طرز تهیه آش شله‌ قلمکار/ افطاری شب چهارم ماه رمضان

  • کد خبر : 51763
  • 28 فروردین 1400 - 9:12
طرز تهیه آش شله‌ قلمکار/ افطاری شب چهارم ماه رمضان
شاید اگر بگوییم یکی از خوش مزه ترین غذاهای ایرانی که طرفدار زیادی دارد همین آش شله قلمکار خودمان است. شاید به نظر کمی سخت و وقت گیر برسد اما با موادی که در ان به کار می رود تبدیل به غذایی بسیار خوش مزه و مفید می شود که سختی ان را فراموش می کنید. این غذای خوش مزه را می توان در دورهمی ها و نذری ها بپزید.گرچه پخت این غذا کمی زمان بر است اما حین پخت عطری بی نظیر تمام فضای خانه شما را پر می کند و طعم ان ان قدر بی نظیر است که همه لذت می برند. این غذا را کوچک و بزرگ دوست دارند و از خوردن ان لذت می برند. این غذا یکی از غذاهای مهم در ماه مبارک رمضان است که خانم های کدبانو ان را می پزند.

طرز تهیه آش شله‌ قلمکار/مواد مورد نیاز:

پیاز: سه عدد یزرگ

سیر: دو حبه

برنج: نصف لیوان کمتر

نخود: نصف لیوان

عدس: یک لیوان سر پر

گندم: نصف لیوان

لوبیا چیتی: نصف لیوان

سبزی آش: نیم کیلو

کشک: به اندازه لازم

گوشت بدون استخوان: دویست و پنجاه گرم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: مقداری

طرز تهیه آش شله‌ قلمکار

>>>بیشتر بخوانید:

۱۰ ترفند برای این که استاد آشپزی شوید!

طرز تهیه آش شله‌ قلمکار

مرحله اول:

قبل از هر کاری نفخ حبوبات را بگیرید تا مشکلات گوارشی برایتان پیش نیاید. نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه‌ای می ریزیم و روی آنها آب می گیریم و به مدت پنج ساعت اجازه می‌دهیم تا خیس بخورند. شما می توانید از شب قبل این کار را انجام دهید. بهتر است ۲ الی ۳ مرتبه در طی چند ساعتی که در حال خیس خوردن است آب آن ها را عوض کنیم و مجددا آب روی حبوبات بگیریم یعد از ان که دیدیم خوب خیس خورد ابش را می گیریم. ۳ تا عدد پیاز را پوست گرفته و می شوییم و به صورت خلالی خرد می‌ کنیم و در تابه‌ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم می‌گذاریم تا گرم شود.


مرحله دوم:

بعد پیاز را در روغن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا نرم و طلایی شود و در بشقابی پیازهای سرخ شده را می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم. آن وقت گندم را می‌شوییم و آبکش می‌کنیم و در قابلمه‌ای می ریزیم و ۵ لیوان آب روی آن می‌ریزیم.


مرحله سوم:

حرارت را ملایم می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا پخته شود. نخود را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن آبمی ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد. پس از گذشت ۱ ساعت از پخت، لوبیا را نیز آبکش می‌کنیم و به نخود اضافه می‌کنیم و اجازه می دهیم تا خوب با هم بپزند.


مرحله چهارم:

گوشت را می‌شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن چند لیوان آب سرد می‌ریزیم و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست می‌گیریم و پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می‌کنیم و داخل گوشت قرار می‌دهیم.


مرحله پنجم:

روی حرارت می‌گذاریم تا با حرارت ملایم گوشت پخته شود. عدس را نیز در ظرفی اب ریخته و می گذاریم خیس بخورد. پس از این که گوشت پخت، گوشت‌ها را از آب گوشت جدا کرده و آب گوشت را صاف می‌کنیم و کناری می‌گذاریم.


مرحله ششم:

سخت نگیرید اگر دوست داشتید گوشت را زیر دندان حس کنید درشت تر وگر نه گوشت‌ها را ریش ریش می‌کنیم و بعد کناری می‌گذاریم. برنج را تمیز می‌شوییم و در قابلمه‌ای بزرگ می‌ریزیم و عدس را آبکشی می‌کنیم و به برنج اضافه می‌کنیم و به اندازه ای که آب روی مواد گرفت داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت  می گذاریم. ابتدا حارت را زیاد کرده تا به جوش بیاید و بعد کم می کنیم.


مرحله هفتم:

روی حرارت ملایم می‌ گذاریم تا عدس و برنج نرم شوند. سبزی این آش اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعناع و گشنیز است را به یک اندازه در آش استفاده می‌کنیم سبزی ها را خوب شسته و آبکش می‌کنیم و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد می‌کنیم.


مرحله هشتم:

البته می توانیم در خردکن نیز سبزی‌ها را بریزیم تا خرد شوند. پس از پخت برنج و عدس، قبل از اینکه سبزی‌ها را به مواد بیفزاییم کمی نمک روی مواد می‌ریزیم و بعد سبزی‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم (تا رنگ سبزی تا جای ممکن تغییر نکند)


مرحله نهم:

نیم ساعت زمان کاملا کافیست تا سبزی‌ها نرم شوند بعد نخود و لوبیا و گندم پخته شده را نیز اضافه می‌کنیم و گوشت‌های ریش شده و آب گوشت را نیز اضافه می‌کنیم. ادویه‌ها را نیز می‌افزاییم که حاوی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه است.


مرحله دهم:

نصف پیاز داغ را نیز داخل آش ریخته و آب جوش به مواد اضافه می‌کنیم. در قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را ملایم می‌کنیم تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب‌دار شود. آش آماده شده را در کاسه ای بزرگ می‌کشیم و با نعناع داغ و کشک و پیازداغ تزئین می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=51763
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-