تفاوت اختراع و نوآوری/اولین اختراع بشر، که به ۲۳ میلیون سال پیش برمی گردد

  • کد خبر : 453909
  • 18 آبان 1400 - 8:30
تفاوت اختراع و نوآوری/اولین اختراع بشر، که به ۲۳ میلیون سال پیش برمی گردد

نیوز: شاید دو مفهوم «اختراع» و «نوآوری»، دارای اشتراکات و همپوشانی زیادی باشند، اما بسیار مهم است که میان آن‌ها تمایز قائل شویم. اگر بخواهیم تفاوت اختراع و نوآوری را به زبانی ساده بیان نماییم، می‌توان گفت: «نوآوری مترادف با اختراع نیست، بلکه گسترش و بسط یک اختراع است»

تفاوت اختراع و نوآوری

برای تبدیل یک اختراع به نوآوری، نیاز است که چندین منبع، شامل دانش، مهارت، قابلیت‌های فناورانه و … را با هم متحد نموده و با دانش تولید، مهارت‌های مدیریتی، امکانات بازاریابی، سیستم توزیع و از همه مهم‌تر، منابع مالی کافی، آن را در قالب یک محصول نهایی ارزشمند، به بازار عرضه نماییم.

در واقع، اختراع شامل خلق یک ایده بدیع و تبدیل آن به یک دستگاه، فرایند و یا روش انجام کار است که در ادامه، با بسط و توسعه آن، به یک نوآوری بدل می‌شود. از این منظر، نوآوری فرآیندی پیوسته است که طبق تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و کمیسیون اروپا، عبارت است از:

«پیاده‌سازی یا بهبود یک محصول، کالا، ایده یا روش جدید بازاریابی، یا یک روش سازمانی جدید در امور تجاری، محیط کاری و روابط خارج سازمانی». این تعریف، به‌خوبی دامنه وسیع نوآوری و موارد تحت پوشش آن را نشان می‌دهد.

اولین اختراع بشر

ظاهراً اولین اختراع بشر، که به ۲۳ میلیون سال پیش برمی گردد، درست کردن جای خواب و بالش از پوشال گیاهان بوده. گام بلند بعدی استفاده از ابزار سنگی طبیعی است که به حدود ۲/۵ میلیون سال پیش باز می گردد.

ساخت ابزار سنگی و استخوانی مانند نیزه، سوزن، ماله و چاقو مربوط به ۱۰۰ هزار سال پیش است. به همین ترتیب در طول تاریخ بشریت، اختراعات و کشفیات بسیاری انجام شده که تک تک آنها راه انسان را به طرف مدنیت هموار نموده و برای پیشرفت دانش و اعتلای انسان، مهم و حیاتی بوده است. اما از میان این میلیون ها اختراع فقط چندتایی هستند که دوران ساز بوده و چهره بشریت را به کلی دگرگون نموده اند.

اولین اختراع بشر

ثبت اولین اختراع به نام مرکز آموزش عالی کاشمر

شاید بتوان گفت اولین اختراعی که چهره بشریت را متحول کرد، اختراع چرخ بود که مربوط به هفت هزار سال پیش است. با اختراع چرخ، کشاورزی، حمل و نقل و تجارت رونق گرفت، از همین روی شاید بتوان چرخ را مهم ترین عامل تبادل سریع اطلاعات و پیدایش مدنیت و شهرنشینی دانست. اختراع بعدی که دنیا را متحول کرد قطب نما بود. چینی‌ها در قرن ۱۰ میلادی اولین قطب‌نما را اختراع نمودند.

تا قبل از این تاریخ دریانوردان از روی ستارگان مسیر خود را پیدا می‌کردند، اما این روش طی روز و یا شب‌های ابری، کارایی نداشت و سفر کردن در مسیرهای دور، تحت این شرایط امن نبود. اختراع قطب‌نما باعث ‌شد دریانوردان به راحتی و با امنیت خاطر، به مسیرهای بسیار دور بروند و از میان اقیانوس ها تردد کنند. در نتیجه همه ملل جهان توانستند دانش، اختراعات و اکتشافات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع قطب نما تبادل علم را در بین فرهنگ های مختلف جهان امکان پذیرکرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=453909

ثبت نظر

-