اردشیر زاهدی داماد محمدرضا شاه پهلوی درگذشت

  • کد خبر : 455070
  • 27 آبان 1400 - 18:45
اردشیر زاهدی داماد محمدرضا شاه پهلوی درگذشت

نیوز: اردشیر زاهدی درگذشت/اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران پهلوی و آخرین سفیر دولت شاهنشاهی در ایالات متحده در سن ۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت.اردشیر زاهدی از افراد بسیار نزدیک به محمدرضا شاه پهلوی و داماد سابق او بود.

اردشیر زاهدی در ۲۴ مهر ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. پدر وی، سپهبد فضل‌الله زاهدی از نظامیان بلندپایه در سلطنت پهلوی بود. اردشیر زاهدی، دیپلم خود را از یک مدرسه آمریکایی در بیروت، لبنان گرفت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت تا درس مهندسی کشاورزی بخواند.

اردشیر زاهدی

زاهدی در کتاب خاطراتش می‌گوید که اولین دیدارش با محمدرضا پهلوی، شاه ایران را همزمان با اولین بازدید شاه از آمریکا در سال ۱۳۲۸ بوده‌است. در آنجا اردشیر زاهدی به عنوان نمایندهٔ محصلین ایرانی ایالت یوتا به دیدار شاه ایران می‌رود. زاهدی در سال‌های پیش از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به ایران بازگشت. 

در نخستین سفر محمدرضا پهلوی پس از کودتای ۲۸ مرداد به آمریکا، اردشیر زاهدی به عنوان آجودان کشوری همراه شاه به این سفر می‌رود. به‌این ترتیب، وی خیلی زود به حلقه نزدیکان دربار شاه وارد می‌شود.

 اردشیر زاهدی یک دیپلمات باتجربه/ بیشتر بشناسید

اردشیر زاهدی

اردشیر زاهدی و شهناز پهلوی

اردشیر زاهدی سپس در سال ۱۳۳۶ با شهناز پهلوی، دختر بزرگ شاه، ازدواج می‌کند. آن‌ها دختری به نام «مهناز» به دنیا آوردند. اما هفت سال بعد، به خواست شهناز پهلوی از هم جدا شدند. در اسناد ساواک، دلیل این جدایی، عیاشی اردشیر زاهدی خوانده شده‌است.

اردشیر زاهدی تنها مقام رسمی حکومت پهلوی بود که در زمان بیماری محمدرضا پهلوی در تبعید با او بود و برای اقامت شاه ایران در ایالات متحده تلاش بسیاری کرد. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=455070

ثبت نظر

-