رشد ۸ درصدی نرخ نفت دریای شمال

  • کد خبر : 48280
  • 04 اردیبهشت 1399 - 11:46
رشد ۸ درصدی نرخ نفت دریای شمال
به گزارش نیوز،

  بدنبال اشباع بازار با تولیدات روزافزون و کاهش فاجعه بار تقاضای سوخت تحت تاثیر فرمان «در خانه بمانید» دولت‌ها در راستای متوقف کردن شیوع  ویروس کرونا ، معاملات نفت  در چند روز اخیر بیش از هر زمان دیگری نوسان داشت.

معاملات آتی وست تگزاس اینترمیدیت روز دوشنبه در قلمرو منفی فرو رفت و کار خود را در آن روز با ثبت رکورد تاریخی منفی ۳۷.۶۳ دلار به ازای هر بشکه به اتمام رساند و این در حالی بود که برنت نیز اوایل روز گذشته پایین‌ترین سطوح خود را از ژوئن ۱۹۹۹ تاکنون تجربه کرد.

شب گذشته برنت دریای شمال با رشد ۱.۵۴ دلاری یا ۸ درصدی، هر بشکه ۲۰.۸۷ دلار معامله شد. این در حالی بود که در همان روز به کف تاریخی خود یعنی بشکه‌ای ۱۵.۹۸ دلار رسیده بود.

معاملات ماه ژوئن وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۳.۰۹ دلاری با ۲۶.۷ درصدی هر بشکه ۱۴.۶۶ دلار انجام شد.

از ابتدای امسال، برنت و وست تگزاس اینترمیدیت به ترتیب بیش از ۶۵ و حوالی ۷۵ درصد افت قیمت داشتند.

تولیدکنندگان عمده نفت جهان موسوم به اوپک و متحدانش در راستای مهار تولیدات فزاینده نفت و تلنبار شدن آن در انبارها، با کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه موافقت کردند.

اما این کاهش‌ برای جبران موجودی رو به افزایش انبارها، چندان به موقع رخ نخواهد داد؛ انبارهایی که موجودی آن در هفته گذشته در آمریکا به ۵۲۸.۶ میلیون بشکه رسید؛ رقمی که در مقایسه با رکورد تاریخی آن تنها ۳ درصد فاصله داشت.

«باب یوگر» مدیر بخش معاملات آتی میزوهو بانک، گفت: اگر روند افزایشی انبارها ادامه یابد که البته با توجه به تولیدات عربستان سعودی که پشت در انبارها صف کشیده است، امری محتمل به نظر می‌رسد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد لبریز شدن آنها خواهیم بود.

عربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آماده است همراه با سایر تولیدکنندگان اقدامات بیشتری را انجام دهد و بغداد نیز بیانیه‌ای مشابه صادر کرد. نشست رسمی بعدی اوپک و اوپک پلاس در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

موجودی نفت خام آمریکا هفته گذشته ۱۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد که البته با پیش بینی‌های تحلیلگران مطابقت داشت.

بهای قراردادهای آتی نفت خام آمریکا با موعد انقضای نزدیک (سه شنبه ۲۱ ماه مه) در همین هفته برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر نزول کرد و تاجران وحشت‌زده برای خلاص شدن از نفتی که روی دستشان مانده بود، به مشتریان پول هم پرداخت کردند و بدین ترتیب بارِ تحویل گرفتن محموله‌ای را که هیچ جایی برای نگهداری آن نداشتند، از دوش خود برداشتند.

موجودی انبار کاشینگ در ایالت اوکلاهاما به عنوان مرکز اصلی ذخیره تولیدات وست تگزاس اینترمیدیت با ظرفیت ۶۰ میلیون بشکه تقریبا پر شده و سایر انبارها نیز از همین حالا اجاره داده شده اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=48280

ثبت نظر

-