راه‌حل پیشنهادی «نیوزویک» برای بحران روابط ایران و آمریکا

  • کد خبر : 49414
  • 05 اردیبهشت 1399 - 18:01
راه‌حل پیشنهادی «نیوزویک» برای بحران روابط ایران و آمریکا

به گزارش نیوز به نقل از فارس؛  نشریه آمریکایی «نیوزویک» در این یادداشت آورده است، از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، روابط تیره آمریکا و ایران تغییری نداشته است. آمریکا مانع از اختصاص وام بانک جهانی به ایران شده است، کشتی‌های نظامی ایرانی در خلیج فارس تهاجمی‌تر شده‌اند و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر طبل توئیت‌هایش می‌کوبد که به‌گفته پنتاگون چیز جدیدی نیست.

نیوزویک می‌افزاید: «اکنون سه راه پیش روی روابط ایران و آمریکا وجود دارد. اول این‌که همسو با مقاله “اریک ادلمن” و “ری تکیه” در نشریه “فارین افرز”، آمریکا رویکرد تغییر رژیم [در ایران] را پیش بگیرد. دومین راه این است که کمپین “فشار حداکثری” را ادامه دهد و با نیروهای مرتبط با ایران در عراق، سوریه و دیگر نقاط زد و خورد کند».

این نشریه در ادامه می‌نویسد: «سومین راه، همان گزینه‌ای است که نیاز داریم: هرگونه تحرک درخصوص تغییر رژیم با حمایت آمریکا یا هرگونه مداخله نظامی کاملاً رد شود. دیپلماسی واقع‌گرایانه با محوریت مذاکراتی که هر دو طرف در آن امتیازات معنادار بدهند، جایگزین رویکرد فشار حداکثری بی‌نتیجه فعلی شود. [آمریکا باید] از عراق، سوریه، یمن و دیگر درگیری‌های خاورمیانه که می‌تواند به افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال درگیری ناخواسته با ایران منتهی شود، کنار بکشد. همچنین به‌جای تهدید و اجبار، سیاست خارجی بر مبنای دیپلماسی را پیش بگیرد و به‌جای برتری‌جویی، صلح را هدف خود قرار دهد».

این یادداشت می‌افزاید:‌ «گزینه تغییر رژیم هرگز نباید روی میز قرار می‌گرفت، با این حال سال‌های متمادی در گوشه و کنار ساختار حاکم در سیاست خارجی آمریکا مورد محبوبیت قرار داشته است. “جان بولتون” مشاور امنیت ملی اخراجی بی‌شرم‌ترین کسی بود که خواستار این [تغییر رژیم] بود، از سوی دیگر “مایک پامپئو” وزیر امور خارجه آمریکا با این‌که اخیراً لفاظی‌های تندش را کاهش داده‌ است با این مفهوم بیگانه نیست».

این نشریه می‌نویسد: «تهاجم به خاک ایران مشابه جنگ عراق نخواهد بود و از هر نظر بدتر خواهد بود. خطر اصلی این نیست که تهران آمریکا را در شکست دهد بلکه، خطر اصلی این است که به پرهزینه‌ترین و بزرگترین جنگی تبدیل شود که می‌تواند خون ما را بخشکاند. صادقانه بگویم، مقاله فارین افرز خواستار تجاوز نظامی نیست بلکه تأکید آن بر تغییر رژیم از طریق “هرکاری است که می‌تواند دولت [ایران] را تضعیف و مخالفان آن را تقویت کند”، از جمله عملیات‌های مخفیانه و تشدید کمپین فشار دولت ترامپ بنابراین رویکرد تغییر رژیم با تشدید گزینه دوم همراه است که وضع کنونی را حفظ می‌کند و درگیری‌هایی در سطح پایین را شامل می‌شود که به‌قدری ناخوشایند نیستند که اعتراضات گسترده مردم آمریکا را در پی داشته باشند اما منشاء ثابت تلفات، مخارج تأمین شده از طریق استقراض و آسیبی غیرضروری به امنیت آمریکا هستند».

این یادداشت در پایان متذکر می‌شود: «تنها راه فاصله گرفتن از جنگ، اتخاذ رویکردی فعالانه به‌سوی صلح است. چنین کاری نیازمند درک این است که تحریم‌های سنگین اعمال شده تحت راهبرد فشار حداکثری در تغییر دادن موضع تهران شکست خورده است و به‌خصوص در برهه شیوع ویروس کرونا جامعه ایران را در نقطه تقابل با ما قرار داده است. هچنین این کار نیازمند ارزیابی مجدد اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا است. پس از نزدیک به دو دهه درگیری در سطح منطقه که بیش‌تر زیان داشته تا سود، زمان آن فرا رسیده که این جنگ‌های طولانی و نسل به نسل، به‌جای گسترش یافتن به ایران، کاملاً به پایان برسند».

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=49414

ثبت نظر

-