خفیف و یا حتی بدون علامت در بعضی از افراد تا بیماری بسیار شدید و کشنده و نیاز به بستری تقریبا طولانی در بخش های مراقبت ویژه “آی سی یو” مشاهده شود.

او ادامه داد: البته کووید ۱۹ در صورت وجود فاکتورهای خطر مانند دیابت و یا مشکلات دستگاه تنفس و قلبی-عروقی می تواند بیماری شدید تر و تهدید کننده زندگی باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس آن گروه از افرادی که علائم خفیف دارند را برای اجتماع خطرناک عنوان کرد و به نیوز گفت: معمولا این افراد به پزشک مراجعه نمی کنند و بیماری خود را نادیده می گیرند، اما می توانند ویروس را به افراد سالم دیگر منتقل کنند، و در مواردی در افراد سالم آلوده شده، بیماری بسیار شدید و کشنده ظاهر شود.

 آن گروه از افرادی که علائم خفیف کووید ۱۹ را دارند  برای اجتماع خطرناک ترند زیرا معمولا این افراد به پزشک مراجعه نمی کنند و بیماری خود را نادیده می گیرند، اما می توانند ویروس را به افراد سالم دیگر منتقل کنند.

ویروس کرونای جدید ضعیف خواهد شد؟

وی همچنین اظهار داشت: یکی از اصول اپیدمیولوژی این است که به مرور زمان علی رغم اینکه ویروس کرونای جدید ضعیف نمی شود اما میزان سرایت و گسترش آن کاهش می یابد، چرا که احتمالا تعدادی از افراد ایمن و بنابراین زنجیره انتقال عفونت ویروس دچار وقفه خواهد شد.

او در ضمن تأکید کرد: معمولا بیماری های جدید که وارد جوامع انسانی می شوند خیلی خطرناکند چرا که شناخت از آنها بسیار محدود و کم است و راه برخورد با آن ها کاملا مشخص نیست و از طرفی دیگر چون تمام افراد در کشورهای مختلف مستعد هستند، پس ویروس جدید احتمالا توانایی آلوده کردن اغلب افراد را دارند.

آیا واکسن طراحی شده اثرگذار نیست؟

دکتر روانشاد گفت: تمام اطلاعاتی که کشورهای مختلف از ویروس کرونای جدید ثبت می کنند نشان از تغییر و جهش بسیار جزئی ویروس دارد و البته خوشبختانه این جهش ها در حدی نیست که واکسن که انشاا… طراحی می شود، کارایی خود را از دست بدهد.

وی افزود: پس ویروس کرونایی که تا الان در سرتاسر دنیا شناسایی شده، تغییراتش به نحوی اندک بوده که اگر به یک فرمولاسیون کارا و مناسب برای واکسن برسیم، احتمال بسیار زیاد واکسن می تواند بیماری کووید ۱۹ را کنترل کند.

واکسیناسیون جمعیت مستعد به بیماری را تبدیل به جمعیت مقاوم می کند و بنابراین زنجیره انتقال عفونت ویروس را محدود و یا حتی قطع خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: باید در نظر داشت که واکسیناسیون از ایجاد عفونت جلوگیری نمی کند بلکه از ایجاد بیماری جلوگیری می کند. یعنی فرد واکسینه شده، دچار عفونت خواهد شد اما به دلیل اینکه سیستم ایمنی از قبل با واکسن آماده شده است، بیماری ایجاد نخواهد شد.

همچنین وی در اینباره تصریح کرد: بنابراین واکسیناسیون جمعیت مستعد به بیماری را تبدیل به جمعیت مقاوم می کند و بنابراین زنجیره انتقال عفونت ویروس را محدود و یا حتی قطع خواهد کرد.

ایمنی جمعی؛ نظریه ای منطقی است یا غیر منطقی؟

او در این خصوص این نظریه که آیا همه ی افراد باید این ویروس را بگیرند تا به “ایمنی جمعی” برسند هم بیان داشت: این راهکار مناسبی بنظر نمی رسد، چرا که به طور ناگهانی با تعداد زیادی از افراد بیمار روبرو خواهیم شد که زیرساخت های بهداشتی و درمانی توان پاسخگویی به آن را نخواهند داشت و مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در آخر به نیوز گفت: بنابراین تنها راهکار پیش رو رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی است تا همه گیری کنترل و خفیف شود و از طرف دیگر با کاهش میزان آلودگی افراد، سیستم بهداشتی-درمانی توانایی پاسخگویی و مدیریت بیماران را خواهد داشت.از طرفی دیگر رعایت فاصله اجتماعی منجر به کنترل همه گیری شده و زمان مناسبی را برای محققان جهت طراحی واکسن فراهم خواهد نمود.

 

این گفتگو ادامه دارد…..

گفتگو: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=64575

ثبت نظر

-