گفت‌وگوی چالشی برهانی و موسوی در اینستاگرام

  • کد خبر : 57483
  • 14 اردیبهشت 1399 - 3:08
گفت‌وگوی چالشی برهانی و موسوی در اینستاگرام

به گزارش نیوز، بامداد امروز شنبه آرش برهانی، مهاجم پیشین استقلال و آقای گل لیگ برتر در یک لایو اینستاگرامی با سید عبدالرضا موسوی، عضو سابق هیأت مدیره باشگاه استقلال پیرامون مسائل مختلف و مشکلات این تیم گفت‌وگویی انجام داد که بخشی از صحبت‌های طرفین را در زیر می‌خوانید؛ اظهاراتی که در میانه آن امیرحسین صادقی، مدافع اسبق آبی‌ها نیز به این گفتگو اضافه شد.

برهانی: آقای سعادتمند یک قدم رو به جلو برداشت و از ما راهکار خواست، ولی همه ما استقلالی‌ها می‌دانیم که در واقع، اصلی‌ترین مشکل ما، مالی است. سعادتمند به ما گفت که یک سری کار‌ها را انجام می‌دهند، ولی عنوان کرد مسائلی مثل فروختن برند، پیش‌خور کردن قرارداد اسپانسر و … در استقلال اتفاق افتاده است.

موسوی: می‌دانی همه این‌ها دروغ است؟

برهانی: می‌گویند تا سال ۱۴۰۲ قرارداد با اسپانسر پیش‌خور شده است، اما حرف منِ آرش برهانی این است که باشگاه هیچ ساختاری ندارد. کمیته پیشکسوتان دارد، ولی وظایفش مشخص نیست. استقلال آکادمی دارد، ولی به صورت سنتی اداره می‌شود. به سعادتمند گفتیم اولویت رسیدگی به این مسائل است. زمان آقایان افتخاری، فتحی، خلیل‌زاده و … هم گفتیم، ولی هیچ وقت این ساختار‌ها در باشگاه درست نشد. به سعادتمند گفتیم شاید یک سری اقتصاددان بیایند که به تیم کمک کنند، ولی شما هم چارت اداری استقلال را درست کنید. آکادمی استقلال هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود و شاید در طول دو، سه سال، فقط دو، سه بازیکن، آن هم به زور تحویل بدهد.

موسوی: آیا یک مدیر در جلسه با پیشکسوتان و هنرمندان می‌تواند مشکل مالی را حل کند؟ مدیری که از شما برای این مسائل راهکار بخواهد، مدیر نیست. مدیر باید راهکار داشته باشد و با برنامه پیش برود. استقلال مثل یک مریضی است که در اورژانس رو به احتضار قرار دارد.

برهانی: مشکل استقلال این است که همیشه مریض و در حال مرگ است!

موسوی: یک روز من آمدم و از جیبم پول دادم تا مشکلات تیم جمع شود. از فرهاد مجیدی، وریا غفوری، حسین حسینی و … بپرسید که چه کاری انجام دادم. پیام سعادتمند را دارم که برای من فرستاده شما چه خدمات ارزنده‌ای به استقلال ارائه کردید. به من پیام داده شما برای باشگاه استقلال زحمت کشیدید و در زمان حساسی به کمک تیم آمدید که ارزشمند است… حرف منِ موسوی این است که باشگاه با آوردن پیشکسوت و … نمی‌تواند مشکل مالی را حل کند. کدام باشگاه با پیشکسوت می‌چرخد؟ احترام پیشکسوتان واجب است و خودم هم یک بار قبل از دربی با هفت، هشت پیشکسوت جلسه داشتم و قرار شد ماهیانه یک بار دور هم جمع شویم، اما جدا از جایگاه این عزیزان، باید بدانیم که مشکل استقلال مالی است و با اینگونه جلسات حل نمی‌شود. باشگاه باید روی ساختار اقتصادی کار کند.

موسوی: قبل از دربی و با اینکه کاره‌ای نبودم، ۳ قرارداد با بیمه ایران، بیمه ایران معین و شرکت توسعه گردشگری برای استقلال بستم، اما نشد که پولی بیاید، چون دیگر ما نبودیم. با بیمه ایران قرار گذاشتیم و تفاهم کردیم که یک کد به تماشاگران استقلال بدهند تا وقتی آن‌ها بیمه‌های ماشین، آتش‌سوزی، درمان و … خواستند، یک درصدی هم از حق کمیسیون به استقلال تعلق بگیرد. من فرصت نداشتم این کار‌ها را عملیاتی کنم و به سرانجام برسانم. ما فقط ۲۰ روز بودیم و این کار‌ها را انجام دادیم. من عضو هیأت مدیره و در واقع هیچ کاره بودم. وظیفه اجرایی نداشتم که بخواهم در یک موضوع خاص تصمیم بگیرم. هیأت مدیره به این شکل است که یک ساعت می‌نشینند و بحث می‌کنند و در آخر می‌گویند امضاء کن و برو.

برهانی: شما یک طرح بیاورید و برای رفع مشکلات استقلال راه حل بدهید و تصمیم بگیرید.

موسوی: مگر بنده کاره‌ای هستم؟ من که نباید طرح بیاورم.

برهانی: شما به‌عنوان عضو اقتصادی باشگاه برای آوردن اسپانسر تلاش می‌کنید، ولی وقتی حرکت شما عملیاتی نمی‌شود و به درد باشگاه نمی‌خورد، چه فایده‌ای دارد؟

موسوی: بنده در حوزه اجرا هیچ کاره بودم. تازه من عضو هیأت مدیره رسمی هم نبودم و فقط شفا‌ها به هیأت مدیره اضافه شدم. یک روز آقای خلیل‌زاده برای من نامه زد و گفت شما عضو هیأت مدیره هستی و در فلان تاریخ به مجمع استقلال بیایید. من حتی حکم هم نگرفتم؛ مدیرعامل هم که نبودم تا بتوانم اقدام اجرایی انجام دهم.

برهانی: بالاخره شما در هیأت مدیره جلساتی داشتید.

موسوی: در طول حضورم در استقلال حتی یک جلسه هیأت مدیره هم نبود. علت این مسائل هم ضعف انتخاب آدم‌هاست. وقتی ۵ آدم غیر همسو را برای هیأت مدیره باشگاه استقلال انتخاب می‌کنید، نتیجه‌اش همین می‌شود. وقتی افراد با هم اختلاف نظر دارند، هر کسی ساز خودش را خواهد زد. وقتی هیچ عضوی، دیگری را قبول ندارد، همین می‌شود که می‌بینید. انتخاب و گزینش هیأت مدیره باید بر اساس اصول و مقررات و آیین‌نامه باشد که آقایان یکدیگر را قبول داشته باشند. من نمی‌توانم یک طرح به جلسه بیاورم و مصوبه بگیرم.

موسوی: مشکل اصلی دیگر استقلال، ساختار دولتی آن است؛ باشگاه باید به شکل خصوصی عمل کند، ولی در اصل، متولی دولت است که پول نمی‌دهد. مشکل استقلال افتخاری، فتحی، فتح‌الله‌زاده و … نیستند؛ مشکل ریشه‌ای در این باشگاه وجود دارد. اختیارات واقعی دست مدیرعامل نیست و نمی‌تواند کاری کند. ساختار استقلال دولتی است، ولی اگر هزینه دولتی کند، دیوان محاسبات بالای سر آن می‌ایستد.

 

برهانی: مدیران استقلالی طوری قرارداد بستند که بازیکن ۵۰ هزار دلاری، قراردادش به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

موسوی: وقتی شما می‌خواهید با بازیکن قرارداد ببندید، آیین‌نامه دولتی چه می‌گوید؟ اگر باشگاه بر اساس امور دولتی باشد، باید برای گیر آوردن بازیکن ارزان قیمت‌تر، آگهی بدهید! اما دولت اجازه هزینه کرد یک ریال در ورزش قهرمانی را ندارد و صاحب باشگاه استقلال هم دولت است! پول را از موسوی می‌گیرند و خرج می‌کنند و بعد دولت می‌گوید این پول را پس نمی‌دهم. من پول را به باشگاه دولتی قرض دادم و دولت باید پول من را برگرداند.

موسوی:
من گفتم دو ماه پولم را بدون دریافت یک ریال سود به استقلال می‌دهم. شما همین الان از یک بانک دولتی یک روز و حتی یک ساعت هم نمی‌توانید ۷ میلیارد تومان وام بگیرید، آن هم اگر سود نداشته باشد؛ اما من گفتم دو ماه پول ر ا می‌دهم و سود نمی‌خواهم. شما ارزش تورم این پول را حساب کنید. نرخ دلار در بهمن تا الان را حساب کنید. همین الان بورس دارد آتش می‌گیرد. اگر من این چند میلیارد را در بورس می‌ریختم، پولم حداقل دو برابر می‌شد. من گفتم برای مردم این کار را انجام دادم و هیچ چیزی هم نگفتم. هنوز هم که تقاضای جریمه و دیرکرد را ندادم. چهارشنبه هفته قبل بعد از اینکه چنین خطایی کردند و قرارداد طرفین ما را منتشر کردند، من واکنش نشان دادم. این را بدانید که در قرارداد ما یک بند محرمانه وجود داشت، اما حالا که آبروی موسوی را بردید و منتشر کردید تا به من بگویند رباخوار و …، من هیچ واکنشی نداشته باشم؟

برهانی: خب نوشتن این قرارداد در واقع به ضرر استقلال بود.

موسوی: من پول را ۲۰ دی ۹۸ به استقلال دادم و باید ۲۰ اسفند آن پول برمی‌گشت، اما الان نزدیک ۲۰ اردیبهشت هستیم و یک ریال به من نداده‌اند. چهار ماه است پول من را گرفته و برنمی‌گردانند.

برهانی: یک قراردادی می‌نوشتید که پول شما وصول شود و شما به پول برسید.

موسوی: مگر بانک هستم که پول بدهم و سود بگیرم؟ من بخاطر هواداران این کار را کردم و گفتم بجای یک ماه که خود استقلال درخواست داشت، پولم را دو ماهه بدهید. من حدود ۸ میلیارد تومان، به غیر از مخارج متفرقه به استقلال پول دادم.

برهانی: باشگاه استقلال می‌گوید شما ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دادید و سایر مخارجی که عنوان کردید، مثل هواپیما، هتل و … بوده است.

موسوی: من کلی پول به حساب دیاباته ریختم که فیش‌های آن موجود است و الان هم دوباره این بازیکن پول می‌خواهد. اگر اشتباه نکردم پول میلیچ و همچنین نبو، مربی خارجی جدید را من دادم. تیم در اربیل عراق بود و پولی نداشتند که من مجبور شدم به یک صراف در دبی پول بدهم تا به آنجا برود و مشکل را حل کند. وقتی هم که به دبی رفتیم، یک ریال پول همراه مدیران تیم نبود. می‌توانید تمام این مسائل را همین الان زنگ بزنید از بازیکنان بپرسید. قبل از رفتن، فرهاد (مجیدی) به من زنگ زد و گفت ما روی شما حساب کردیم و می‌خواهید تنها برویم؟ آقایان فتح‌الله‌زاده، منزوی و خلیل‌زاده هم به من گفتند همراه تیم بروم. وزیر هم بعد از آن به من گفت همراه با تیم باشم که من به حرف ایشان گوش دادم و همراه با تیم رفتم. زنگ زدم و گفتم در فرودگاه یک کارت پرواز برای من نگه دارند.

موسوی:
بعد از آنکه اجازه ندادند با پرواز خودمان به دبی برویم، شبانه مدیر بازرگانی هواپیمایی ماهان را خبر کردم و گفتم یک پرواز به ما بدهند. تیم را شبانه به هتل فرودگاه امام خمینی بردیم و ساعت ۹ صبح به دبی رفتیم. در دبی هم باشگاه ۲۳ اتاق با تخت‌های دبل گرفته بود که بازیکنان در آنجا، شرایط خوبی نداشتند که این مشکل را هم همان جا حل کردم. ساعت ۱۲ شب آقای حاجیلو به من زنگ زد و گفت که مسؤول هتل می‌گوید صبح کارت‌های تیم استقلال را دی‌اکتیو می‌کنیم، چون پول هتل را ندادند. من دوباره همانجا به یکی از دوستانم زنگ زدم و آمد حدود ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کرد تا پولِ هتل تسویه شود. بعد از آن هم بازی را بردند و در رختکن نفری هزار دلار پاداش دادیم که باید بگویم مبالغ هتل و پاداش‌هایی که داده شده، اصلا در آن ۸ میلیارد تومان بدهی من لحاظ نشده و کمک بوده است.

موسوی: از طرف دیگر، پای فرشید اسماعیلی در آن بازی پیچ خورد و به بیمارستان رفت که ۷۰۰ دلار هم هزینه درمان او شد و آن را پرداخت کردم، اما این را در نظر بگیرید که یک تیم به یک کشور دیگر می‌رود، اما سرپرست و هیأت اعزامی آن باشگاه حتی یک ریال پول با خودشان نبردند. ما وسط یک جنگ بودیم، ولی بازی را بردیم و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار هم پاداش و مخارج را دادیم. پس از آن در قطر گفتیم اگر دوباره بازی را بردید، این بار نفری ۱۵۰۰ دلار پاداش می‌دهیم که همین کار را در رختکن با حضور دوستانم انجام دادیم. در اربیل عراق و کویت هم این اتفاقات در بازی‌های لیگ قهرمانان افتاد و تیم هیچ پولی نداشت.
   
موسوی: به پول فروش بلیت برای استقلال در استادیوم دبی را که یک آقایی مسوول فروش بود و چه اتفاقی افتاد، ورود نمی‌کنم، اما همان پول را به باشگاه دادند که حدود ۹ هزار دلار می‌شد. آقایان نگذاشتند این پول حتی به سرپرست تیم تحویل داده شود تا به قطر بروند. آن زمان هم گفتند موسوی هست و هر طور باشد، در قطر پول می‌دهد.

برهانی: پس پول‌ها به کجا رفته؟

موسوی: بحث ما هم همین است پول‌هایی که به آن‌ها دادیم را ندادند. من می‌دانم باشگاه استقلال در اسفندماه، ۸ میلیارد از ایرانسل پول گرفته است، اما سوال اینجاست که چرا طلب موسوی را ندادند؟ موسوی که دعوایی با شما نداشت. می‌گفتید آقای موسوی دستت درد نکند؛ ما هم که رفته‌ایم و دعوایی نداریم، اما از موعد ۲۰ اسفند ۹۸ تاکنون حدود دو ماه گذشته و پول را ندادند. مدیران حال حاضر هم وقتی که می‌بینند نمی‌توانند کاری برای پرداخت پول انجام دهند، می‌گویند برویم فکر مردم را مشغول کنیم و بگوییم مشکل استقلال، موسوی است! آقایان مدام دنبال بهانه هستند و می‌گویند موسوی بزرگترین مشکل استقلال است. جالب اینجاست فتوا هم می‌دهند که پول موسوی ربا و سود بوده است! این مسائل را می‌گویند تا ذهن مردم را خراب کنند.

برهانی: بحث پیش‌خور کردن قرارداد اسپانسر تا سال ۱۴۰۲ صحت دارد؟

موسوی: اینکه تبلیغات روی پیراهن را تا ۱۴۰۲ فروختند، دروغ محض است. من این موضوع را پرسیدم و خبر دارم. باشگاه یک قراردادی با ایرانسل بسته که اصلا جزو قرارداد اسپانسری نیست و نوعی مشارکت به حساب می‌آید؛ قرارداد استقلال با ایرانسل، یک سامانه هواداری است که با ارسال هر پیامک، ۸۰ درصد نصیب استقلال می‌شود و ۲۰ درصد سهم ایرانسل خواهد بود. این مشارکت تا سال ۱۴۰۲ هست وگرنه تبلیغ روی پیراهن اصلا با ایرانسل نیست و قراردادی وجود ندارد. هر چیزی که در این باره گفته‌اند دروغ محض برای فرافکنی برای فریب زدن مردم است.

برهانی: بحث اینجاست که استقلال حتی نمی‌تواند حق کپی رایت هم بگیرد. برای مثال، پیراهن اصلی استقلال را شما می‌توانید در منیریه تهیه کنید.

موسوی: الگو‌های این موضوع در نیا وجود دارد. من در بارسلون به دو فروشگاه رفتم که اختصاصی این باشگاه بود و تمام لوازم ورزشی را با برند بارسلونا داشتند. آن‌ها به این شکل درآمدزایی می‌کنند و ضعف مدیریت استقلال است که نمی‌تواند از حق کپی رایت استفاده کند. این موضوع را هم نمی‌توانم فقط به سعادتمند نسبت بدهم، چون یک مشکل کلی است، ولی مطمئنا اگر این کار از یک روزی شروع شود، می‌توان جلوی فروش پیراهن‌های تقلبی را گرفت و اگر کسی از برند استقلال استفاده کرد، آن را دادگاهی کنید.

موسوی: سعادتمند در تلویزیون قول داد شغل ایجاد می‌کنم و استقلالی‌ها را سر کار می‌برم. می‌گفت چرا به تماشاگران استقلال وام ندهم و از این دست حرف‌ها. واقعا این چه حرف‌هایی است که می‌زنند؟ مگر رئیس جمهور و وزیر رفاه هستند؟ شما باید باشگاه را بگردانید، نه دنبال این کار‌ها باشید. شما با این حرف‌ها توقع ایجاد می‌کنید. شما وقتی آبروی امثال آرش برهانی که به باشگاه پولی قرض داده را می‌برید، دیگر چه کسی حاضر است دوباره برای کمک جلو بیاید؟

برهانی: آقای موسوی شما دوباره بیایید و راه حلی برای کمک به استقلال پیدا کنید. بالاخره شما افراد اقتصادی زیادی می‌شناسید.

موسوی: همین الان ۳ هزار کیلومتر از کشور فاصله دارم، ولی هر روز فحش می‌خورم. من چه کاره‌ام آدم اقتصادی بیاورم؟ من که قرار نیست دوباره کمک کنم و فحش بخورم. ما اگر نخواهیم بیاییم، باید چه کسی را ببینیم.

برهانی: اخیرا بازیکنان استقلال مطلبی منتشر کردند و گفتند ۸ ماه است هیچ پولی نگرفتیم. بالاخره باید به این مسائل رسیدگی شود.

موسوی: پس در دی‌ماه چه کسی به بازیکنان پول داده است؟ تا آن زمان بازیکنان ۱۰ الی ۳۰ درصد پول گرفته بودند که ما مجموع دریافتی تمام بازیکنان را به ۴۰ درصد رساندیم و پول را به حساب بازیکنان ریختیم. باشگاه استقلال از من درخواست کرد و من هم پول را به حساب بازیکنان ریختم. الان هم نه شما (آرش برهانی) و نه من کاره‌ای هستیم که درخواست کمک کنیم. آقای سعادتمند یک تیم رسانه‌ای اطرافشان آوردند و فکر می‌کنند با تولید کردن خبر، می‌توانند سر مردم کلاه بگذارد. شما که نمی‌توانی بعد از دو ماه پول را بدهی، چرا می‌گیرید؟

برهانی: اینکه می‌گویند با وزیر فامیل هستید، درست است؟

موسوی: قبلا می‌گفتند سلطانی پسرخاله‌ی موسوی است و حالا ورژن جدید را آوردند که فامیل وزیر هستم. وزیر تهرانی و من جنوبی هستم و فامیل ما نیست.

برهانی: شما چرا دوباره به هیأت مدیره باشگاه استقلال نمی‌روید؟

موسوی: وزیر باید عضو هیأت مدیره را انتخاب کند، نه بنده. من هم بچه نیستم که یک عضو هیأت مدیره صرف باشم که نتوانم کاری کنم. اگر در سیستم اقتصادی خودم موفق شدم، به این دلیل بود که صفر تا ۱۰۰ کار دست خودم بود. همین آقایی که آمده (سعادتمند)، کارمند وزارت ورزش است. شما خواهید دید که اولین مصوبه جلسه هیأت مدیره باشگاه چه چیزی خواهد بود. کسی که کارمند وزارت‌خانه است و بخواهد با یک مؤسسه اقتصادی کار کند، چه اتفاقی می‌اُفتد؟ کدام بخش اقتصادی به یک باشگاه دولتی و پُر از مشکل با این شرایط کمک می‌کند؟

برهانی: بحث واگذاری باشگاه به بخش خصوصی را درست می‌دانید؟

موسوی: گفته‌اند این کار در مردادماه واگذار می‌شود. البته چاره‌ای هم ندارند و باید این کار را انجام دهند. تا مردادماه مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد و چه کسی مدیرعامل می‌شود. از طرف دیگر در انتهای دولت هستیم و مشخص نیست بعدا چه کسی می‌آید و چطور قرارداد می‌بندد. مطمئنا اگر آدم معتبری روی کار نباشد، بخش اقتصادی حاضر نیست با او قرارداد ببندد.

ورود صادقی به بحث برهانی و موسوی

– در میان صحبت‌های موسوی و برهانی، امیرحسین صادقی، مدافع پیشین استقلال وارد لایو با برهانی آمد و گفتگو به حالت سه طرفه دنبال شد. موسوی بعد از انتقادات صادقی علیه او، عنوان می‌کند که شما دنبال کمک به استقلال نیستی، چون اگر دنبال کمک کردن بودی، برای استقلال حاشیه‌سازی نمی‌کردی و در استوری نمی‌گفتی باشگاه باید ۵۰ میلیون دیرکرد بدهد، چراکه این موضوع به ضرر استقلال خواهد بود.

– بعد از آن، صادقی به موسوی می‌گوید شما نزول و سود می‌گیرید که این حرف‌ها و اظهاراتِ صادقی در حالت عصبانیت، با واکنش موسوی همراه می‌شود و او می‌گوید: «از این مسائل صحبت نکن، چون پول برای من مهم نیست و چندین شرکت دارم. من فقط قصد کمک به استقلال را داشتم و نیازی به پول استقلال و این سود‌ها ندارم.»

– در ادامه صادقی که با حالت عصبانیت اظهاراتش را ادامه می‌داد، به برهانی می‌گوید «این آدم دروغگو است، چون اگر می‌خواست پول بدهد، باید آن را به حساب باشگاه می‌ریخت، نه به حساب شخصی بازیکنان. اگر کسی می‌خواهد به استقلال کمک کند، باید پول را به باشگاه بدهد. او می‌خواهد یک چیزی داشته باشد و بگوید من برای فلانی پول ریختم.»

– صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش، به انتقاد عجیب از مجیدی و غفوری پرداخته و می‌گوید: «مثلا چرا ایشان برای مجیدی و وریا پول می‌ریزد که از او حمایت کنند؟ مجیدی و فلانی با پول دادن شما حمایت کردند؛ این‌ها را می‌خری و برده خودت می‌کنی! چرا برای اشخاص دیگری پول نمی‌ریزی! چرا فقط برای مجیدی پول ریختید؟»

* پس از این حرف‌های صادقی، موسوی عنوان کرد به دلیل توهین‌ها و اظهارات ناصحیح صادقی از لایو خارج می‌شود؛ البته برهانی بعد از چند دقیقه دوباره و تا ساعت حدود ۵ بامداد با موسوی درباره مسائل مدیریتی آبی‌ها صحبت کرد که دیگر تنش خاصی به همراه نداشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=57483

ثبت نظر

-