سجاده‌چی: سازمان سینمایی بر ارقام نجومی نظارت کند

  • کد خبر : 59120
  • 15 اردیبهشت 1399 - 19:20
سجاده‌چی: سازمان سینمایی بر ارقام نجومی نظارت کند

به گزارش ، با تشکیل جلسه اخیر خانه سینما به نظر می‌رسد که به مسائلی مانند موضوع عیدی و دیگر مشکلات صنوف سازمان باید رسیدگی شده باشد.مهدی سجاده‌چی رئیس صنف فیلمنامه‌نویسان خانه سینما که قبلاً از اعضای هیأت مدیره این نهاد سینمایی بوده است در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره حل مشکل عیدی اعضای خانه سینما و مسائل مرتبط با آن گفت: حقیقت آن است که خانه سینما خود محل درآمدی ندارد و آنچه که به عنوان عیدی به اعضای خانه سینما تعلق می‌گیرد از طریق سازمان سینمایی و در اصل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد.

این میزان درآمدی هم که اصطلاحاً خانه سینما دارد همواره برای وصولش مشکلات فراوان بر سر راه است و اغلب وصول نمی‌شود. امسال هم برای وصول این عیدی برای همه اعضای صنوف درخواست‌هایی صادر شد و تا آنجا که اطلاع دارم عموم اعضای صنوف سینمایی از آن بهره‌مند شدند.

البته این میزان عیدی تکافوی تمام ۵ هزار عضو صنوف سینمایی کشور را ندارد و بنابراین من به عنوان رئیس صنف فیلمنامه‌نویسان از اعضای صنف خودم که ۶۰ نفرند تقاضا کردم که آن تعداد که واقعاً احساس می‌کنند به این عیدی نیازمندند شماره حساب و کدملی خود را اعلام کنند. بنابراین به نظرم نجیبانه اعضای صنف فیلمنامه‌نویسان عیدی گرفتند.

بیشتر بخوانید:

سعودی‌ها برای دلبری از صهیونیست‌ها سریال ام هارون پخش کردند

وی اظهار کرد که از این میزان ۵۰ نفر اطلاعات خود را اعلام کردند و عیدی خود را گرفتند. در حال حاضر به علت کرونا بانک اطلاعاتی از اعضای صنوف تشکیل و در حال تکمیل است که این بانک می‌تواند در سیستم پرداخت و وصول اعضا کمک کند. البته شیوه صحیح و محترمانه پرداخت عیدی این است که به تمام اعضا تعلق بگیرد و هرکس که تمایلی به دریافت عیدی ندارد انصراف دهد.

البته قبل‌تر این عیدی به رئیس صنف پرداخت می‌شد و او به اعضا منتقل می‌کرد اما این‌بار شماره حساب اعضا ارائه و سپس عیدی به حسابشان واریز شد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مشکلات و گلایه‌های رایج از خانه سینما بیان کرد: مشکل این است که وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی ارزش چندان زیادی برای خانه سینما قائل نیستند. در صورتی که اگر احترام بیشتری برای صنوف و اعضای بزرگ آن قائل بودند در پرداخت این مقدار پول این همه تعلل و کاغذبازی و حساسیت بی‌مورد صورت نمی‌گرفت. واقعاً اگر این همه سختگیری و قدرت ارزیابی وجود دارد چرا درباره ارقام نجومی که در سینما به این راحتی جابه‌جا می‌شود و بعد هم مشکلات فراوان قضایی برایش ایجاد می‌شود سختگیری و نظارت وجود ندارد.

سجاده‌چی ادامه داد: درباره نامه اعتراض آمیزی که ۱۸ صنف سینمایی ارائه دادند ما به احترام آنان نیز نامه را امضا کردیم اما با لحن و محتوای نامه چندان موافق نبودیم. من خبر دارم که اعضای این صنوف نسبت به غیرعادلانه بودن تخصیص عیدی اعترض دارند و آقای اسعدیان و شاهسواری نیز قبول دارند که اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته است. به عنوان مثال هنوز درباره عیدی سال ۱۳۹۸ و شیوه انتقال آن و مشکلاتی که ایجاد کرد ابهامات فراوان وجود دارد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی از اعضای صنوف در واقع جزو اعضای صنفی سینما نیستند بلکه کارمندان صداوسیما و دانشگاه‌اند و از این نظر مشمول این قانون نمی‌شوند. نکته دیگر اینکه با همه احترامی که برای اعضای صنوف دارم دستمزد برخی از اعضا نسبت به بدنه کانیوزن سینما از میزان مناسبی برخوردار است. همین‌طور اطلاع دارم که ۱۰۰ درصد اعضای برخی از صنوف عیدی خود را گرفتند. اما در نهایت هم نمی‌توان پنهان کرد که برخی از اعضا از مدیریت خانه سینما ناراضی‌اند.

ذکر این نکته هم به نظرم مهم است که صنف کارگردانان شامل صنف کارگری نیستند و خود را در حقیقت کارفرما می‌دانند. آیا کارگری مگر بی‌احترامی است؟ به نظر من بیشتر این کار بازی با کلمات است.

رئیس صنف فیلمنامه‌نویسان در پایان اشاره کرد که آنچه در جلسه اخیر اتفاق افتاد به نوعی نشان داد که خانه سینما و مدیریتش تلاش می‌کنند تا کار کنند و شرایط را کنترل کنند و تا حدودی در این زمینه موفق‌اند. چون واقعیت این است که دیر شدن پرداخت عیدی و میزانش و دیگر مشکلات ناشی از خانه سینما نبوده است و به خود وزارتخانه برمی‌گردد.

سجاده‌چی درباره امضای خود بر پای نامه آزادی محمد امامی اظهار داشت که اشتباه کردم زیرا حساسیت افکار عمومی را به عنوان رئیس یک صنف نادیده گرفتم و الّا حتی یکبار با محمد امامی دیدار نداشته‌ام و او را به درستی نمی‌شناختم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=59120

ثبت نظر

-