فرصت دوماهه تسلیم اظهارنامه مالیاتی ، با چه هدفی؟!

  • کد خبر : 60004
  • 16 اردیبهشت 1399 - 17:56
فرصت دوماهه تسلیم اظهارنامه مالیاتی ، با چه هدفی؟!
به گزارش نیوز،

   سعید رجبی ، کارشناس اقتصادی مالی در اقتصاد شهروند نوشت؛ چند روز پیش مصوبه ای به تصویب شورای عالی هماهنگی سران قوا رسید که بر اساس آن به مودیان مالیاتی فرصتی دوماهه برای تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و رسیدگی های مالیاتی داده شد. به این ترتیب تمام مهلت های قانونی مالیاتی به مدت دوماه تمدید شد.

سران محترم سه قوه با تصویب این مصوبه در صدد هستند آثار شوم شیوع کرونا بر کسب و کارها را کاهش دهند و از این طریق فرصتی به مودیان بدهند تا شرایط کسب و کار خود رو بهبود ببخشند. اما نکته ای در این مصوبه مورد اغفال قرار گرفته است.

کسانی که با فرآیند رسیدگی مالیاتی آشنا هستند می دانند که این فرآیند در سه نوع مالیات اصلی یعنی مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات حقوق و مالیات عملکرد متفاوت است.

در مالیات بر ارزش افزوده طی هر فصل و در فرصت قانونی اظهارنامه ارسال و بعد از ارسال اظهارنامه ، مالیات ابرازی باید توسط مودی به حساب دولت واریز شود. و سال بعد ممیزان مالیاتی برای رسیدگی مراجع و نسبت به صدور برگه تشخیص مالیاتی اقدام می کنند. که مبلغ تشخیص داده شده اگر مورد قبول مودی باشد که قطعی تلقی می شود و مابه التفاوت دوباره به حساب دولت واریز و در غیر این صورت به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی مراجعه می شود.

در مالیات حقوق طی هر ماه از کانیوزن کسر و به صورت علی الحساب به حساب دولت واریز می شود. و رسیدگی ممیزان به مالیات ابرازی حقوق نیز در سال بعد صورت می پذیرد.

در مالیات عملکرد هم مودیان فرصتی برای ارسال اظهارنامه دارند و بعد چند ماه که نوبت رسیدگی توسط ممیزان مالیاتی رسید دوباره فرآیند صدور برگ تششخیص و قطعی را باید طی کند.

همانطور که مشخص است در فرآیند وصول مالیاتی موضوع بروکراسی و امور اداری با پرداخت مالیات متفاوت است. ارسال اظهارنامه و جلسات رسیدگی و صدور برگه های تشخیص و هیئتهای حل اختلاف مالیاتی با پرداخت دو موضوع متفاوت از هم هستند و ارسال اظهارنامه مالیاتی به معنای پرداخت آن نیست.

آن چیزی که در شرایط فعلی می تواند به مردم مودیان حقیقی و حقوقی ، شرکت ها و کسب و کارها در پرداخت مالیات کمک کند مهلت در پرداخت مالیات قطعی و نحوه پرداخت آن است.

فرصت دوماهه سران محترم قوا برای ارسال اظهارنامه مالیاتی و جلسات رسیدگی قطعا به تلنبار شدن پرونده ها ، تراکم و شلوغی شعب سازمان امور مالیاتی و بهم ریختگی در ماه های آینده خواهد انجامید.

هم اکنون هم کارشناسان و مالیاتی در سازمان امور مالیاتی و هم حسابداران و کارشناسان مالی در شرکت ها بیکار نشسته اند. در این شرایط بهتر بود زمان تسلیم اظهارنامه و امور اداری به تاخیر نمی افتاد بلکه در زمان و نحوه پرداخت مالیات تسهیلات و مهلت در نظر گرفته می شد.

مشکل کسب و کارهای کسب و کارها در شرایط رکود و کرونا ای فعلی کمبود نقدینگی برای پرداخت مالیات است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=60004

ثبت نظر

-