زنان افغانستان در سازمان ملل:کرسی افغانستان در این سازمان به طالبان داده نشود

  • کد خبر : 453802
  • 01 آبان 1400 - 8:56
زنان افغانستان در سازمان ملل:کرسی افغانستان در این سازمان به طالبان داده نشود

به گزارش نیوز: زنان افغانستان در سازمان ملل: کرسی افغانستان در این سازمان به طالبان داده نشود

فوزیه کوفی، ناهید فرید، اصیله وردک و انیسه شهید با حضور در سازمان ملل، از این سازمان خواستند تا کرسی افغانستان به طالبان داده نشود. فوزیه کوفی، رییس حزب‌ موج تحول گفت که «سازمان ملل باید کرسی افغانستان را به کسی دهد که به حق همه احترام می‌گذارد».

خانم کوفی به خبرنگاران گفت:‌ «ما بسیار در این مورد حرف زدیم؛ اما کسی حرف را نشیند». او تصریح کرد که «کمک، پول و رسمیت همه این‌ها ابزار نفوذی هستند که جهان برای ایجاد احترام به حق زنان و احترام به حقوق همه انسان‌ها در افغانستان باید استفاده کند».

زنان افغانستان در سازمان ملل

این در حالی‌ست که طالبان تلاش می‌کنند تا کرسی افغانستان در سازمان ملل را به‌دست آورده و سهیل شاهین را به‌حیث نماینده در سازمان ملل بفرستند.

گفتنی‌ست سازمان ملل تا پایان سال روان میلادی درباره‌ی کرسی افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

زنان افغانستان در سازمان ملل

روهی از زنان افغان به شمول اعضای پیشین پارلمان و خبرنگاران افغانستان از سازمان ملل متحد خواستند تا طالبان را از تصاحب کرسی افغانستان در این سازمان منع کند.

فوزیه کوفی، نماینده سابق و عضو مذاکره کننده صلح دولت سابق افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفت: «این بسیار ساده است. سازمان ملل باید این کرسی را به کسی بدهد که به حقوق همه در افغانستان احترام بگذارد.»

او درباره زنان افغان گفت:«در مورد ما زیاد صحبت می‌شود، اما به ما گوش نمی‌دهند.»

ناهید فرید، عضو سابق پارلمان افغانستان، اصیلا وردک دیپلمات سابق و انیسا شهید خبرنگار افغان کسانی هستند که همراه با فوزیه کوفی در این نشست شرکت کردند.

ناهید فرید گفت: «وقتی طالبان افغانستان را گرفتند… آنها گفتند که به زنان اجازه می‌دهند تا مشاغل خود را ادامه بدهند و به مکتب بروند، اما آنها به این وعده وفا نکردند.»

سازمان ملل متحد در حال بررسی

سازمان ملل متحد در حال بررسی این است که چه کسی باید نماینده افغانستان در این سازمان باشد. طالبان سهیل شاهین، سخنگوی خود در دوحه را به عنوان نماینده‌ این گروه به سازمان ملل معرفی کردند، از سویی دیگر غلام اسحاق‌زی، نماینده دولت سابق افغانستان در این سازمان نیز به دنبال ماندن در کرسی‌اش است.

زنان افغانستان در سازمان ملل/

احتمال می‌رود کشورهای عضو سازمان ملل متحد تا پایان سال جاری در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

نماینده‌ دولت غنی به نمایندگی از افغانستان در سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند

در همین حال، وردک در این نشست از کشورها خواست تا بر طالبان فشار وارد کنند تا در مورد حقوق زنان صحبت کنند. او گفت: «اگر می‌خواهید به آنها کرسی بدهید، باید شرایطی وجود داشته باشد.»

این زنان قبل از سخنرانی در سازمان ملل متحد در حمایت از زنان و دختران افغان که توسط بریتانیا، قطر، کانادا، سازمان ملل متحد و موسسه «زنان صلح و امنیت جورج تاون» برگزار شد، با خبرنگاران صحبت کردند.

شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین روز پنجشنبه به طور جداگانه‌ای برای بحث در مورد زنان، صلح و امنیت تشکیل جلسه داد.

اسحاق‌زی به این شورای 15 نفره گفت: «زنان و دختران در افغانستان امیدها و رویاهای خود را بر این شورا و نهاد جهانی متکی کرده‌اند تا به آنها کمک کند تا حق کار و آموزش خود را باز یابند، اگر هیچ کاری نکنیم و آنها را ناامید کنیم از نظر اخلاقی مذموم خواهد بود.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=453802

ثبت نظر

-