نجات ۱۶ نفر از دل حادثه در ۲۴ ساعت / ۴ پرواز برای نجات جان نوجوان ۱۷ ساله

  • کد خبر : 46288
  • 01 اردیبهشت 1399 - 19:06
نجات ۱۶ نفر از دل حادثه در ۲۴ ساعت / ۴ پرواز برای نجات جان نوجوان ۱۷ ساله

به گزارش نیوز،  به محل اعزام شدند و مصدوم را که مردی حدودا ۳۶ساله بود به پایین انتقال دادند. منطقه‌ای که این دو نفر رفته بودند به دلیل بارش باران ریزشی بود. برای همین یکی از آنها سقوط کرد و زانویش به‌شدت آسیب دید. در کل توانایی حرکت کردن نداشت و وقتی امدادگران رسیدند، توانستند او را نجات دهند

 مأموریت نجات در ٢۴ساعت، امدادگران را به صحنه‌های حادثه کشاند. حادثه‌هایی که می‌توانست پایان تلخی داشته باشد، اما امدادگران در نقاط مختلف کشور توانستند مأموریت‌های خود را به خوبی انجام و ١۶ نفر را از دل سانحه‌های مختلف نجات دهند. هفت حادثه در ٢۴ساعت، یک روز نجات را برای سرخ‌پوشان کشور به ثبت رساند.

دل کوه، باتلاق و رودخانه خروشان، محل‌هایی بودند که نجاتگران خود را به آنجا رسانده و گرفتارشدگان را از دل این حوادث بیرون کشاندند. ١۶ نفری که ممکن بود جان‌شان را از دست بدهند، اما با مأموریت موفقیت‌آمیز امدادگران به زندگی برگشتند. این حادثه‌ها از عصر روز جمعه بیست‎ونهم فروردین ماه تا عصر روز شنبه سی‌ام فروردین اتفاق افتاد.

١٠ ساعت جدال در بیستون

نخستین حادثه در ارتفاعات بیستون کرمانشاه بود. چهار کوهنورد پس از ۲۰ساعت تلاش نجاتگران هلال‌احمر در ارتفاعات بیستون نجات پیدا کردند. پس از اعلام مفقود شدن چهاردیواره‌نورد در ارتفاعات دیواره عظیم بیستون، بلافاصله عملیات جست‌وجو و نجات از ساعت ۱۷روز جمعه بیست‎ونهم فروردین با یک تیم تخصصی از جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه آغاز شد.

با تلاش مأموران تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه پس از حدود ۲۰ ساعت جست‌وجو در شرایط سخت و صعب‌العبور، افراد گرفتار شده در ارتفاعات دیواره عظیم بیستون پیدا شدند و پس از انتقال به محل امن به وسیله تجهیزات کوهستان به دامنه کوه منتقل شدند و همگی آنها در سلامت کامل هستند.

فرزین معتمدی، مدیرعامل هلال‌احمر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار«شهروند» جزئیات این حادثه را تشریح کرد: «این چهار نفر گرفتار، دیواره‌نورد حرفه‌ای بودند و میانگین سنی آنها ۴۵‌سال بود. آنها در حین صعود دچار مشکل شدند و در نهایت در مسیر بسیار سختی گیر افتادند. یک نفر از آنها موفق می‌شود با ١١٢تماس بگیرد و در نهایت محل دقیق‌شان را اطلاع دهند. پس از اعلام این دیواره‌نورد، بلافاصله دو تیم تخصصی راه افتادند و بعد از حدود ۱۰ ساعت به آنها دسترسی پیدا کردند. ۱۰ ساعت دیگر نیز طول کشید تا آنها را با سختی به پایین منتقل کنند. البته آنها خودشان هم تجربه و تخصص داشتند و همکاری خوبی با تیم‌های هلال‌احمر برقرار شد.

تا اینکه خوشبختانه سالم و سلامت به پایین کوه هدایت شدند.» هر چهار نفر از نجات‌یافتگان اهل کرمانشاه هستند و همگی دوست قدیمی و بچه محل‌اند. فریبرز از هر چهار نفر بزرگ‌تر است. او ۴٧‌سال دارد و همان فردی است که با هلال‌احمر تماس گرفت: «یک جایی بودیم که هر لحظه تصور می‌کردیم الان می‌میریم. دیگر امیدی به زنده ماندن نداشتیم و اشهدمان را هم خوانده بودیم. فقط شانسی که داشتیم این بود، با اینکه بین صخره کوه بودیم، موبایل آنتن داشت، گاهی هم اینترنت قطع و وصل می‌شد، همین موبایل و اینترنت نصف‌ونیمه باعث شد که مأموران هلال‌احمر راحت‌تر ما را پیدا کنند. تا حالا چندین بار کوه و صخره‌نوردی رفته بودیم، اما این برای بار نخست بود که این اتفاق برایمان افتاد. برای همین خیلی شوکه شده و ترسیده بودیم.»

جدال با مرگ در رودخانه خروشان

دومین حادثه چند ساعت بعد در میاندوآب رخ داد. این بار هلال‌احمری‌های میاندوآب چهار نفر گرفتار در زرینه‌رود میاندوآب را نجات دادند. این چهارجوان بر اثر واژگونی قایق در رودخانه زرینه‌رود گرفتار شده بودند که با تلاش تیم‌ سیلاب این شهرستان نجات یافتند. رئیس هلال‌احمر میاندوآب درباره جزئیات این حادثه گفت: «این حادثه در محدوده کوی قره‌ورن روی داده بود، حادثه‌دیدگان با قایق درحال گشتزنی و تفریح در رودخانه زرینه‌رود بودند که به دلیل واژگونی قایق در اثر سرعت زیاد آب، دچار حادثه شدند. بعد از حضور تیم‌های سیلاب هلال‌احمر در محل چهار جوان حادثه‌دیده از میان آب و لابه‌لای درختان و شخصی دیگر که با هدف کمک به حادثه‌دیدگان وارد رودخانه شده بود نجات یافتند، وضع جسمانی همه افراد هم خوب است.» تقی‌زاده، روابط عمومی هلال‌احمر آذربایجان‌غربی درباره جزئیات این ماجرا به «شهروند» گفت: «حادثه‌دیدگان چهارجوان هجده تا بیست‌وسه‌ساله بودند و همگی با هم دوست و اهل میاندوآب بودند. عمق محلی که گرفتار شده بودند بیشتر از سه متر بود.

همچنین شدت آب نیز خیلی زیاد بود و قایق این افراد را به‌طور کامل با خود برده بود. خود این جوان‌ها نیز در آب افتاده بودند و اهالی آنها را دیدند و با هلال‌احمر تماس گرفتند. حتی یکی از اهالی نیز وارد آب شده بود تا کمک کند. ولی خودش هم گرفتار شد که در نهایت هر پنج نفر را تیم سیلاب میاندوآب نجات دادند و حال‌شان نیز خوب است.»

مصدومیت در ارتفاعات صعب‌العبور

نجات جوان سقوط کرده از ارتفاعات شهرستان باغملک یکی دیگر از عملیات‌هایی است که هلال‌احمری‌ها را به انجام مأموریتی سخت واداشت. نجاتگران جمعیت هلال‌احمر باغملک جوانی ۳۲ ساله ساکن شهر قلعه تل را نجات دادند. رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان باغملک درباره جزئیات این ماجرا به «شهروند» گفت: «پس از تماس اورژانس ۱۱۵ با جمعیت هلال‌احمر و اعلام سقوط فردی از ارتفاعات صعب‌العبور، یک تیم کوهستان به محل حادثه در منطقه قلعه داوود روستای تمبهار از توابع شهر قلعه تل باغملک اعزام شد و مصدوم حادثه‌دیده را که از ناحیه سر، صورت، دست و پا آسیب دیده بود، به مراکز درمانی منتقل کرد.»

نجات چوپانان

همان روز جمعه حادثه دیگری این‌بار در خراسان جنوبی رخ داد. در این حادثه دو جوان از باتلاق رودخانه فخرود درمیان نجات یافتند. رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان درمیان جزئیات این ماجرا را توضیح داد و در این‌باره گفت: «جمعه‌شب گذشته با اعلام حادثه‌ای مبنی بر گرفتار شدن دو نفر در باتلاق مسیر رودخانه فخرود درمیان، دو تیم به محل حادثه اعزام شدند. این حادثه در ساعت

١٩ و ٣٠ دقیقه در محور اسدیه -گزیک در مسیر رود رخ داد که در همان لحظات اول یک نفر از حادثه‌دیدگان نجات یافت. دومین مصدوم که جوانی ۲۶ ساله بود پس از سه ساعت عملیات رهاسازی توسط تیم اعزامی هلال‌احمر نجات یافت و به بیمارستان خاتم‌الانبیای شهر اسدیه منتقل شد.» این دو جوان چوپان بودند که در راه برگشت در باتلاق گرفتار شدند؛ لحظات سختی سپری شد که در نهایت سرخپوشان هلال‌احمر منجی آنها شدند و هر دو را از مرگ نجات دادند. جواد مرادی، رئیس شعبه درمیان جزئیات بیشتری از این حادثه بیان کرد و به خبرنگار «شهروند» گفت: «این دو چوپان با هم کار می‌کردند و اهل شهر اسدیه هستند. یکی ٢۶ ساله و دیگری ١٩ ساله است. آنها در راه برگشت از چرای گوسفندان دچار حادثه شدند. باید از یک رودخانه رد می‌شدند.

رودخانه آب نداشت، اما بارش‌های اخیر آنجا را به باتلاق تبدیل کرده بود. چند گوسفند در باتلاق گیر کردند. چوپان ١٩ ساله رفت تا گوسفندان را آزاد کند، اما خودش هم گیر ‌افتاد. برای همین پسر بزرگ‌تر برای کمک رفت، ولی او هم در باتلاق گیر کرد. خانواده آنها وقتی دیدند این دو نفر دیر کرده‌اند به سراغ‌شان رفتند. مسیر را بلد بودند. برای همین به همان مسیر رفتند و دیدند تا بالای سینه در باتلاق گیر کرده‌اند. بلافاصله با هلال‌احمر تماس گرفتند و نیروهای امدادی نیز به کمک این دو نفر شتافتند.»

سقوط از ارتفاعات لواسان

ظهر روز شنبه عملیات نجات دیگری این‌بار در ارتفاعات ناصرآباد لواسان اتفاق افتاد. مردی جوان در ارتفاعات ناصرآباد لواسان گیر افتاده بود. ظهر شنبه گزارشی مبنی بر گرفتاری دو نفر در ارتفاعات ناصرآباد لواسان به هلال‌احمر شمیرانات اعلام شد که به دلیل ریزشی بودن منطقه یک نفر از آنها هنگام پایین آمدن سقوط کرد و از ناحیه زانو دچار آسیب شد. تاجیک نوری، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان تهران در این‌باره گفت: «به محض اعلام حادثه یک تیم کوهستان و یک تیم عملیاتی از پایگاه جاده‌ای گردنه قوچک شمیرانات به محل اعزام شدند و مصدوم را که مردی حدودا ۳۶ساله بود به پایین انتقال دادند. منطقه‌ای که این دو نفر رفته بودند به دلیل بارش باران ریزشی بود. برای همین یکی از آنها سقوط کرد و زانویش به‌شدت آسیب دید. در کل توانایی حرکت کردن نداشت و وقتی امدادگران رسیدند، توانستند او را نجات دهند.»

نجات از صخره

حادثه دیگر در کرج رخ داد و مأموران سرخ‌پوش هلال دو نفر گرفتار در صخره را نجات دادند. این اتفاق نیز عصر روز شنبه رخ داد. رئیس جمعیت هلال‌احمر کرج گفت: «عصر روز شنبه با اعلام حادثه از مرکز کنترل عملیات استان البرز مبنی بر گرفتار شدن دو نفر در صخره‌های محدوده جاده نوجان، تیم امدادونجات کوهستان استان به منطقه اعزام شد. امدادگران با عملیاتی سه ساعته توانستند دو مرد۴۰ و ۴۶ ساله را با ایجاد کارگاه حمایت، استفاده از سفره نجات و حمایت از بالا به سلامت از صخره‌های مشرف به آبشار نجات دهند و به محل امن منتقل کنند.»

۴ سورتی پرواز برای نجات نوجوان ۱۷ ساله

در ارتفاعات شیرپلای استان تهران نیز امدادگران نوجوانی را نجات دادند تا عملیات موفقیت‌آمیز دیگری در روز نجات هلال‌احمری‌ها به ثبت برسد. غروب روز جمعه نوجوانی ۱۷ ساله در ارتفاعات شیرپلای تهران سقوط کرد و این حادثه از طریق دوستش به امدادگران هلال‌احمر استان تهران مخابره شد. طبق اعلام مرکز کنترل فرماندهی هلال‌احمر استان تهران، یک تیم امدادونجات کوهستان از شمیرانات و یک تیم عملیاتی با بالگرد برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند.

معاون امدادونجات هلال‌احمر استان تهران درباره جزئیات این اتفاق گفت: «امدادگران در هوای سرد و برفی پس از رسیدن به محل حادثه و انجام اقدامات اولیه برای نجات مصدوم که دچار ترومای سر و پا شده بود، او را تثبیت و با بالگرد به محل امن منتقل کردند.

از آنجایی که غروب بود، هلال برای اینکه هوا تاریک نشود بالگرد فرستاد. یک تیم زمینی هم از توچال اعزام کردند. در کل کوهنوردی به دلیل کرونا ممنوع است، اما این پسر بالا رفته بود. پا و سرش آسیب دید، اما آسیب سرش زیاد جدی نیست. برای همین با بالگرد او را به بیمارستان منتقل کردند. درنهایت با انجام چهار سورتی پرواز و عملیاتی سه ساعته مصدوم تحویل عوامل اورژانس شد.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=46288

ثبت نظر

-