نکات مثبت و منفی حضور بن‌سلمان در نیوکاسل؛ فوتبال ضرر می‌کند یا سود؟

  • کد خبر : 53699
  • 09 اردیبهشت 1399 - 21:23
نکات مثبت و منفی حضور بن‌سلمان در نیوکاسل؛ فوتبال ضرر می‌کند یا سود؟

نکات مثبت و منفی حضور بن‌سلمان در نیوکاسل؛ فوتبال ضرر می‌کند یا سود؟

نیوز؛ علیرضا روش/ بیش از یک دهه است که از حضور سرمایه‌داران متمول در فوتبال اروپا به خصوص جزیره می‌گذرد. افرادی که از کشور‌های مختلف به بریتانیا آمدند تا سرمایه خود را به چرخه فوتبال انگلیس بیاورند و به اصطلاح تیم موردنظر را به پیشرفت برسانند. غافل از اینکه سرمایه‌های این افراد که در فوتبال هزینه شد یک دهم دارایی واقعی‌شان هم نبود. در عوض آن‌ها از این چرخه سود خوبی به دست آوردند و البته باشگاه خود را هم به موفقیت رساندند. بحث حضور سرمایه‌داران در فوتبال جزیره با باز شدن پای بن سلمان به نیوکاسل دوباره سر زبان‌ها افتاد. خیلی‌ها معتقدند ضرر حضور شاهزاده سعودی در جزیره بیشتر از منفعتش است. هرچند بعضی‌ها هم پول شاهزاده سعودی را عاملی برای پیشرفت باشگاهی در جایگاه نیوکاسل می‌دانند. پس با هم نکات مثبت و منفی این اتفاق را بررسی می‌کنیم. 

نکات مثبت

خداحافظی با اشلی

مایک اشلی ۱۳ سال باشگاه نیوکاسل را در اختیار داشت، اما هیچ‌وقت نتوانست آنچه که هواداران انتظار دارند را برآورده کند. سهمیه لیگ قهرمانان اروپا یا موفقیت در لیگ اروپا و همچنین جام‌حذفی و اتحادیه بزرگترین خواسته‌های هواداران از اشلی بود که هیچ‌وقت به واقعیت نپیوست. حتی در زمینه جذب بازیکن هم اشلی اهل ولخرجی نبود و نشان داد مدیری با آرزو‌های متوسط است.

جذب بازیکنان بزرگ

آخرین باری که نیوکاسل برای خریدن بازیکن بزرگ اقدام کرد به ۱۴ سال قبل یعنی سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد که ۱۷ میلیون پوند برای جذب مایکل اوون به رئال پول پرداخت کردند. حالا بعد از این همه سال با آمدن بن‌سلمان می‌توان انتظار داشت خیلی زود پای ستاره‌های بزرگ به سنت جیمز پارک باز شود. ستاره‌هایی که هیجان را به شمال شرق برمی‌گردانند.

پیشرفت نیوکاسل

وقتی یک تیم فوتبال پیشرفت می‌کند، در کنارش آکادمی و استعدادیابی باشگاه پیشرفت می‌کند، اقبال به حضور در ورزشگاه و خرید البسه باشگاه بیشتر می‌شود و حق پخش آن تیم بالا می‌رود. همه این عوامل هستند که می‌توانند سرمایه را به باشگاه بازگردانند و سود خوبی را به حساب باشگاه منتقل کنند.

جهش اقتصادی منطقه

سودآوری فقط به خود تیم ختم نمی‌شود. منطقه‌ای که تیم در آنجا واقع شده هم همزمان به پیشرفت می‌رسد. این همان سیاستی است که خانم آماندا استاولی دنبال می‌کند. در واقع پول بن‌سلمان می‌تواند شمال شرق را هم از نظر اقتصادی با جهش روبه‌رو کند. منطقه‌ای که تیم فوتبالش خوب باشد از هتل گرفته تا رستوران‌ها و کافه‌ها و مراکز خرید تجاری و اداری نیز با پیشرفت مواجه خواهد شد.

نکات منفی

زیر پرچم بن‌سلمان

شاهزاده بن سلمان هرقدر هم که پولدار باشد، اما آدم خوش‌نامی در عرصه سیاست نیست. هرجا که درگیری در منطقه باشد، از جنگ با یمن گرفته تا قتل جمال خاشقچی، ردپای بن‌سلمان در آن دیده می‌شود. او به همان اندازه که پولدار است در کشت و کشتار‌های منطقه هم به نوعی متهم شناخته می‌شود. چیزی که به هیچ عنوان در شیخ منصور اماراتی و رومن آبراموویچ روس دیده نمی‌شود، چون این‌ها اساساً در اقدامات سیاسی کشورشان ورود نمی‌کنند.

دستمزد‌های نجومی

خیلی‌ها نگران هستند نیوکاسل همان مسیر منچسترسیتی را در پرداخت پول به بازیکنان درپیش بگیرد. مسیری که سیتی رفت و باعث شد قیمت بازیکنان چندین و چند برابر شود. به طور مثال رقم ۵۰ میلیون پوند که تا یک دهه پیش پول فرناندو تورس و بزرگترین انتقال جزیره بود امروز هزینه یک بازیکن متوسط است. حالا مشخص نیست بن‌سلمان و تیم اقتصادی اش چه برنامه‌ای برای جذب بازیکن دارند.

بحران کرونا و نفت

دیگر این را همه می‌دانند ثروت اعراب از نفت می‌آید. حالا که کرونا دنیا را درگیر کرده و قیمت نفت به طرز عجیبی کاهش پیدا کرده است، عربستانی‌ها هم در تأمین درآمد خود با مشکل مواجه شده‌اند. بن‌سلمان باید همه این نکات را در تیمداری لحاظ کند. بحران کرونا و نفت شاید اجازه ندهد بن‌سلمان حالا حالا‌ها دست به ریخت و پاش بزند. باید این را توجه داشت که هرگونه ریخت و پاش اضافی در نیوکاسل در صورت بد بودن اوضاع عربستان می‌تواند صدای اعتراض مردم را دربیاورد.

زیر ذره‌بین یوفا

فیرپلی مالی قانونی است که اتحادیه فوتبال اروپا برای جلوگیری از افزایش دستمزد‌ها چندسالی است که آن را اجرایی کرده است. این قانون سقف مشخصی را برای خرید بازیکن مشخص کرده تا باشگاه‌هایی همچون منچسترسیتی و حالا نیوکاسل بازار نقل و انتقالات را خراب نکنند. اکنون رقابت بن‌سلمان با شیخ منصور، آبراموویچ، گلیزر‌ها و… این احتمال را می‌دهد که مجدداً باید منتظر افزایش بی‌رویه دستمزد‌ها باشیم. اتفاقی که اگر بیفتد یوفا را بیش از پیش به این تیم‌ها و مالکان‌شان حساس خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=53699

ثبت نظر

-