سقوط ارزش لیر و هجوم اعراب برای خرید املاک در ترکیه

  • کد خبر : 456422
  • 27 آذر 1400 - 9:22
سقوط ارزش لیر و هجوم اعراب برای خرید املاک در ترکیه

نیوز: سقوط ارزش لیر پول ملی ترکیه فرصت‌های تازه‌ای را برای خارجی‌هایی که به دنبال ورود به بازار املاک و مستغلات آن کشور هستند فراهم کرده است.

لیر ترکیه پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آن کشور برای چهارمین بار متوالی به روند نزولی خود ادامه داده است.سقوط ارزش لیر، اما خبر خوبی برای سیل خارجی‌هایی است که در بازار املاک ترکیه سرمایه گذاری می‌کنند.بسیاری از ترک‌ها، خارجی‌ها و به ویژه اعرابی که در ترکیه خانه خریداری می‌کنند را تهدیدی برای فرهنگ خود قلمداد می‌کنند.

احساسات ضد عربی در ترکیه با هجوم بیش از ۳.۷ میلیون سوری که از جنگ داخلی ده ساله در کشورشان فرار کرده‌اند افزایش یافته است.هم چنین، گفته می‌شود حزب عدالت و توسعه می‌خواهد از رای این سوری‌ها به نفع خود در انتخابات آینده استفاده کند.

خریداران خانه در ترکیه چقدر ضرر کرده‌اند؟

طبق گزارش آژانس آمار دولتی ترکیه فروش خانه‌های ترکیه به خارجی‌ها در ماه گذشته افزایشی تقریبا ۵۰ درصدی داشته است و میلیارد‌ها دلار سرمایه را به ترکیه آورده است. در ماه نوامبر، ۷۳۶۳ خانه در ترکیه فروخته شد که خود یک رکورد محسوب می‌شود در حالی که در مدت مشابه در سال قبل ۴۹۶۲ خانه به خارجی‌ها فروخته شده بود.

بیش‌ترین مشتریان املاک ترکیه از ایران، پس از آن از عراق و روسیه بوده اند. عمده فروش‌ها در استانبول با ۱۹۹۲ واحد فروخته شده بوده است و حدود نیمی از تعداد کل خانه‌های فروخته شده در آنتالیا تفرجگاه محبوب در دریای مدیترانه و هم چنین در آنکارا پایتخت بی روح ترکیه واقع شده‌اند.

رکورد خرید ملک در ترکیه شکست/ ریزش لیر باعث هجوم خارجی ها شد

فروش خانه‌های ترکیه به خارجی‌ها در ماه نوامبر تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته و رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده و میلیاردها دلار ارز خارجی برای این کشور به ارمغان آورده وکاهش لیر باعث شده که خریدها بسیار ارزان‌تر شود.

آمار و ارقام حاکی از آن است که در پس زمینه بیش از ۲۰ درصد تورم سالانه، بازار ملک در ماه نوامبر به طور کلی پررونق بوده و فروش کلی ۵۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۱۷۸ هزار و ۸۱۴ ملک رسیده است.

۳۶۳ خانه فروخته شده در ترکیه به خارجی ها در نوامبر، بالاترین سطح ماهانه از زمان شروع سری داده ها در سال ۲۰۱۳ است؛ با اختلاف بیشترین تعداد خریداران خارجی، شهروندان ایرانی و پس از آن عراقی ها و روس ها بودند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=456422

ثبت نظر

-