کشف نزدیک‌ترین سیاه چاله به زمین +عکس

  • کد خبر : 62776
  • 19 اردیبهشت 1399 - 12:27
کشف نزدیک‌ترین سیاه چاله به زمین +عکس

​نیوز:محققان می‌گویند نزدیک ترین سیاه چاله به زمین تا به امروز را کشف کرده‌اند. این سیاه چاله در سامانه‌ای دو ستاره‌ای و در فاصله هزار سال نوری قرار گرفته است.

به گزارش نیوز به نقل از دیجیاتو، این سیاه چاله جرمی برابر با ستارگان داشته (stellar-mass) و در سامانه دو ستاره‌ای «HR6819» در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است. محققان پس از گردش ستاره‌های این سیستم به دور شی نامرئی، به وجود این سیاه چاله پی بردند و با محاسبه مدار ستاره درونی، جرم آن را حداقل چهار برابر خورشید اعلام کردند. دیگر شکی باقی نماند که این شی نامرئی یک سیاه چاله است. محققان یک طیف سنج روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG/ESO نصب کردند و به مدت چند ماه سامانه «HR6819» را مطالعه کردند.

کشف نزدیک ترین سیاه چاله به زمین در فاصله هزار سال نوری

سیاه چاله‌ها به بلعیدن همه چیز از جمله نور معروف هستند، البته نباید نگران نزدیک بودن این سیاه چاله به زمین بود. این سیاه چاله برخلاف سیاه چاله‌های کلان جرم که به گفته دانشمندان یکی از آن‌ها در مرکز کهکشان خانگی ما قرار دارد، اندازه کوچک تری داشته و به شیوه‌ای «خشونت آمیز» با اطراف خود تعامل نمی‌کند و وجودش را با پرتوهای ایکس بروز نمی‌دهد. این سیاه چاله یکی از اولین سیاه چاله‌های کشف شده با جرمی برابر با ستارگان است که واقعاً سیاه بوده و بنابراین خطر کمتری دارد.

کشف این سیاه چاله در زمینه‌های مختلفی حائز اهمیت است. کشف سیاه چاله‌های قطعی به ندرت اتفاق می‌افتد و شناسایی آن به دانشمندان کمک می‌کند تا تکامل ستارگان را بهتر درک کرده و در جستجوهای آینده سیاه چاله‌ها را سریع تر شناسایی کنند. محققان می‌گویند در سامانه دیگری به نام «LB-1» نیز احتمالاً سیاه چاله وجود دارد.

کشف سیاه چاله‌ها همچنین به دانشمندان کمک می‌کند تا برخورد ستارگان با یکدیگر در سامانه‌های سه گانه و امواج گرانشی (Gravitational waves) را بهتر درک کنند. کشف این سیاه چاله به تنهایی شکاف‌های درک بشر در مورد عالم هستی را پر نمی‌کند، ولی شروع مهمی است.

سیاه چاله‌ها به وفور در جهان هستی یافت می‌شوند. دانشمندان تخمین می‌زنند که فقط در کهکشان راه شیری بیش از ۱۰ میلیون سیاه چاله وجود داشته باشد.


این مطلب برایم مفید است




۰


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=62776

ثبت نظر

-