دفع فوریتی و بهداشتی احشام برای پیشگیری از بیماری های واگیردار/ احتمال بروز بیماری های واگیردار در کوتاه مدت منتفی است

  • کد خبر : 45306
  • 31 فروردین 1399 - 17:07
دفع فوریتی و بهداشتی احشام برای پیشگیری از بیماری های واگیردار/ احتمال بروز بیماری های واگیردار در کوتاه مدت منتفی است

گزارشی از وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان:

ما یکی از قوی ترین مجموعه های واکنش سریع در زمینه ی پیشگیری در حوزه سلامت محیط را داریم و به نظر می رسد احتمال بروز بیماری های واگیر حداقل در کوتاه مدت منتفی است.

در این گزارش ابتدا خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر سید مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی انجام داده و در خصوص ارزیابی و پیگیری مجلس در زمینه ی شرایط خاص مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان صحبت کرد

اقدامات اولیه در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

او ابتدا گفت: برابر پیگیری اعضای محترم کمیسیون  بهداشت و درمان، مسئولین ذیربط وزارت بهداشت برنامه های مختلفی را در خصوص مقابله با آثار و تبعات سیل اخیر در سیستان و بلوچستان با تشکیل تیم های تخصصی به اجرا گذاشته اند.

وی افزود: همچنین بمنظور پیشگیری از بیماری های عفونی و واگیردار و رسیدگی های آنی تیم هایی را بمنظور اقدامات ضروری، آموزش های مختلف به گروه های هدف گوناگون و ارسال گروه های مختلف خونی اعزام کرده اند.

دکتر خاتمی در اینباره ادامه داد: پوشش چتر کامل واکسیناسیون، بررسی منابع آب آشامیدنی و چاه های فاضلاب، توزیع کلر، نظارت بر دفن اجساد احشام، توزیع شیر خشک، توزیع سرم های ضد عقرب و ضد هاری و توزیع اقلام داروئی و پوشاک مورد نیاز از دیگر اقدامات ضروی صورت گرفته در مناطق سیل زده بوده است.

حجم بالای بارش و عدم استحکام منازل

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اورژانس کشور، معاونت بهداشت و معاونت درمان وزارت بهداشت  فی الحال مشغول اقدامات عملیاتی در منطقه هستند.

خاتمی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارشاتی که به دستمان رسیده طی این چند روز  پس از وقوع سیل، رسیدگی های اولیه، نسبتا خوب بوده است اما آن چه مهم است این است که بسیاری از مناطقی که آسیب دیده اند به دلیل عدم استحکام منازل بوده و خانه هایی نیز دچار آب گرفتگی شده اند.

وی اسکان اولیه و تغذیه را از اولین نیازهای مردم سیل زده دانست و گفت:  خوشبختانه هلال احمر گروه هایی را برای رفع نیازهای اولیه مردم در آنجا مستقر کرده اند و حتی غذای گرم نیز توزیع می شود.

او اشاره کرد: همانطور که استاندار سیستان و بلوچستان هم در گفتگوی خود بیان داشتند، حجم بارندگی در این استان به اندازه کل کاستی های کمبود بارش در سال های اخیر بوده و در واقع حجم بارش در واحد زمانی کوتاه خیلی زیاد بوده است.

هنوز نیاز به اقلام ضروری و اولیه وجود دارد

این نماینده مجلس تأکید کرد: در زمان سیل باید در درجه ی اول ساکنین را از محاصره آب نجات دهیم، سپس اسکان و اقدامات پیشگیرانه نیز در اولویت بعدی مطرح می شود که خوشبختانه در حال انجام است.

او به نیوز گفت: روز اول نارسایی هایی در کمک رسانی خصوصا به گروه های آسیب پذیر داشتیم اما خوشبختانه از روز دوم اقدامات اولیه ی خوبی صورت گرفته و تیم های مختلف اعزامی به اوضاع تسلط دارند و تمهیدات خوبی اندیشیده شده که آسیبی به جان افراد نرسد.

دکتر سید مرتضی خاتمی با بیان اینکه برای کمک رسانی هنوز خیلی جای کار داریم،  تصریح کرد: هلال احمر در صورت نیاز حتما اقلام مورد نیاز را به مردم اعلام خواهد کرد و از مراکز ذیربط کمک خواهند گرفت ولی اوضاع از نظر اینکه جان افراد در خطر نباشد، برابر گزارش ها تحت کنترل است.

اقدامات را با شتاب بیشتری دنبال کنید!

 وی اضافه کرد: در صورت نیاز احتمالا طی روزهای آینده تیمی جهت بررسی وضعیت مناطق سیل زده از کمیسیون بهداشت مجلس اعزام شوند. اما توصیه ی ما به دستگاه های امداد رسان این است که اقدامات لازم را با توجه به فصل سرد سال و بارش های موجود، با شدت بیشتری دنبال کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در آخر به نیوز گفت:  از مسئولین بهداشتی و درمانی کشور درخواست داریم اگر مشکل و یا مانعی را برای کمک رسانی و امداد به مردم سیل زده دارند سریعتر اعلام کنند تا در زمان کوتاهتر با خطرات احتمالی مقابله شود.

در ادامه با توجه به اینکه طی روزهای گذشته دکتر نمکی وزیر بهداشت نیز به همراه تیمی از همکاران خود در وزارتخانه به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان رفتند، خبرنگار نیوز  گفتگویی هم با دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت که یکی از همراهان وزیر بهداشت در این سفر بودند، انجام داده است.

شناسایی بیماران و مادران باردار در کل منطقه قبل از وقوع سیل

وی گفت: در روز سوم وچهارم بعد از وقوع سیلاب در جنوب استان سیستان و بلوپستان، اقدامات امدادی در حد توان موجود شروع شد. البته با وجود پراکندگی بالای جمعیت در استان سیستان و بلوچستان و تغییری که در مسیر راه های ارتباطی برقرار شده بود، قاعدتا با دشواری هایی در روزهای نخست مواجه بودیم.

 او ادامه داد: اقدامات اولیه چون رسیدن به موقع دارو،کلر برای آب آشامیدنی، شناساسی و تهیه مواد و داروهای مورد نیاز، شناسایی مادران باردار، افراد معتاد تحت درمان با متادون و افرادی که داروهای مزمن مصرف می کردند حتی بیماران روانی در کل منطقه، از قبل مشخص شده بود.

جهانپور گفت: بلافاصله اقدامات اولیه بعد از شروع سیلاب شروع شد به طوریکه به صورت فرد به فرد مشخصات و محل زندگی افراد در سامانه های اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر موجود بود.

ذخیره دارو به میزان کافی در استان سیستان و بلوچستان و استان های مجاور

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار داشت: ده ها مادر باردار که در آستانه زایمان بودند از طریق آمبولانس و از طریق آمبولانس های هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند و تعداد زیادی از آن ها در شرایط کاملا سالم زایمان کردند. حتی در مناطقی که مادران باردار حاضر به رفتن به مراکز درمانی نیستند، ست زایمان در اختیار خانه های بهداشت قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی مراکز بهداشتی براثر سیل دچار آسیب شده بودند اما خدمات بهداشتی در هیچ مرکزی متوقف نشده هم گفت: دارو به میزان کافی وجود دارد و ذخیره ی استراتژیک دارو، هم در استان و هم در استان های مجاور تعبیه شده است. همچنین شرکت های پخش دارو مأمور شده اند اگر کوچکترین درخواستی بود بالافاصله خدمت رسانی انجام دهند.

دکتر کیانوش جهانپور عنوان کرد: خوشبختانه تلاش شده بود حتی المقدور آموزش هایی در خصوص عدم استفاده از آب های آلوده  در این روزها برای پیشگیری از بیماری های واگیر و روده ای ارائه شود.

دفن فوریتی و بهداشتی احشام برای پیشگیری از بیماری های واگیردار

او همچنین به نیوز گفت:  با حضور وزیر بهداشت در محل وقوع سیل، تماس بین بخشی با سایر  سازمان ها از جمله سازمان دامپزشکی صورت گرفت تا احشامی که بر اثر سیل از بین رفته بودند و لاشه های آن ها می توانست باعث همه گیری بیماری های واگیر شود، دفن فوریتی و بهداشتی شوند.  

این مسئول وزرات بهداشت در خصوص آب آشامیدنی سالم هم گفت: برقراری مجدد شبکه های آبرسانی و آب آشامیدنی بهداشتی هم در دستور کار قرار گرفت که با همکاری آب و فاضلاب روستایی در حال انجام است.

جهانپور در ادامه اظهار کرد: آنچه هنوز در مناطق سیل زده مورد نیاز است، در اختیار گذاشتن آب بسته بندی آشامیدنی، بسته های غذایی و امکانات گرمایشی مانند پتو برای حمایت از خانواده هاست که بتوانند این روزها را پشت سر بگذارند تا امکانات بعدی نیز فراهم شود.

احتمال بروز بیماری های واگیر دار در کوتاه مدت منتفی است

او در رابطه با اینکه آیا مواردی از بیماری واگیردار در منطقه دیده شده هم گفت: در حال حاضر اظهار نظر در مورد شیوع و آمار بیماری ها واگیردار زود است ولی با توجه به موقعیت اقلیمی منطقه و تعداد بالای احشامی که از بین رفته بودند و آسیب دیدن شبکه های آبرسانی و آب آشامیدنی بهداشتی، اقدامات اولیه انجام شده است.

وی اضافه کرد:  تیم های بهداشت محیط و تیم های واکنش سریع به بیماری ها از خود دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان، زابل و استان های مجاور چون کرمان در محل حاضر شده اند و اقدامات پیشگیرانه و آموزشی خود را انجام می دهند.

دکتر جهانپور تأکید کرد: ما یکی از قوی ترین مجموعه های واکنش سریع در زمینه ی پیشگیری در حوزه سلامت محیط را داریم و به نظر می رسد احتمال بروز بیماری های واگیر حداقل در کوتاه مدت منتفی است ولی نیازمند تداوم اقدامات در منطقه هستیم.

واکسن آنفلوانزا در مناطق سیل زده توزیع شده است/ به لحاظ ذخایر خونی فعلا در مرحله بحرانی نیستیم

همچنین رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در شرایط عادی هم بالاترین میزان ابتلا به بیماری های واگیر را دارد، گفت: با توجه به ایجاد تالاب ها و آب راه هایی که در اثر سیل ایجاد خواهد شد و هم مرز بودن این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان، یکی از هشدارهایی که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته، عدم ابتلا به مالاریا است.

او خاطرنشان کرد: شیوع بیماری آنفلوانزا نیز با توجه به اینکه در فصل سرد سال هستیم مطرح است. خوسبختانه واکسن آنفلوانزا برای گروهای پرخطر و در معرض خطر به منطقه ارسال شده و در دسترس دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است.

دکتر جهانپور در آخر در رابطه با کاهش ذخایر خونی این استان هم به نیوز گفت: در صورت نیاز سازمان انتقال خون اقدام به اهدای خون از استان و انتقال از استان های همجوار و استان های دیگر خواهد کرد، اما فکر نمی کنیم بحرانی ایجاد شود چون صدمات ناشی از سیل صدمات جسمی خاصی نبوده و برخلاف زلزله نیاز به خون خیلی حس نمی شود .

گزارش: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=45306

ثبت نظر

-