ارز آوری محصولات ارگانیک نسبت به درآمد‌های نفتی بیشتر است!

  • کد خبر : 52635
  • 08 اردیبهشت 1399 - 19:52
ارز آوری محصولات ارگانیک نسبت به درآمد‌های نفتی بیشتر است!
به گزارش نیوز،

‌رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی محصولات ارگانیک در کشور‌های اروپا و آمریکا مشتریان خاص خود را دارند و همه ساله ۱۵ تا ۲۰ درصد بر مصرف محصولات ارگانیک افزوده می‌شود.

اخبار اقتصادی- او ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت محصولات ارگانیک نسبت به محصولات سنتی بالاتر است، از این رو می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمد نفتی باشد.

نورانی با اشاره به اینکه هر بشکه نفت ۳۰ دلار به فروش می‌رسد، بیان کرد: قیمت محصولات ارگانیک ۳۱ تا ۳۲ برابر یک بشکه نفت می‌تواند ارزآوری داشته باشد که متاسفانه در کشور ما به تولید محصولات ارگانیک توجه چندانی نمی‌شود.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه پتانسیل کشاورزی در کشور ما بالاست، گفت: علی رغم آنکه از ۱۳ اقلیم کشاورزی دنیا، ۱۱ اقلیم در ایران است، اما گوش شنوایی برای افزایش تولید محصولات ارگانیک وجود ندارد چرا که برخی مسئولان اذعان می‌کنند که محصولات ارگانیک کالای لوکس به شمار می‌رود.

او ادامه داد: اگرچه با صادرات محصولات کشاورزی می‌توان از درآمد‌های نفتی بی نیاز بود، اما حمایت چندانی از تولید این محصولات صورت نمی‌گیرد.

نورانی استفاده از بذور پربازده و فناوری روز دنیا را امری مهم در افزایش تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: این در حالی است که مسئولان افزایش مصرف سم و کود را راه حلی برای افزایش تولید می‌دانند.

 ۳۸ میلیون هکتار اراضی کشور قابل کشت است

این مقام مسئول سطح زیر کشت فعلی محصولات کشاورزی را ۱۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قابلیت کشت در ۳۸ میلیون هکتار اراضی وجود دارد و همواره با استفاده از ماشین آلات روز دنیا و فناوری می‌توان میزان تولید را به ۲ برابر افزایش داد.

به گفته او، با استفاده از تکنولوژی روز دنیا باید به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک پیش رویم چرا که هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا راهی برای بستن دریچه‌های نفت کشور است، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه کمبودی در موادغذایی نداریم، اما می‌توان تولید محصولات کشاورزی را مشروط بر جهش صادرات افزایش داد.

او در پایان با اشاره به راهکار‌های جهش صادرات  محصولات کشاورزی تصریح کرد: رفع موانع تولید، مبارزه با رانت خواری و فساد، فرسودگی ماشین آلات کشاورزی، کمبود کانتینر‌های یخچالی و جاده‌ای، نبود واگن‌های سردخانه ریلی جهت توسعه صادرات، تجهیز باغات به انبار‌های سرد و بسته‌بندی، کمبود فناوری روز دنیا در افزایش تولید، هدفمند کردن تسهیلات و مشوق تولید، اصلاح خرید تضمینی، اصلاح الگوی کشت، تثبیت در صدور مجوز‌های تولید گلخانه، سردخانه و صنایع وابسته، واردات ماشین مورد نیاز تولید و صادرات، وام‌های بدون بهره برای ساخت انبار‌های سرد، رفع بوروکراسی‌های اداری پراکندگی دستگاه‌های تصمیم گیر، تثبیت در فضای بهبود کسب و کار، گرانی ربای بانکی، هماهنگی قوای سه گانه برای تسریع در جهش تولید، تمرکز نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای جهش موفق تولید و صادرات، تقویت نهاد‌های تحقیق و پژوهش در ارتقای تولید و صادرات، تقویت مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی، تقویت زنجیره تولید و صادرات، تخصیص مشوق و یارانه در بخش مصارف سموم کشاورزان و حذف کنتور آب بهای کشاورزی در تحقق توسعه صادرات ارگانیک و جهش تولید تاثیر بسزایی دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=52635

ثبت نظر

-