اگر خاتمی احساس کند نتیجه کار مثبت نیست، مداخله نمی‌کند

  • کد خبر : 56604
  • 13 اردیبهشت 1399 - 7:23
اگر خاتمی احساس کند نتیجه کار مثبت نیست، مداخله نمی‌کند

محسن مهرعلیزاده، معاون رییس دولت اصلاحات و چهره سیاسی اصلاح طلب، درباره انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری گفت:

به نظر می رسد در دو سه انتخابات گذشته منهای انتخابات اخیر که برگزار شد، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عملکرد و کارآمدی خوبی داشت اما در انتخابات اخیر، این شورا از کارآمدی لازم برخوردار نبود.

او افزود: بر این باورم که این شورا نیازمند یک بازنگری ساختاری و یا تشکیلات مرکزی است تا بتواند، جریانات و احزاب اصلاح طلب را به صورت هماهنگ با یکدیگر به پیش ببرد. به عبارت دیگر ضرورت بازنگری در شیوه تجمیع آراء و تبدیل آراء به یک رای مشترک و واحد در این شورا لازم است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و همچنین عدم حمایت خاتمی از لیست انتخاباتی مجلس ۹۸ اصلاح طلبان تصریح کرد: این عدم موفقیت به حمایت یا عدم حمایت خاتمی ارتباطی ندارد.

طبیعتا خاتمی براساس واقعیتهایی که در جامعه وجود داشت، عمل می کند. به ویژه اینکه دیدگاه و رغبت مردم نسبت به دو جناح سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان، بسیار حداقل بود. از این رو وقتی خاتمی احساس کند نتیجه کار، مثبت نیست، بدیهی است که به صورت فردی مداخله و تصمیم گیری نخواهد کرد و تصمیم گیری را بر عهده شورای عالی سیاستگذاری واگذار می کند چراکه شورای عالی سیاستگذاری براساس آنچه که در جامعه مشهود بود، تصمیم گرفت که در استانها، شوراهای استانی تصمیم بگیرند و اینگونه نباشد که تهران برای استانها درباره لیست، تصمیم گیری نهایی انجام گیرد.

او عنوان کرد: بخشی از مشکلات به ساختار اداری شورا، ارتباط آن با احزاب و اشخاص حقیقی، روند چگونگی تصمیم گیری ها و همچنین شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب از سوی دیگر باز می گردد. بخش اعظمی از مشکلات اصلاح طلبان نیز به شرایط سیاسی روز جامعه باز می گشت که شورای عالی سیاستگذاری براساس آن تصمیم گیری می کرد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: طبیعتا هر چه زمان می گذرد هر شیوه و رویه ای در زمان خاصی موثر است و برای دوره های دیگر، این رویه ها باید بازنگری و بازسازی شود.

معاون سید محمد خاتمی درباره تعیین تکلیف اصلاح طلبان با مناسبات قدرت و جامعه مدنی گفت: اینکه گفته می شود اصلاح طلبان باید تکلیف خود را با مناسبات قدرت و جامعه مدنی مشخص کنند تا بتوانند، برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه ریزی کنند را نمی توان به طور کامل پذیرفت چرا که این موضوع، یکی از فاکتورها است و فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد. این مناسبات تا حدود زیادی باید واضح باشد به ویژه اینکه تعداد بسیاری از احزاب و اشخاص حقیقی هستند که با تفکر اصلاح طلبی اما با گرایش های متفاوت اعم از تند، متعادل و یا به صورت گسترده یا کوچک در ارتباط با مناسبات قدرت و جامعه مدنی، همگام با یکدیگر حرکت می کنند و نظرات متفاوتی نیز با یکدیگر دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مطرح شدن تغییر مانیفست اصلاح طلبان اظهار کرد: بنده نام این کار را تغییر مانیفست نمی گذارم بلکه نام آن را تغییر یک سری ابزارهای ارتباطی اعم از نرم افزار و سخت افزار به ویژه نرم افزار و گویش های متفاوتی از واقعیت های سیاسی موجود در جامعه، تبیین تفکرات موجود در بدنه جامعه و تجزیه و تحلیل دقیق وانطباق و مقایسه آن با مانیفست و تفکر اصلی اصلاح طلبی می دانم.

او ادامه داد: علی القاعده اصلاح طلبان بر آنچه که روی آن استوار هستند، اعم از  مسئله عدالت، بازگشت به قانون اساسی، مسئله آزادی های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. این مسائل شاکله تفکری اصلاح طلبان هستند اما باید بررسی کرد که آیا این مقولات با شرایط امروز جامعه از جمله وضعیت اقتصادی، اشتغال مردم و حتی روابط انسانی موجود در جامعه قابل انطباق و سازگاری است تا بتواند، برای مردم قابل درک باشد.

محسن مهرعلیزاده در پایان بیان کرد: در واقع مانیفست اصلی اصلاح طلبان در سال ۷۶ بسیاری از مردم را جذب خود کرد و تغییرات آن نیز ادامه داشت تا اینکه به موفقیت در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری و مجلس منجر شد اما این نکته را باید در نظر گرفت که همگام با تغییراتی که در جامعه ایجاد می شود، اصلاح طلبان نیز باید یک سری تغییرات را پذیرا باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=56604

ثبت نظر

-